worden veel minder warm en als blinden hun handen
verbranden, kunnen zij geen braille meer lezen.'
Vanuit deze gedachte ontwikkelde hij de pannenset Linea
Sicura met daarbij een ruimtebesparend ophangsysteem.
Het waren orenloze pannen en deksels: beide hadden
lange grepen en via een klemconstructie waren ze onge
vaarlijk en zelfs met één hand af te gieten. Ideaal voor
spiergehandicapten. Zo kwam zijn arbeidsfysiologisch on-
derzoeksverleden weer van pas en zelfs nü nog ligt Henk
's nachts wakker vanwege opborrelende ideeën.
Ludieke acties
Over ideeën gesproken! Toen in de jaren negentig door
het plaatsen van betonnen paaltjes het parkeerbeleid in de
gemeente Bergen werd aangescherpt, ergerde Henk zich
enorm en bedacht een schitterend plan. Van een wasteiltje
en een emmertje maakte hij precies passende bloembak
ken om bovenop de paaltjes te zetten. Met trots vertelt
hij dat hij wel zeven jaar lang iedere ochtend en avond
met uiteraard een zelfgemaakte kar zijn meer dan vijftig
bloembakken rondom zijn woonerf plaatste en weer op
haalde. 'De bloemen betaalde ik zelf en ik vond de naam
'Bergen Bloemendorp' er eigenlijk bijhoren maar som
mige mensen vonden het veel te bloemig worden,' lacht
Henk.
Als 1 aprilgrap had hij een groot artikel met een platte
grond in De Duinstreek laten plaatsen. Zijn plan omvatte
een ondergrondse parkeergarage onder zijn monumentale
pand waardoor Bergen meteen van alle parkeerproblemen
af zou zijn. Velen reageerden hier furieus op.
Ook wilde hij de 'stofzuiger' een autobus uit 1948,
genoemd naar het geluid van de tweetakt dieselmotor,
opknappen en weer naar Bergen halen om hem in de
zomerweekenden als buspendel Alkmaar-Bergen-Bergen
aan Zee voor de toeristen in te zetten. 'Mijn credo is: Alles
is mogelijk en niets is onmogelijk. Maar het enthousiasme
van de Bergenaren viel erg tegen.'
Voor de meerkampster Tineke Hidding die naar de Olym-
pische Spelen 1988 in Seoel toewerkte, heeft Henk in 1984
een sponsoring op touw gezet door haar toen aangereden
bus op te knappen en alle namen van zijn verworven
sponsors erop te schilderen.
In 1991 deed hij in een zelf opgeknapte 57 jaar oude
DKW mee aan een rally Amsterdam-Moskou. Hierop
volgend reed hij inl993 Route 66 van Washington naar
Los Angelos, de eerste verharde autoweg van Oost- naar
West-Amerika. 1000 km voor de finish werd zijn auto
door indianen aangereden.
Tradities
'Ik ben een man van tradities en ik vind het jammer dat er
een aantal gezellige Bergense gebeurtenissen verdwenen
zijn. Te beginnen bij Bergen op Toon, later Bergen Totaal
waarin alle Bergense verenigingen zich presenteerden. Ik
heb mij vroeger vaak geërgerd aan de gemeentelijke re
gelgeving die het enthousiasme van veel vrijwilligers in de
kiem smoorde. Wat ik verder mis zijn de draverijen, het
ringsteken en de wielerronde. Lichtjesavond loopt ook
hard achteruit en verliest aan traditie. De commercie viert
nu de boventoon!
Maar ik kijk met plezier terug op mijn 15-jarig voorzitter
schap van de 21 kilometer van Bergen (nu de halve mara
thon). Zelfs Fanny Blankers-Koen deelde ons enthousi
asme door in Bergen de prijzen uit te reiken.'
Automuseum
Op 70-jarige leeftijd is Henk om gezondheidsredenen met
zijn winkel gestopt, maar denk maar niet dat hij het toen
rustiger aan ging doen. De volgende uitdaging kondigde
zich al weer aan.
Een jaar lang heeft hij erover gedaan om zijn Auto Union
Museum op te zetten en in te richten. Op de vraag of hij
dit museum opgericht heeft omdat hij al zeven DKW's
had aangeschaft en ze ergens moest stallen, schudt hij nee.
'Dit idee komt voort uit een jeugddroom. De vriend van
mijn broer is in 1950 in een geelzwarte DKW getrouwd.
Pannenset Linea Sicura ontworpen door Henk Geerts. Via een
klemconstructie waren ze ongevaarlijk in gebruik en met één hand af te
gieten (foto: collectie Henk Geerts, 1987).
Henk Geerts met hond in 1993 bij zijn zelf ontworpen bloembakken
(foto: collectie Piet Mooij).