vanwege deze historische referentie als een passende, eigen 'nationale' bouwstijl beschouwd (denk alleen maar aan het Rijksmuseum in Amsterdam waar onze nationale kunstschatten uit het verleden worden bewaard). Het oude raadhuis van Bergen (1903) Het is dan ook niet vreemd dat Bergen op de plek waar ooit het oude rechthuis stond een nieuw raadhuis heeft gebouwd in de stijl van de 17de-eeuwse renaissance: met trapgeveltjes, kruisvensters met onderluiken en veel natuurstenen blokjes boven de ramen. Het is ontworpen door J.A.G. van der Steur die o.a. ook de Stadsschouw burg van Haarlem heeft ontworpen evenals het huis van Job Graadt van Roggen aan de Russenweg. Interessant om te vermelden is dat de schilder J. Veldheer advies heeft uitgebracht bij het kleurgebruik en de inrichting. Als je door Bergen loopt, zie je een groot aantal huisjes in deze historiserende oud-Hollandse stijl. De 20ste eeuw Hierboven zagen we hoe de verschillende stijlen in de bouwkunst elkaar opvolgen. Steeds weer is er verzet tegen het oude en een zucht naar het nieuwe. In de 20ste eeuw zijn het Berlage en de architecten van de Amsterdamse School die met afschuw reageren op de neostijlen van de 19de eeuw. Slechts zeven jaar na het romantische Raadhuis tegenover de Ruïnekerk bouwt Berlage in 1909 een nieuw post kantoor in Bergen. Veel behoudende Bergenaren zullen destijds hoofdschuddend hebben gekeken naar dat nieuwe gebouw dat in hun ogen detoneerde met het er naastgele gen Sterkenhuis. Kenmerkend voor de stijl van Berlage in het postkan toor is de zo bekende latei (of strek) met de natuurstenen hoekblokken bij de ramen. Boven in de gevel van het oude postkantoor prijkt trots het wapen van Bergen met de zes merletten. Een aantal jaren later bouwde Berlage in Bergen aan Zee het Hotel Nassau Bergen, dat echter tijdens de Tweede Wereldoorlog is afgebroken in verband met de aanleg van de Atlantikwall. Op de fundamenten van dit hotel is na de oorlog het Zeeaquarium van Bergen verrezen. Berlage is verder bekend geworden van de Beurs in Amsterdam en het Gemeentemuseum in Den Haag. De Amsterdamse School (1916-1940) Als reactie op de neostijlen, maar ook als reactie op het rationalisme van Berlage dat men te sober vond, sloeg een aantal jonge architecten in het begin van de 20ste eeuw een nieuwe weg in. Het zijn de architecten van de Amster damse School. Zij zagen zichzelf als kunstenaars. Indivi duele expressie was een van hun belangrijkste kenmerken en eigenschappen. Ze waren sterk idealistisch ingesteld en zij geloofden dat mooie, goed ontworpen architectuur de mensheid een stuk gelukkiger kon maken. Zij gingen uit van expressieve dynamiek als trefwoorden van de moderne tijd. Zij omarmden weer het ornament en beschouwden schoonheid als een eerste vereiste voor hun ontwerpen. Ze waren 'creatief met baksteen' en ontwierpen in Amsterdam een aantal sculpturale gebouwen. Hun ge bouwen onderscheidden zich verder door het gebruik van vele erkers en torentjes, vaak met bijzondere metselver- banden. Daarnaast werd veelal gebruikgemaakt van glas in lood en fraai smeedwerk Park Meerwijk (1917) En fraai voorbeeld van de Amsterdamse School in Bergen is villadorp Meerwijk. Het park kwam tot stand op initi atief van de Amsterdamse tegelhandelaar Arnold Heystee in de moeilijke jaren van de Eerste Wereldoorlog. Heystee gaf in 1915 aan J.F. Staal de opdracht om een masterplan te maken. Op zijn beurt benaderde Staal vier jonge architec ten: Margaret Kropholler (zijn latere echtgenote), Cornelis Blaauw, Guillaume la Croix en Piet Kramer. Zij kregen van Heystee geheel de vrije hand in het bouwen van zeventien landhuizen op een speciaal daartoe aangeschaft perceel. MARKANTE GEBOUWEN IN BERGEN Het oude Raadhuis van Bergen (1903) door J.A.G. van der Steur met trapgeveltjes, kruisvensters, luiken en natuurstenen blokjes boven de ramen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2012 | | pagina 21