15 maatschappij 'Bergen-Binnen' op, die statutair gevestigd was in Den Haag. Deze NV, waarvan zijn echtgenote Marie van Reenen-Völter medecommissaris werd, gaf vervolgens opdracht tot het ontwerpen van een 'tuinstad'. Dit werd het villapark met Hertenkamp, oftewel het Van Reenenpark in de ruime zin van het woord. Ontwerp Het is helaas niet bekend, wie het eerste stedebouwkundig ontwerp heeft gemaakt; het eerste plan, uit 1912, is voorzover we weten evenmin bewaard gebleven. Wel wordt in eigen tijdse vermeldingen verschillende malen verwezen naar reeds bestaande villaparken, onder andere 'Duin en Daal' in Bloe- mendaal. Het is dus heel goed mogelijk, dat ook hier, net als bij de aanleg van de Zeeweg en de opzet van Bergen aan Zee, Leonard Springer landschappelijke adviezen heeft gegeven. De opzet is er één van vloeiende, natuurlijk verlopende lijnen, met als enige uitzondering de brede toegangsweg vanuit de Breelaan, de als nieuw winkelcentrum bedoelde Stations straat. Ook is er gewerkt met zichtassen vanuit de centraal gelegen Hertenkamp, bijvoorbeeld de Vijverlaan en de Her tenlaan, terwijl de Prinsesselaan min of meer de achtergrens volgt van de terreinen langs de Breelaan en het eerste deel van de Guurtjeslaan, die al waren bebouwd. Met een aantal al aanwezige elementen, zoals de beboste nollengronden langs de Kerkelaan, de bosbeek langs de Komlaan, de resten van de dorpsbeek en een tweetal bestaande boerderijen, werd even eens rekening gehouden. Het eerste gepresenteerde plan dateert van februari 1913. Het behoorde bij bestek en voorwaarden, opgesteld ten behoeve van de publieke aanbesteding van de wegaanleg en bijbeho rende werken op de 28ste van die maand. Het wegenpatroon is al nagenoeg zoals het ook werd gerealiseerd; de belangrijk ste afwijking is een nooit aangelegd fietspad langs de tram baan tussen de Renbaanlaan en de Komlaan. De verschillende te bebouwen vakken tussen de wegen zijn met de letters K t/m W aangegeven (waarom niet bij de A is begonnen wordt uit het bewaard gebleven dossier niet duidelijk). Onder het wegenplan zijn de oude patronen nog weergegeven van de boerenerven aan de noordzijde van de Hertenkamp, samen met de paden die vanouds vanaf de gehandhaafde boerderij "t Hoekje' in de richting van Breelaan en Guurtjeslaan liepen. Aan de westzijde is nog de contour aangegeven van die zijde van de renbaan, die over de Komlaan heen was gelegd en deze laan in twee stukken had gedeeld. Die verbinding zou worden hersteld, en het noordelijk deel wordt dan ook aangegeven met de naam 'voormalig Lijsterpad'. Het rondeel op de hoek met de Guurtjeslaan, nu J.J. Schilstraplantsoen, is als ontwerp al op de kaart opgenomen. Nauwkeurig worden de functies en de wijze van verharding van de verschillende wegen aangegeven. Er zijn rijwegen, voet- en fietspaden, en naast grind en baksteen worden (met name voor de fietspaden) ook basaltverhardingen vereist. Bestek en voorwaarden voorzien onder meer in 'het uitvoeren van grondwerken, ophoogen en afgraven van wegen, bezo den van taluds en bermen; het bestraten en verharden van de rijwegen, wielerpaden, voetpaden en trottoirs', het aanleggen van 'straatkolken voor hemelwater', alsmede het 'stompen rooien'. Een deel van het bestaande boombestand was blijk baar al gekapt, maar nog niet met wortel en al verwijderd. Bestaande waterlopen Speciale maatregelen waren vereist voor de bestaande water lopen. Het betreffende hoofdstuk in het bestek bevatte twee onderdelen. Het eerste werd omschreven als 'het dempen van een beekje, het daarvoor in de plaats stellen van een duiker van cementbuizen inwendig 0.30 x 0.43 M. en het opnemen van een bestaande duiker van grèsbuizen, inwendig 0.13 M.' Het tweede betrof 'het opnemen van een duiker van grèsbui zen, inwendig 0.13 M., en het maken van een nieuwe duiker van cementbuizen, inwendig 0.30 x 0.43 M., vanaf de sloot om het Hertenkamp naar den polder.Die laatste duiker is inderdaad gelegd, en bestaat nog steeds. Hij loopt onder het trottoir aan de noordzijde van de Stationsstraat, vervolgens achter langs de percelen benoorden de Jan Oldenburglaan en de voormalige garage van Schalkwijk naar de vijver bij de Prins Hendriklaan. Als overkluisd water staat dit deel van de dorpsbeek nog altijd onder de schouw van het Hoog heemraadschap. Het 'beekje' waarvan in het bestek sprake is, betreft de bosbeek, of bever gezegd de Holle Vijver langs B«rrf«ri, 1» MftKH n. De boerderij "t Hoekje' kort vóór de aanleg van het Van Reenenpark, hoekVan Reenenpark/Kastanjelaan (foto: A.J. Bonda, ca. 1910, collectie auteur).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2013 | | pagina 17