Het Hof achter glas I i Er zijn naast tekenen, schilderen, houtsnijden en graveren nog allerlei andere manieren om de werkelijkheid vast te leggen. Vóór de opkomst van de fotografie waren dat bij voorbeeld knipwerk, silhouetportretten, tafereel met tinnen figuren en achter-glas-schilderijtjes. Meestal waren dat vaar digheden die door amateurs werden uitgeoefend, waarbij sommigen overigens een kwalitatief hoog niveau wisten te bereiken. Veel van deze producten worden nu echter gere kend tot de volkskunst en soms tot een nog lagere klasse, die van de kitsch. Maar goede kitsch, of zeldzaam geworden prullaria, worden soms weer kunst, of in ieder geval een geliefd verzamelobject. In het eerste decennium van de vorige eeuw was het mode om zwart-witfoto's in te kleuren. Dat gebeurde meestal op een weinig artistiek verantwoorde manier, slordig ('buiten de lijntjes') en in schrille, vloekende kleuren. Toch hebben verzamelaars nu heel wat over voor die lelijke, ingekleurde ansichtkaarten, en hetzelfde geldt voor de zeldzame combi natie van een oude techniek met de toen moderne fotografie: de achter-glas-foto. Deze foto's werden, zoals nu nog wel eens met glas-in-lood of lampenkappen met lokale taferelen gebeurt, als exclusief souvenir vervaardigd. Museum Het Sterkenhuis bezit een dergelijk object. Niet zo lang geleden dook een ander exemplaar op met het (Oude) Hof als afbeelding. Het in een houten lijstje gevatte, licht bollen de plaatje meet binnenwerks ca. 19,5 x 14 cm. Het witte huis van de Heren van Bergen is gezien vanaf de Vijverlaan, op de hoek van de boerderij, met de boogbrug op de voorgrond. Vóór het huis staat in het gras een drietal grote agaven in bloempotten, en links is de nog altijd aanwezige treurbeuk in een jonge gedaante te zien. Daarachter ligt de tuin, afgeschei den door de slangenmuur, waarvan tegenwoordig alleen nog het achterste gedeelte bewaard is gebleven. Vergelijking met andere afbeeldingen leert, dat de betreffen de foto waarschijnlijk kort vóór de eeuwwisseling is geno men, dus laten we zeggen tussen 1895 en 1900. De tekening van 1888 van R.E.J. Roeterink en een op 1916 gedateerde ansichtkaart van RJ. Brouwer, die vanuit dezelfde positie zijn gezien, bieden goed vergelijkingsmateriaal. Onze foto neemt tijdsmatig een soort middenpositie in. Aan het huis zelf is in die tijd uiterlijk niets veranderd. Of nu deze achter glas-foto een uniek exemplaar is, valt niet te achterhalen, al bestaat het vermoeden dat hij behoord heeft tot een reeks die in bezit van de familie Van Reenen is geweest. Over de vervaardiger is echter evenmin iets bekend. Het zou toch geen grapje van het glazeniersatelier Bogtman zijn geweest? FRITS DAVID ZEILER EN BERT BUIZER Het Hof te Bergen; foto achter opbollend glas, ca. 19 x 14 cm exclusief eikenhouten lijstje (Collectie Frits David Zeiler, foto: Bert Buizer).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2012 | | pagina 17