Natuurtheater Maesdammerhof 'De stoomtram stopte bij het station in het dorp en toen de chique geklede passagiers uitgestapt waren, vormden ze een statige rij op weg naar het natuurtheater tegenover Kranenburgh. Zo kan men zich voorstellen dat de Bergenaren werden geconfronteerd met de elitaire 'vreemdelingen' die de openluchtvoorstelling van Vondels Adam in Ballingschap gingen bijwonen. Het is bekend dat het burgemeesters echtpaar Jacob van Reenen en Marie van Reenen-Völter er veel aan heeft gedaan de elite en de toeristen naar Bergen te trekken en het dorp ook cultureel op de kaart te zetten. Het echtpaar Van Reenen hield van kunst! Zij gaven dan ook met blijden zin' toestemming om in het zomersei zoen (augustus) van 1911 op een gedeelte van hun grond Karkhol tegenover Huize Kranenburgh openluchtvoorstellingen te geven. De aangewezen plaats was een open plek, links aan de Kranenburgherlaan. De plattegrond uit die tijd geeft de situatie duidelijk aan. De 'commissie van organisatie' met Van Reenen als voorzitter liet een gedeelte ophogen als tribune met plaats voor 1400 bezoekers. Het hele terrein zou 5000 m2 beslaan, waarvan 200 m2 bestemd voor de speelruimte. De bekende toneeldirecteur en acteur Willem Royaards met zijn gezelschap Het Tooneel werd gevraagd twee voorstellingen van Adam in Ballingschap te verzor gen op 18 en 25 augustus 1911. Royaards logeerde al vaak tijdens de zomermaanden in pension De Beukenhorst aan de Studler van Surcklaan en misschien dat de Van Reenens en Royaards elkaar daardoor kenden. Ondertus sen werd, onder leiding van commissielid Coen Bogtman Az., alles gedaan om de bezoekers een hoog culturele dag te bezorgen. Op het terrein werden wat bomen gekapt, een 'heusch' boompje geplant, zijnde 'de boom der kennis van goed en kwaad' en een waterstroompje, de Euphraat, gegraven. De achtergrond werd gevormd door 'zacht groen van asparages en het geheel afgesloten door heerlijk opgaand hout van loofbomen.Het decor was in handen van kunstschilder RC. de Moor. Hij en ook Coen Bogt man verzorgden de reclameaffiches. De Bergensche Bad-, Duin- en Boschbode besteedde veel en uitbundig aandacht aan de voorstelling, maar ook veel landelijke dagbladen, zoals De Telegraaf, de Nieuwe Rotterdamse Courant, Het Nieuws van de Dag, en het Leidsch Dagblad schreven over de voorstelling. De Telegraaf: 'Tusschen het donkere groen van het bosch was de rij van Engelen wat al te kleurig en het werd bidprenterig toen de aartsengelen met hun aangeplakte vleugeltjes de Hof van Eden binnenzweef den en ik sprak nu nog niet eens van het hondje dat midden in Royaards uitbarsting het tooneel opwandelde, de hellevorst Lucifer aandachtig gadesloeg, zijn kopje meewarig schudde en bijna tegen de appelboom.Albert v. Dalsum werd ge prezen. Tijdens het spel was het doodstil. En het Leidsch Dagblad: 'Na afloop bood commissielid C. Nannes Gorter W. Royaards een krans aan en me vrouw Royaards een bloemstuk. Het publiek toonde na de drie uur durende voorstelling door langdurig applaus zijn tevredenheid. Dat de bezoekers niet zo zeer Bergenaren waren, behalve de notabelen, zou kunnen blijken uit de toegangs prijzen: 1ste rang 5,-, 2de rang 3,- en 3de rang 1,- (een brood kostte in die tijd 15 cent). De voorstel- 18 MIEKE BOTMAN, BERNARD NUYENS EN THEO VEER (j z D Kerkelaan Spaansche pad Detailkaart van de kom van de gemeente Bergen met het natuurtheater omstreeks 1930 (kaart: Regionaal Archief Alkmaar).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2011 | | pagina 20