Bergen heeft de Tijd Sinds zijn bestaan heeft de mens de tijd willen begrijpen, vastleggen en meten. De vaste orde en voortgang van de tijd is een essentieel onderdeel van ons bestaan. In dit artikel wordt ingegaan op de tijdmeting door de eeuwen heen, met bijzondere aandacht voor de tijdmeting in Bergen. 15 JAAP SCHOEN EN SIEME NIKS Tijd speelt in ons leven een grote rol. Iets moet op tijd of raakt uit de tijd, en onze leef-tijd schrijdt voort. Geen wonder dat tijd veelvuldig genoemd wordt in het dagelijks taalgebruik, in de filosofie, de literatuur en de beeldende kunst. Denk aan de uitspraak van de Griekse denker Hera- clitus Alles verandert in de tijd. We kennen allemaal wel de afbeeldingen van Vadertje Tijd - met zeis en zandloper - op zoek naar stervelingen wier tijd op is. Zonder tijd geen heden, verleden of toekomst. De tijd vliegt of staat niet stil en oude gebouwen doorstaan de tand des tijds. Soms wordt er tijd verloren. En alles heeft zijn tijd, zo leert ons het Bijbelboek Prediker. Hemellichamen Al van oudsher bestaat er een tijdsbesef dat gerelateerd is aan de geconstateerde bewegingen van hemellicha men. Tijd wordt dan ook gemeten aan de hand van deze bewegingen. Eén rotatie van de aarde om haar eigen as is één etmaal, één omloop van de aarde om de zon is één jaar. Op basis van deze bewegingen hebben vrijwel alle beschavingen klokken en kalenders gemaakt, al was aanvankelijk nog niet duidelijk dat de aarde om de zon draait en niet andersom. Kalenders De meeste kalenders zijn gebaseerd op de stand van de zon. Sommige culturen, zoals bijvoorbeeld die van de Maya's, betrokken naast de stand van de zon ook de stand van de maan en andere planeten (Venus) bij hun kalenders. 2117. ?01Ï De religieuze christelijke, joodse en islamitische kalen ders zijn typische maankalenders, omdat de beweging van de maan werd gebruikt om de data van de religieuze feestdagen (Pasen, ramadan enz.) te bepalen. Daarom vallen Pasen, Pinksteren, ramadan en Joodse feestdagen elk jaar op een andere datum. Dit in tegenstelling tot het Kerstfeest, dat aan de wereldlijke kalender gekoppeld is. De wereldlijke juliaanse kalender werd ingevoerd door Julius Caesar in het jaar 45 v.Chr. als uiteindelijke cor rectie op de Romeinse versie van de Egyptische kalen der. Totdat in de 16de eeuw bleek dat de tot dan toe gebruikte juliaanse kalender te onnauwkeurig was: men kwam in de loop der eeuwen een paar dagen tekort. Dit komt doordat de aarde niet in 365 dagen om de zon draait maar in 365 dagen en 6 uur. Daarom verordon neerde paus Gregorius XIII op 24 februari 1582 dat in dat jaar 4 oktober zou worden gevolgd door 15 okto ber. Hij voerde dus ineens tien schrikkeldagen in, zodat de lente weer op 21 maart begon. Sindsdien is er één schrikkeldag per vier jaar (29 februari). De invoering van deze gregoriaanse - dus rooms-katholieke - kalender was vanwege de Tachtigjarige Oorlog problematisch voor sommige (protestantse) noordelijke gewesten. Pas vanaf 1700 werd de gregoriaanse kalender in alle zeven ge westen aanvaard. Tijdens de Franse revolutie maakte men een decimale kalender met weken van 10 dagen (zie kader). Zon en zandloper Eeuwenlang voldeed de ordening van de seizoenen en de tijd, gebaseerd op de stand van de zon, in een kleine agrarische gemeenschap als Bergen uitstekend. Men wist wanneer het tijd was om te ploegen, te zaaien en te oogsten. Het neerleggen van spade, zeis en ploeg werd aangegeven door de zonnestand en de dagen van de week zorgden voor ordening in de werkzaamhe den, met de zondag als rustdag met de oproep voor de eredienst vanuit de kerktoren. Nood, dood en vreugde werden ook via klokgelui gemeld. Men reisde weinig en

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2015 | | pagina 17