Gilhuys, met spelers als: Kommer Kleijn, Rachel Hamel
en mevr. W. Erfmann-Sasbach (als Roelants dochter). Van
af 31 juli was er iedere avond, behalve vrijdag, afwisselend
een voorstelling van Joseph in Dothan en De dochter van
Roelant.
In de Bergensche Bad-, Duin-en Boschbode van 7 augus
tus staat dat zelfs 400 Amsterdammers van de R.K. Volks
bond met de Alkmaarsche Packetboot arriveerden om
Joseph in Dothan te bezoeken. Handelsbladcorrespondent
C. Elout, gaf een waarderingsvol verslag over het spel en
eindigde met: De ligging van de Bergense speelplaats is
van een verrukkelijke intimiteit; een open cirkelplek in
een dicht boschje! Op een paar minuten daar vandaan
rijdt de tram naar Bergen aan Zee, dat Burgemeester Van
Reenen uit het zand heeft opgetoverd. Met daarnaast de
groen bekoepelde Eeuwige laan, de koele donkerte van
het Hof van Bergen, waarin men, dankzij de Heer van
Bergen, Markies van Carabas en weldoener van deze
streek, vrij kan rondwandelen.
In juni en juli van het jaar 1921 speelde Albert Vogel in
het herdersspel Polyphemus. Het aantal bezoekers was
klein.
Op 27 juli stond Adam in Ballingschap weer op het pro
gramma, uitgevoerd door de spelers van Stad en Lande
onder leiding van Anton Verheyen. Op 28 juli werd
Den Spyeghel der Salicheyt van Elckerlijc aangekondigd
als avondprogramma, aanvang 19.00 uur. Van 4 t/m 13
augustus waren er bijna iedere avond voorstellingen, o.a.
Lancelot en Sanderijn en de klucht Nu Noch. Mogelijk dat
men toch een luchtiger programma wilde bieden om wat
meer publiek te trekken, want voor 14 augustus was de
mannenzangvereniging Werklust uit Krommenie uitgeno
digd met wel 110 leden. Ook kwam er een optreden van
danseres Gertrud Leistikow. Zij begon jammer genoeg
drie kwartier te laat, terwijl haar begeleidster, Bé Abbas,
niet aanwezig was. Telepaat Max Louis Blitz hield het
publiek gedurende die tijd bezig met massasuggestie, het
geen een pover resultaat opleverde. De danseres oogstte
welverdiend applaus.
Toen in het begin van de jaren 20 het plan werd opgevat
om op de plaats van de schietbaan bij Duinvermaak een
nieuw openluchttheater aan te leggen, verzette mevr. Van
Reenen zich heftig tegen deze, in haar ogen, onduldbare
vulgarisering van de edele theaterkunst. In 1922 werd in
het Natuurtheater een zangersfeest georganiseerd. De tri
bune was stampvol en na afloop werden de deelnemende
koren met de volgende woorden toegesproken: Van de
zang gaat een beschavende invloed uit om onze samenle
ving, die hopeloos krank is, beter te maken.'
De Maskerspelers, een Bergense amateurtoneelvereniging,
voerde in 1924 De Heiligenbron op. Spelers waren o.a.
Toon Jeen, Greet Rensink, Ko Oldenburg, To en Wies
van Geemen, Chris Meyer en Gerrit Kooyman. Vooraf
waren al een paar honderd kaarten besteld door de We
reldbibliotheek a 1,50 per plaats.
De samenstelling van het publiek veranderde waarschijn-
De publieke tribune tijdens de pauze (foto: collectie Piet Mooij).