het woonhuis en het derde perceel, aan de zuidzijde, was eveneens voor de bouw van een woonhuis bestemd. Het laatste perceel werd in 1949 verkocht aan de kunstschilder Hans Beers - geen familie van de huidige eigenaren van Wernau - die in 1919 De Grote Beer had laten bouwen, een eveneens rietgedekt woonhuis met atelier. Verkoper van de te ontginnen bouwgrond was de NV Bouw- Exploitatie-Maatschappij Bergen aan Zee (BEM), waarvan zoals bekend, Jacob van Reenen directeur was. Hij was tevens burgemeester van Bergen, een combinatie van functies die heden ten dage niet zonder meer zou kunnen bestaan. Artikel 1 van de koopakte bepaalde dat 'Het verkochte ter rein binnen den tijd van anderhalf jaar, te rekenen van den dag van verkoop moet zijn bebouwd en het daarop te stichten gebouw geheel zijn voltooid. De bouwheer, dr. A. Pannekoek, genoot toen al (internationa le) bekendheid als astronoom, maar ook als belangrijk theo reticus van de internationale socialistische en communistische beweging. Vanwege de laatste activiteit werd hij gepasseerd voor een benoeming tot hoogleraar aan de Leidse universiteit, een rijksinstelling. De Gemeentelijke Universiteit Amsterdam daarentegen stelde hem in 1925 aan als hoogleraar; hier legde hij de grondslagen voor het astrofysisch onderzoek in ons land (zie het lemma Anton Pannekoek op internet onder an dere www.historyofscience.nl;www.iisg.nl;www.inghist.nl). Pannekoek, die ook veel en langdurig in het buitenland ver bleef, was zowel in wetenschappelijke als in politieke kringen vermaard en gerespecteerd; hij bleef tot lang na zijn emeritaat in 1946 publiceren. Zijn naam leeft voort in het Amsterdamse Sterrenkundig Instituut Anton Pannekoek. Het echtpaar kreeg twee kinderen: Anton ('Ton'), die geoloog werd en Anneke, die bioloog werd; beiden zouden later in hun vak gebied promoveren. Ton Pannekoek zou in 1956 het ambt van hoogleraar in de algemene geologie aan de universiteit te Leiden aanvaarden. Bovendien volgde hij P. Tesch op als directeur van de (toenmalige) Rijks Geologische Dienst in Haarlem. Ton Pannekoek speelde een belangrijke rol in de nationale en internationale geologische gemeenschap, waar voor hij onderscheiden werd met de prestigieuze Van Water schoot van der Gracht Penning, uitgereikt door het Konink lijk Nederlands Geologisch Mijnbouwkundig Genootschap. Relevanter voor het maken van het panorama is de topogra- fisch-cartografische belangstelling die Ton Pannekoek zijn hele leven heeft gehad. Zijn loopbaan is ook begonnen in het voormalige Nederlands Oost-Indië waar hij voor de oorlog hoofd van de Topografische Dienst in Batavia is geweest. Onder zijn leiding is toen de monumentale Grote Atlas van Oost-Indië tot stand gekomen die een aantal jaren geleden herdrukt is. Ook later, tijdens zijn hoogleraarschap geologie in Leiden, was hij topografisch-cartografisch actief als hoofd redacteur van de wetenschappelijk uitgave van de Atlas van Nederland. Daarnaast was hij ook een verdienstelijk tekenaar en kunstschilder met een grote belangstelling voor architec tuur. Ton was vijftien jaar oud toen zijn ouders het zomerhuis aan de Elzenlaan lieten bouwen. In 1997 schrijft hij, inmiddels hoogbejaard, in een brief van 5 februari aan Dick en Anneke Beers: 'Het huis in Bergen aan Zee is een sterk verkleinde copie van het huis dat de architect en schilder Van Caspel bouwde voor de schilder M. van der Valk (in Laren), die weer een vriend van mijn ouders was.(zie www.devalk. com/kunstenaars voor beide kunstenaars en een foto van het huis aldaar.) Toen we het panorama aantroffen tussen de documenten, die zijn nichtje Hanneke Nelemans-ten Houten, dochter van Anneke Pannekoek en Johan Gerard ten Houten, aan Dick en Anneke Beers toestuurde, trof ons een gelijkenis in stijl met tekeningen in een latere publicatie van de geoloog Pannekoek in een speciale aflevering van tijdschrift De Levende Natuur uit 1935. Het betreft een artikel over de duinvormen in de omgeving van Bergen aan Zee en hier wordt tevens de methode, waarmee hij het panorama zo treffend heeft getekend, uit de doeken gedaan. Het vermoe den dat de tekening door haar oom is getekend werd beves tigd door Hanneke Nelemans. Dick en Anneke Beers, zittend in de deuropening van hun huis Wernau (foto: Bert Buizer, april 2011 Anton en Johanna Pannekoek-Nassau Noordewier en hun zoon Ton, de tekenaar van het panorama, zittende in de deuropening van hun zomerhuis Wernau, jaren 30 (foto:familie Pannekoek/ Hanneke Nelemans).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2011 | | pagina 11