De armband van dhr. Servaas sr., groepsleider deel Schilderswijk, (foto: Hans Bouwer) ken voor twee tot drie dagen, pannen, kleding, dekens, lucifers, kaarsen, verbandmateriaal en waardepapieren. Echter niet méér bagage dan men over een traject van vijftien km zelf kon dragen, of per fiets of wagentje kon vervoeren. Overigens moest men rij wielen en kinderwagens bij het station laten staan. Op 10 mei om 21.00 uur vertrok de eerste evacuatietrein richting Noord-Hol land met 1000 evacués. De trein vertrok vanaf het halfduistere, slechts door een blauw schijnsel verlicht station Amersfoort. Zo werd de gehele bevolking in verschillende fasen per trein geëvacueerd, te beginnen met de buitenwijken. De inwo ners van de binnenstad gingen als laatste weg. De treinen ver trokken zonder coupéverlichting om kans op beschietingen van uit de lucht te verkleinen. Er vertrokken tussen 10 en 13 mei 44 treinen met circa 1000 inwoners per rit vanuit Amersfoort naar Noord-Holland. Er heerste een nerveuze stemming in de stad Amersfoort. In een soort doffe gelatenheid vertrokken wijk na wijk rijen mensen met het hoogst nodige naar het station Amersfoort, on wetend wanneer ze terug zouden komen. Er waren winkeliers die uit angst voor plundering hun voorraden weggaven. Ook waren er mensen die hun huisdieren in vrijheid stelden om kans op lijfsbehoud te vergroten. Dit had tot gevolg dat in tuinen, straten en plantsoenen papegaaien en kanaries verschenen, maar ook ganzen, kippen, konijnen en marmotten. Hier en daar zwierf nog een verdwaalde koe. Die ochtend was het vee door de stra ten van Amersfoort gedreven naar gereedliggende boten om het in veiligheid te brengen. Bij gebrek aan voldoende drijvers ont snapte er af en toe één. Aan de rand van de stad stonden huizen in brand, aangestoken door Nederlandse militairen om een vrij schootsveld te creëren. Herinneringen van evacués van de vlucht uit Amersfoort Ed Servaas (1932) was de zoon van de groepsleider uit wijk 4: 'Voor het kantoor van de Amersfoortsche Courant was het al sinds september 1939 een drukte van belang omdat aan de gevel van dat kantoor het laatste nieuws en de laatste proclamaties wa ren opgehangen. Ik was in de meidagen van 1940 trots op mijn vader omdat hij een witte armband droeg, waaruit bleek dat hij groepsleider was. Hij had het druk met het helpen organiseren van de evacuatie van groep 14 die naar Bergen aan Zee geëvacu eerd zou worden. Later, toen we op weg naar het station liepen, hoorden we in de verte het gebulder van artillerie.' Het echtpaar Bouman vluchtte met twee kinderen naar Bergen. Mevrouw Bouman (1909) schreef later haar ervaringen op: 'Wij kregen in de loop van de dag van onze groepsleider te horen dat we ons gereed moesten houden, omdat we die dag geëvacueerd zouden worden en dat we alleen het hoognodige mochten meenemen. Dus wij aan het pakken. Dekens waren be langrijk, dus die gingen mee, verder natuurlijk ondergoed, kleren enz. Ik weet niet wat ik allemaal heb ingepakt, maar wel weet ik dat ik later tot de conclusie kwam dat ik hoofdzakelijk oud goed had ingepakt. Waarschijnlijk was ik wat in de war. Ik kookte die dag rijst en braadde een kip, die ik de dag tevoren had gekocht, maar aan het eten zijn we niet meer toegekomen, omdat we ons moesten verzamelen in de Pauwstraat. We moesten de huissleutel aan de politie afgeven. Kip en rijst stonden op het aanrecht, we keken nergens meer naar om. We hebben urenlang met de kinde ren in de rij in de Pauwstraat gestaan. We vertrokken ongeveer 3 uur in de ochtend toen het al begon te schemeren. We zijn met de trein, die op eventuele Duitse parachutisten werd onderzocht, naar Bergen gegaan.' Hetty Kroes (1932)'Van tevoren hadden we alle ra men volgeplakt met plakband om scherven bij een eventueel bombardement te voorkomen. Mijn oma, mijn moeder, mijn broertje en ik moesten ons verzamelen in de Rubensstraat om 8 uur 's avonds. Mijn opa werkte bij de NS en mijn vader bij de gemeente, zij moesten op hun post blijven. Mijn broertje van vijf jaar had een capuchon op, maar omdat hij zo klein was, moest die capuchon af, anders zouden we hem misschien uit het oog verlie zen. Door het lange wachten kwamen we pas 's nachts om 12 uur op het station van Amersfoort aan. Als kinderen waren we toen al doodop. We stapten in een trein bij het oude station Smallepad, waar we niet vanaf het perron, maar vanaf de grond moesten instappen, wat een heel hoge instap was. Het was zo'n trein met aparte coupés zonder gang. Elke coupé had naar beide kanten zijn eigen deur naar buiten.' Ton Blom (1937), buurjongen van Hetty Kroes: 'Ik was te jong om mij dingen te herinneren. Wat ik weet zijn meer de verhalen van mijn ouders. Voordat de evacuatie vanuit Amers foort naar Bergen aan Zee plaatsvond, had mijn vader al kleine antieke keteltjes e.d. in de tuin begraven. Toen wij ons moesten verzamelen, nam mijn vader mijn oudere zus op zijn arm met een koffer vol belangrijke documenten. Mijn moeder nam mij op haar arm en had in haar andere hand een tas met o.a zilver bestek en nog wat waardevol spul. Na enkele honderden meters lopen, werd het te zwaar en gooide mijn moeder de tas van haar af, die uiteraard nooit meer is teruggevonden. In Bergen aan Zee werden we liefdevol ontvangen en daar waren wij zeer dankbaar voor.' Vervoer en onderweg Reeds vanaf de mobilisatietijd, augustus 1939, waren het zware dagen voor de NS. Alle beslissingen en toewijzingen van spoor- wegmaterieel werden vanaf die tijd gecoördineerd vanuit hotel Paulez te Den Haag door de 'Directeur Etappen en Verkeers dienst', de luitenant-kolonel H.H.Thoden van Velzen. Deze dienst was een onderdeel van de Generale Staf. De evacuatie transporten verliepen zonder noemenswaardige problemen. Al leen bij één van de laatste treinen moest in Amsterdam de trein worden verlaten wegens een luchtalarm. Hetty Kroes: 'Op weg in de trein richting Bergen zagen wij in de Amsterdamse haven een grote uitslaande brand in een koel huis. Ik weet niet precies hoe die brand ontstaan was, hierover werd druk gespeculeerd. Aankomst in Alkmaar en overstappen op de tram richting Bergen Ru Waalewijn (1925), toen inwoner van Alkmaar: 'Op 11 mei kwam op het station van Alkmaar een lange stoomtrein aan met wagons waarvan de coupés dwars op de rijrichting waren

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2010 | | pagina 19