Het onderwijs in Bergen i in de 18® eeuw Voor een goed verstaan van de tijdgeest en ons onderwerp in de 18e eeuw is het belangrijk even stil te staan bij een cruciale gebeurtenis in de eeuw daarvóór, namelijk de Nationale Synode (kerkvergadering) van Dordrecht in 1618-1619. Deze Synode heeft grote gevolgen gehad voor het onderwijs. Er werd besloten de Bijbel in de Nederlandse taal uit te geven, de zogenaamde Statenbijbel. De Nederlandse taal kreeg daardoor een dominantere rol. Het analfabetisme werd krachtdadig aangepakt. Het leesonderwijs kreeg meer aandacht, de Bijbel moest volgens de nieuwe leer immers voor iedereen toegankelijk worden. Dooi de Reformatie in de 16e eeuw kreeg de 'nieuwe' kerk meer greep op het onderwijs. Het was nu de calvinistische en niet meer de rooms-katholieke leer waarin de jeugd werd opgevoed. Schoolmeesters werden verplicht in de calvinistische geest te onderwijzen en geen 'paapsgezinde' boekjes op school toe te staan. De plaatselijke predikanten hadden de taak regelmatig toe te zien op het lokale onderwijs. Algemeen beeld van het dorpsonderwijs 2 MIEKE BOTMAN, BERNARD NUYENS EN THEO VEER z z LU CD cc LU CO LU X Een voorbeeld van schoonschrijven in de 17e en 18e eeuw. (foto: B. Nuyens) Tot de 19° eeuw was er geen centrale overheid. Elk gewest had zijn eigen bestuur net als de steden en dorpen. Het onderwijs was daarom een plaatselijke aangelegenheid. Dat impliceerde dat schooltijden, salarissen, schoolgelden enz. overal weer an ders konden zijn. Er waren echter twee bindende elementen die de scholen toch enige uniformiteit gaven. Het eerste ele ment was de invloed van de Kerk, d.w.z. de 'gereformeerde' kerk, met name wat betreft de te gebruiken lesboeken en de eisen die aan de schoolmeesters werden gesteld. Het tweede was het boekje Reghel der Duytsche schoolmeesters 159IJ van de bekende dorpsschoolmeester uit Barsingerhorn: Dirck Adrtaensz. Valcoogh. Hij schreef dit boekje om misstanden in het onderwijs aan de kaak te stellen en tegen te gaan. In de Voorrede' lezen wij dat schoolmeesters 'plompheyt ende ongheleertheyt' wordt verweten en daardoor het Godtlijcke ampt op nul ende gheender waerden maken Valcoogh schreef niet alleen over de misstanden in het onder wijs, maar hij gaf ook met een handleiding aan hoe het ver-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2010 | | pagina 4