mmM9H| ■M r j» jfe aMSM^iak Jfeak, -JS* Het droomhuis van Studler van Zurck Als Studler van Zurck, een rijke lakenkoopman uit Leiden, in 1641 de Heerlijkheid Bergen koopt, wil hij in de bossen van dit kustplaatsje een classicistisch 'paleisje' laten bouwen omringd door tuinen. Voor het ontwerp van de tuin vroeg hij advies aan zijn zwager Constantijn Huygens. Daarnaast ging hij ook te rade bij de Franse filosoof René Descartes, die in de schaduw van de ruïnes van het Slot van Egmond zich liet inspireren tot het schrijven van de Principes van de filosofie. Het plan voor de tuin van Studler van Zurck loopt paral lel met de opkomst van de Hollandse classicistische tuin zoals die tussen 1620 en 1680 gestalte kreeg. Belangrijk hierbij is de relatie tussen huis en tuin. Deze relatie bestaat uit een rechthoek waarop het huis staat. Op het huis is een as geprojecteerd die de tuin in twee symmetrische delen splitst. De tuin kent drie eilanden. Op het middel ste eiland het huis waar Studler van Zurck van droomde, gebouwd in de classicistische stijl volgens de mode van die tijd. Uitgangspunt was de symmetrie met als belangrijke kenmerken: in de gevel doorlopende pilasters over meer dere verdiepingen en boven de middenrisaliet (het middel ste deel van de gevel) een fronton (driehoekig vlak). Het droompaleis van Studler van Zurck zoals hij het in gedachten had, is echter door geldgebrek nooit gereali seerd. Hij moest genoegen nemen met de bouw van een zijvleugel. De structuur van de tuin is overigens nog steeds terug te vinden op de huidige plattegrond van Bergen. De contou ren van het landgoed zijn op de kaart duidelijk herken baar. Goed te zien zijn de drie eilanden met de omgrach- tingen en de verschillende zichtlanen zoals de Sparrenlaan, de Komlaan en de Jan Willemlaan. Het zijn wezenlijke stijlelementen van de Hollands classicistische tuin. Lodewijkstijlen (18de eeuw) In de 18de eeuw verschuift het culturele zwaartepunt in Europa van Italië naar Frankrijk en het Franse hof. In de architectuur richt men zich op de bouwwerken die zijn verrezen onder het bewind van de Franse koningen Lodewijk XIV en Lodewijk XV. Mooie voorbeelden hiervan zijn te vinden in Alkmaar, zoals Huize Egmont (Langestraat 114) en schuin daar tegenover Langestraat 93. In Bergen zijn geen duidelijke voorbeelden te zien van de 18de-eeuwse Lodewijkstijl. Wel is in de Raadhuisstraat, naast Het Huis met de Pilaren, een sober monument uit 1787 te bewonderen. Het is een smal huisje waarvan de bovenzijde een ronde vorm heeft als van een klok. De klokgevel is ontstaan uit de 17de-eeuwse halsgevel door het in baksteen uitvoeren van de klauwstukken, die nu één geheel vormen met de hals. Neostijlen (19de eeuw) Rond 1800 komt West-Europa in de greep van Napoleon, die zichzelf in 1804 tot keizer kroont. Hij stelt zijn broer Lodewijk Napoleon aan als koning van ons land. In 1810 worden de Nederlanden ingelijfd bij het keizerrijk. Na de val van Napoleon, vijf jaar later, wordt Willem I koning van het nieuwe Koninkrijk Holland. Er heerst grote armoede en onvrede. In 1830 wordt het Koninkrijk geconfronteerd met de Belgische revolutie. Nederland is zijn zelfvertrouwen kwijtgeraakt. Het gevolg hiervan is dat velen zich richten op het verleden. Dit leidt in Nederland tot de groeiende behoefte om onze nationale geschiedenis te benadrukken. Vooral die van de 16de en 17de eeuw. Men gaat op zoek naar het eigen ka rakter van de natie. Overal in het land verschijnen stand beelden: Vondel en Rembrandt in Amsterdam, Willem van Oranje in Den Haag, Michiel Adriaanszoon de Ruyter in Vlissingen en Jan Pieterszoon Coen in Hoorn. In de architectuur zoekt men naar een eigen, nationale bouwstijl. Het voorbeeld daarvoor vindt men in de laat 16de-, vroeg 17de-eeuwse Nederlandse renaissance- architectuur. De renaissance was immers de tijd van de opbouw van de natie, die zou uitmonden in haar meest glorieuze periode, de Gouden Eeuw. De Nederlandse renaissancearchitectuur van de 16de en 17de eeuw werd nn xmt Beest Het Oude Hof zoals Anthonis Studler Van Zurck en diens bouwmeestr zich die omstreeks 1650 hebben gedroomd. Tekening van Anco Wigboldus geconstrueerd in 1966 (Collectie Regionaal Archief Alkmaar).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2012 | | pagina 20