Een Oud-Hollandse eetkamer in Huize Kranenburgh. Het bijschrift in het album is bij Kerstmis 1916: 'Lizzie, Louk, Constant, Mary, Moeder, Vader, Jork, Henk, Guus, Kerstmis 1916, Bergen', (familiearchief Van Reenen) antiek kastje op hoge, getorste poten, met een Oosters beeld. Omstreeks 1900 werd een rijk bewerkte achttiende-eeuwse schoorsteen uit circa 1775, afkomstig uit het stadshuis van de Van Reenens aan de Oudegracht 198 in Alkmaar, overgebracht naar Kranenburgh. Een deftige eetkamer Het dagelijkse sociale leven met overige standgenoten zal in het landelijke Bergen in de tweede helft van de negentiende eeuw beperkt zijn geweest. Omgang met directe familieleden was regelmatiger en vertrouwd. Jacobs zuster Louise, die met haar eveneens ongehuwde broers en zusters op het Hof woonde, be zocht dagelijks Kranenburgh. Diners en logeerpartijen van fami lie en vrienden die elders woonden, waren dan ook een essentieel onderdeel van het sociale leefpatroon. Met bezoeken over en weer hield men familie- en vriendschapsbanden aan en steunde men elkaar. Deze band was gebaseerd op verbondenheid en tra ditie. Een notabel leven werd niet alleen bepaald door wat men bezat, maar vooral door hoe het hoorde. De eer van de familie ophouden hield in: gevoel voor fatsoen en decorum bewaren. Het gezamenlijk gebruiken van de maaltijden behoorde dan ook tot de hoogtepunten van een bezoek. De foto van de eetkamer in Huize Kranenburgh toont ons een deftige, voorname inrichting in Oud-Hollandse stijl. Deze was geïnspireerd op de Gouden Eeuw, ook wel neorenais- sance genoemd, en in de bouwtijd 1882 zeer gangbaar. Ook de eetkamerstoelen voorzien van een biezen zitting zijn in deze stijl. Aan de wand, onder de brede lijst gevuld met Delfts aarde werk, hangen een rij oude familieportretten. De schoorsteen is eveneens gedecoreerd met borden en een portret, rechts daarvan hangt een Friese stoelklok. Tegen de linkerwand staat een Oud- Hollandse toogkast met Delfts blauwe vazen en borden. Van de tafel, gedekt met wit damast, is aan de korte zijde het onderstel zichtbaar. Het is een biedermeier uittrek-coulissetafel uit om streeks 1840, met in het midden een kolomvoet op vierspant met klauwen. Het uitgetrokken tafelblad rust op een uitklapbaar stel gedraaide steunen. Op de parketvloer ligt een oosters tapijt. Onder een voet van de voorste dame links ligt een voetkussen. De neorenaissance desserttafel links vooraan is voorzien van alle zaken die men na een diner nodig had om 'onder elkaar' zonder personeel na te zitten. Op de aanwezigheid van personeel wijst de elektrische bel die aan de centrale lamp hangt. De tafel en de hanglamp zijn met bloemen versierd. Marie staat naast Jacob aan het hoofd van de tafel waaraan nog zeven volwassen personen zitten. De inrichting van de eetkamer met de voorouderportret ten benadrukt de status van de familie. Toch is de sfeer feestelijk en gemoedelijk, 'geheel onder ons'. Bronnen: - Montijn, I., Leven op stand 1890-1940. Amsterdam: Thomas Rap,1998. - RAA, Inventaris van het familiearchief Van Reenen (1851-1981) door P.A.A. van Vliet- Mak,1986, Alkmaar, Gemeentearchief, 1986. - RAA, dagboeken DFF, 1892, inv.nr.11, en 1895, inv.nr.13. - Besteman-Burgering, V.H., 'De mensch plooit zich al gauw naar den toestanden'de dagboeken (1884-1944) van Cornelia Frederica van der Feen de Lille geboren jonkvrouw Fontein Verschuir 1859-1944). Alkmaar: Historische Vereniging Alkmaar, 2008. - Bus, M., P. Jongejans en S. Steenis, 'Alleen wat Bergsch is wordt hier verzameld'; 100 jaar geschiedenis van Gemeentemuseum Het Sterkenhuis. Bergen, Het Sterkenhuis, 2003. - Sliggers, B.C., 'Een inventarisatie van geschilderd behang te Haarlem, in het bijzonder dat van Jan Augustini (1729-1773).' In: C.P. Briët en N. Plomp, Liber Amicorum Jhr. Mr. C.C. van Valkenburg. Den Haag: CBG, 1985. - Belonje, J., 'Een illuster grachtenhuis'. In: Oud Alkmaar, jaargang 13 (1989), nr. 4. Harold Bos is kunsthistoricus

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2010 | | pagina 16