Naoorlogs Bergen aan Zee - volk aan de deur... Een bescheiden bordje aan de deurpost: 'Aan de deur wordt niet gekochtof cLeveranciers achterom In het naoorlogse Bergen aan Zee was het heel gebruikelijk dat leveranciers* aan de deur kwamen: iedere dag, week of maand, eens per half jaar of alleen 's zomers. Wie kwamen er 'aan de deur'? Waren dat vaste leveranciers of waren het venters die 'bij uitroep' hun waar verkochten? Kwamen ze iets brengen, iets halen, noteren of afrekenen? Hoeveel 'huis-aan-huis- leveranciers waren er? Bergen aan Zee kende in zijn jonge geschiedenis een periode met een nagenoeg volledig voorzieningenniveau. Het artikel geeft mede daarom een indruk hiervan. Vier Bergen-aan-Zeeënaren ordenen hun herinneringen: wie kwamen er aan de deur? BERT BUIZER Met medewerking van Jan Boersma, Jan Stroomer en Alberdien Ravenhorst Levensmiddelen We konden even naar de winkel lopen, maar eigenlijk kwam al 'het eten' aan huis. Nadat bakker Van der Born de nering van bakker W. de Haan had overgenomen, ventte hij dagelijks zijn brood uit. Meestal met de mandfiets, maar bij drukte ging de knecht, de (school-)vakantiehulp of oudste zoon Jan eropuit met de bakfiets, een 'doortrapper'. De blank gelakte houten bak had een aan de lange zijde scharnierend deksel. Aan de voorkant bevond zich een afzonderlijk bakje voor 'luxe' broodjes en koek. Gesorteerd gebak en taarten kwamen in blank gelakte triplex of kartonnen dozen. Kwam de bakker eerst met de fiets, later werd de bestelauto, een Opel Olympia, ingezet. Adriaan van Dis vertelde mij (Jan Boersma) in 2006 dat aan de bewoners van de 'Duitse kolonie' door bakker Santing uit Bergen werd geleverd. Eveneens dagelijks ventte melkboer Hopman zijn on- gekoelde zuivel uit. Hopman reed aanvankelijk met een door de Canadezen afgedankte legertruck. Begin jaren vijftig werd deze vervangen door een Bedford met imposante neus. In de dichte opbouw waren aan de zijkanten banken getimmerd; zo kon iedereen op zondag mee naar de kerk in Bergen. Na de Bedford kwam de Renault Fourgon, een grote grijze bestelbus met schuifdeur aan de rechterzijde van de laadruimte. Hopman emigreerde met zijn gezin naar Canada en werd ruim vijftig jaar geleden opgevolgd door Meijer. Hij nam ook de Renault over om deze later te vervangen door een elektrisch aangedreven 3-wielige Creusen melkwagen. Wekelijks werd het boodschappenboekje door de kruideniers Siem Houtman of Louter uit Bergen opgehaald. Firma De Wijs Broers, eveneens uit Bergen, stuurde ook wekelijks een knecht om de bestellingen op te nemen. De boodschap pen werden, eerst nog met de mandfiets, aan huis afgeleverd. Voor de kinderen was er vaak een puntzakje snoepgoed. Bad gasten die voor drie of vier weken een zomerhuis huurden en de tweede huisbezitters bestelden vooruit. De boodschappen werden bij aankomst bezorgd. Louter reed in een grote DKW 'Schelllaster', die in de late jaren vijftig werd vervangen door de Tempo Matador. Siem Houtman reed in de jaren vijftig Mor ris Minor, waarvan de motorkap eens op de Zeeweg door een vlaag wind dwars door de voorruit vloog. Of Jan Stroomer 'de motorkap even kon richten... Aardappelen, groenten en fruit kwamen niet altijd van de groenteboer. Sommigen hadden een aardappel- en groente akkertje en waren deels zelfvoorzienend. Oostelijk van de El zenlaan, waar nu de Fazantenlaan ligt en aan de Verspyckweg, waren deze landjes tot enkele jaren na de Tweede Wereldoor log in gebruik. Het waren de restanten van het 'landbouwbe drijf' van de NV Bouw Exploitatie Maatschappij Bergen aan Zee (BEM). Groenten en fruit werden door Stekelbos, met zijn winkel aan de Jacob Kalffweg, uitgevent. Een deel van de be woners, maar ook 'grootafnemer' Bio-vakantieoord werd be diend door groenteboer Koos Vink, later opgevolgd door zijn jongere broer. Vink kwam met paard-en-wagen en later met

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2010 | | pagina 28