Hier verrezen zeven vrijstaande, twee dubbele en twee
driedubbele villa's. De enige voorwaarde was dat zij in de
interieuren ruim gebruik zouden maken van Heystees
tegels. Alle villa's werden tussen 1917 en 1918 gebouwd.
De villa's hebben grotendeels grote rieten kappen met
golvende lijnen, houten kozijnen, in elkaar grijpende dak
lijsten en bakstenen gevels. Zij behoren tot de stijl die vanaf
1916 in het buitenland bekend werd onder de noemer van
het expressionisme.
De Ster (villa Meerhuizen) van architect C. Blaauw is een
van de mooiste voorbeelden in Bergen van de Amster
damse School. De plint van de villa is opgebouwd met
ruwe baksteen, de bovenverdieping is gepotdekseld met
inpandige balkons en het geheel wordt afgewerkt met een
overhuivend rieten dak.
Na de oplevering heeft de schilder Henri le Fauconnier
hier nog enige tijd gewoond.
Het Nieuwe Bouwen/het Modernisme (1930-1970)
Tegen het ornament en het expressionisme van de Amster
damse School kwam verzet. In de eerste helft van de 20ste
eeuw was er een groep architecten die streefde naar een
fundamenteel nieuwe architectuur, die de veranderende
tijdgeest moest reflecteren. Het waren de architecten van
het Nieuwe Bouwen. Enerzijds vanwege de economische
crisis waarin men zich bevond en anderzijds vanwege
pure smaak, streefden deze architecten naar een heldere
constructie en eerlijk materiaalgebruik. Licht, lucht en
ruimte waren de idealen. En dit principe moest gerealiseerd
worden met nieuwe materialen als glas, staal en beton.
Het resultaat was een vaak witte, ornamentloze architec
tuur met platte daken. Het bekendste voorbeeld hiervan is
natuurlijk Villa Savoy van Le Corbusier in Poissy en Unité
d' Habitation in Marseille; een flat die model heeft gestaan
voor de naoorlogse tuinstad.
Bergen kent een paar mooie voorbeelden van het Nieuwe
Bouwen. In de Dorpsstraat 30 staat het huis van dokter
Poot, gebouwd in 1932 door Majella Cijffers. De bakstenen
zijn wit gepleisterd, wit is immers de kleur van het moder
nisme. Het pand heeft verder stalen vensters en een plat
dak dat fungeerde als de vijfde wand. In het trappenhuis
vinden we een glas-in-loodvenster van Matthieu Wiegman.
De restauratie die vrij lang heeft geduurd en in 2005
gereedkwam, is uitgevoerd door Wessel de Jonge, die
ook verantwoordelijk was voor de restauratie van de
Van Nellefabriek in Rotterdam: een ander voorbeeld
van het Nieuwe Bouwen.
Majella Cijffers heeft eveneens zijn eigen woonhuis
gebouwd aan de Komlaan 47. De villa is opgetrokken uit
De Ster (villa Meerhuizen 1917) door C. Blaauw in de stijl van de Amsterdamse School met een rieten dak, gepotdekselde planken en een bakstenen onderkant.