worden veel minder warm en als blinden hun handen verbranden, kunnen zij geen braille meer lezen.' Vanuit deze gedachte ontwikkelde hij de pannenset Linea Sicura met daarbij een ruimtebesparend ophangsysteem. Het waren orenloze pannen en deksels: beide hadden lange grepen en via een klemconstructie waren ze onge vaarlijk en zelfs met één hand af te gieten. Ideaal voor spiergehandicapten. Zo kwam zijn arbeidsfysiologisch on- derzoeksverleden weer van pas en zelfs nü nog ligt Henk 's nachts wakker vanwege opborrelende ideeën. Ludieke acties Over ideeën gesproken! Toen in de jaren negentig door het plaatsen van betonnen paaltjes het parkeerbeleid in de gemeente Bergen werd aangescherpt, ergerde Henk zich enorm en bedacht een schitterend plan. Van een wasteiltje en een emmertje maakte hij precies passende bloembak ken om bovenop de paaltjes te zetten. Met trots vertelt hij dat hij wel zeven jaar lang iedere ochtend en avond met uiteraard een zelfgemaakte kar zijn meer dan vijftig bloembakken rondom zijn woonerf plaatste en weer op haalde. 'De bloemen betaalde ik zelf en ik vond de naam 'Bergen Bloemendorp' er eigenlijk bijhoren maar som mige mensen vonden het veel te bloemig worden,' lacht Henk. Als 1 aprilgrap had hij een groot artikel met een platte grond in De Duinstreek laten plaatsen. Zijn plan omvatte een ondergrondse parkeergarage onder zijn monumentale pand waardoor Bergen meteen van alle parkeerproblemen af zou zijn. Velen reageerden hier furieus op. Ook wilde hij de 'stofzuiger' een autobus uit 1948, genoemd naar het geluid van de tweetakt dieselmotor, opknappen en weer naar Bergen halen om hem in de zomerweekenden als buspendel Alkmaar-Bergen-Bergen aan Zee voor de toeristen in te zetten. 'Mijn credo is: Alles is mogelijk en niets is onmogelijk. Maar het enthousiasme van de Bergenaren viel erg tegen.' Voor de meerkampster Tineke Hidding die naar de Olym- pische Spelen 1988 in Seoel toewerkte, heeft Henk in 1984 een sponsoring op touw gezet door haar toen aangereden bus op te knappen en alle namen van zijn verworven sponsors erop te schilderen. In 1991 deed hij in een zelf opgeknapte 57 jaar oude DKW mee aan een rally Amsterdam-Moskou. Hierop volgend reed hij inl993 Route 66 van Washington naar Los Angelos, de eerste verharde autoweg van Oost- naar West-Amerika. 1000 km voor de finish werd zijn auto door indianen aangereden. Tradities 'Ik ben een man van tradities en ik vind het jammer dat er een aantal gezellige Bergense gebeurtenissen verdwenen zijn. Te beginnen bij Bergen op Toon, later Bergen Totaal waarin alle Bergense verenigingen zich presenteerden. Ik heb mij vroeger vaak geërgerd aan de gemeentelijke re gelgeving die het enthousiasme van veel vrijwilligers in de kiem smoorde. Wat ik verder mis zijn de draverijen, het ringsteken en de wielerronde. Lichtjesavond loopt ook hard achteruit en verliest aan traditie. De commercie viert nu de boventoon! Maar ik kijk met plezier terug op mijn 15-jarig voorzitter schap van de 21 kilometer van Bergen (nu de halve mara thon). Zelfs Fanny Blankers-Koen deelde ons enthousi asme door in Bergen de prijzen uit te reiken.' Automuseum Op 70-jarige leeftijd is Henk om gezondheidsredenen met zijn winkel gestopt, maar denk maar niet dat hij het toen rustiger aan ging doen. De volgende uitdaging kondigde zich al weer aan. Een jaar lang heeft hij erover gedaan om zijn Auto Union Museum op te zetten en in te richten. Op de vraag of hij dit museum opgericht heeft omdat hij al zeven DKW's had aangeschaft en ze ergens moest stallen, schudt hij nee. 'Dit idee komt voort uit een jeugddroom. De vriend van mijn broer is in 1950 in een geelzwarte DKW getrouwd. Pannenset Linea Sicura ontworpen door Henk Geerts. Via een klemconstructie waren ze ongevaarlijk in gebruik en met één hand af te gieten (foto: collectie Henk Geerts, 1987). Henk Geerts met hond in 1993 bij zijn zelf ontworpen bloembakken (foto: collectie Piet Mooij).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2012 | | pagina 26