Markante gebouwen in Bergen: een architectuurgeschiedenis in een notendop Op 30 september 2010 hield Simon Giling een lezing voor de Historische Vereniging Bergen NH met als onderwerp de Bergense architectuur en kunst. De belangstelling daarvoor was zo overweldigend dat een tweede lezing op 4 november daaropvolgend nodig bleek. Een primeur voor onze vereniging. Maar niet alleen het onderwerp was blijkbaar aansprekend, ook Simon Giling zelf wist onze leden van het begin tot het eind te boeien met zijn bijzondere voordracht. De redactie prijst zich daarom gelukkig dat Simon Giling hiervan ook een en ander op papier wil zetten in de vorm van onderstaand artikel, specifiek gericht op enkele voorbeelden van Bergense architectuur vanaf de oudste tijd tot heden. Gotiek (1100-1550) De Ruïnekerk van Bergen In Rome, in het Vaticaan, is een fresco te bewonderen van de Italiaanse renaissanceschilder Rafaël. Het stelt De school van Athene voor. In het midden van de schil dering zijn de Griekse filosofen Plato en Aristoteles met elkaar in debat. Uit hun lichaamstaal kun je duidelijk afleiden dat ze het niet met elkaar eens zijn. Plato richt zijn hand ten hemel. Hij wijst naar het hogere. Hij is 'goddelijk' geïnspireerd, evenals de mensen die leefden in de middeleeuwen. In de 15de en 16de eeuw was de hemel immers heel dichtbij. De dood kon elk moment uit een onverwachte hoek opduiken. Die goddelijke inspiratie van de middeleeuwse mens wordt weerspiegeld in de laatmiddeleeuwse architec tuur. De gotische bouwers streefden immers naar zo hoog en zo licht mogelijke ruimtes. De verticale lijn werd benadrukt en was symbool voor het spirituele. Dit in tegenstelling tot de horizontale lijn in de renaissance, die symbool stond voor het materiële. Het omhoogwijzende karakter van de gotiek vinden we terug in de puntige bogen van de ranke, slanke ramen van de Ruïnekerk, die wijzen richting hemel: gotische bouw kunst is een verticale bouwkunst! Renaissance (1500-1600) Het Sterkenhuis In de renaissance kwam het accent te liggen op de hori zontale, rechte lijn, die als het ware de religieuze gedachte- stroom richting hemel moest blokkeren. Ook de speklagen (afwisselende lagen metselwerk) in de gevels van de huizen zijn aangebracht om deze horizontaliteit te versterken. SIMON GILING De school van Athene door Rafaël (ca. 1510). Detail van De school van Athene met links Plato die zijn hand richting hemel heft en rechts Aristoteles met zijn hand recht vooruit om zijn aardse gerichtheid te beklemtonen.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2012 | | pagina 18