Gilhuys, met spelers als: Kommer Kleijn, Rachel Hamel en mevr. W. Erfmann-Sasbach (als Roelants dochter). Van af 31 juli was er iedere avond, behalve vrijdag, afwisselend een voorstelling van Joseph in Dothan en De dochter van Roelant. In de Bergensche Bad-, Duin-en Boschbode van 7 augus tus staat dat zelfs 400 Amsterdammers van de R.K. Volks bond met de Alkmaarsche Packetboot arriveerden om Joseph in Dothan te bezoeken. Handelsbladcorrespondent C. Elout, gaf een waarderingsvol verslag over het spel en eindigde met: De ligging van de Bergense speelplaats is van een verrukkelijke intimiteit; een open cirkelplek in een dicht boschje! Op een paar minuten daar vandaan rijdt de tram naar Bergen aan Zee, dat Burgemeester Van Reenen uit het zand heeft opgetoverd. Met daarnaast de groen bekoepelde Eeuwige laan, de koele donkerte van het Hof van Bergen, waarin men, dankzij de Heer van Bergen, Markies van Carabas en weldoener van deze streek, vrij kan rondwandelen. In juni en juli van het jaar 1921 speelde Albert Vogel in het herdersspel Polyphemus. Het aantal bezoekers was klein. Op 27 juli stond Adam in Ballingschap weer op het pro gramma, uitgevoerd door de spelers van Stad en Lande onder leiding van Anton Verheyen. Op 28 juli werd Den Spyeghel der Salicheyt van Elckerlijc aangekondigd als avondprogramma, aanvang 19.00 uur. Van 4 t/m 13 augustus waren er bijna iedere avond voorstellingen, o.a. Lancelot en Sanderijn en de klucht Nu Noch. Mogelijk dat men toch een luchtiger programma wilde bieden om wat meer publiek te trekken, want voor 14 augustus was de mannenzangvereniging Werklust uit Krommenie uitgeno digd met wel 110 leden. Ook kwam er een optreden van danseres Gertrud Leistikow. Zij begon jammer genoeg drie kwartier te laat, terwijl haar begeleidster, Bé Abbas, niet aanwezig was. Telepaat Max Louis Blitz hield het publiek gedurende die tijd bezig met massasuggestie, het geen een pover resultaat opleverde. De danseres oogstte welverdiend applaus. Toen in het begin van de jaren 20 het plan werd opgevat om op de plaats van de schietbaan bij Duinvermaak een nieuw openluchttheater aan te leggen, verzette mevr. Van Reenen zich heftig tegen deze, in haar ogen, onduldbare vulgarisering van de edele theaterkunst. In 1922 werd in het Natuurtheater een zangersfeest georganiseerd. De tri bune was stampvol en na afloop werden de deelnemende koren met de volgende woorden toegesproken: Van de zang gaat een beschavende invloed uit om onze samenle ving, die hopeloos krank is, beter te maken.' De Maskerspelers, een Bergense amateurtoneelvereniging, voerde in 1924 De Heiligenbron op. Spelers waren o.a. Toon Jeen, Greet Rensink, Ko Oldenburg, To en Wies van Geemen, Chris Meyer en Gerrit Kooyman. Vooraf waren al een paar honderd kaarten besteld door de We reldbibliotheek a 1,50 per plaats. De samenstelling van het publiek veranderde waarschijn- De publieke tribune tijdens de pauze (foto: collectie Piet Mooij).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2011 | | pagina 22