DE OUDE BEGRAAFPLAATS AAN DE RUINELAAN
militairen niet meer op de begraafplaats liggen. In de jaren
1956/57 zijn hun stoffelijke resten overgebracht naar de
Duitse Militaire Begraafplaats in Ysselsteyn (L), waar een
apart gedeelte is voor slachtoffers uit de Eerste Wereldoor
log. Van twee militairen hebben we het graf daar kunnen
vinden, van de twee andere (nog) niet. Niet in het in Yssel
steyn aanwezige register en niet via internet. Zouden zij
misschien toch nog in Bergen begraven liggen?
Onbekende doden
Op het katholieke gedeelte zijn in 1911 en 1912 in totaal drie
onbekende manspersonen (aangespoelde drenkelingen)
begraven. Ondanks dat er niets van hen bekend was, zijn ze
op dit deel begraven, maar wel in ongewijde aarde.
Symbolen
De staanders van de toegangspoort dragen een gevleugelde
zandloper met duivenvleugels, symbool voor de tijd die
vervliegt en de vergankelijkheid van de mens.
Soms hebben gevleugelde zandlopers een duiven- en een
vleermuisvleugel, die het vervliegen van het leven bij dag
(duif) en bij nacht (vleermuis) symboliseren. Op de oude
begraafplaats vinden we alleen zandlopers met duivenvleu
gels. Ook op een van de grafstenen staat een zandloper. De
omkeerbaarheid van de zandloper wordt in de christelijke
traditie gezien als het nieuwe leven na de wederopstanding.
Staat bij de katholieken het kruis centraal, bij de
protestanten is dat de Bijbel. Dat zien we terug in de symbo
len. Het kruis is een oud symbool. Voor het een algemeen
christelijk symbool werd, was het een symbool van verzoe
ning. In de christelijke traditie staat het kruis voor eeuwig
leven, want Christus heeft de mens verlost door het kruis.
Op het r.-k. gedeelte staat, naast het kruis dat in opdracht
van de bisschop is geplaatst, ook een kruis bij de priestergraf
kelder van de parochie. Ook op veel grafstenen staat een
kruis, soms in een heuvelachtig terrein, wat verwijst naar de
Calvarieberg, soms in een stralenkrans als symbool van de
dag der opstanding.
Verder vinden we als symbolen de Alpha en Omega
(het begin en einde van alle dingen), I.H.S. (de eerste drie
letters van het woord datjezus betekent), R.I.P. (Re-
quies'ca(n)t in Pace, hij/zij ruste in vrede), XP (het mono
gram van Christus, samengesteld uit de letters die in het
Grieks de CH en R voorstellen en daarmee de eerste letters
van Christus) en een ovale cirkel, soms in de vorm van een
slang die in zijn eigen staart bijt (oneindigheid).
Op het algemene gedeelte heeft ooit een afgebroken zuil
gestaan als symbool van het einde van het aardse leven dat
vaak plotseling toeslaat. Op de grafsteen van de familie
Sterken ligt een opengeslagen boek, wat duidt op de band
van de overledenen met de Bijbel. Het is tevens een verwij
zing naar het boek waarin alle daden zijn opgetekend. Het
boek heeft rechtsboven aan de pagina een omgevouwen punt
(ezelsoor), wat kan duiden op een plotseling overlijden. Op
andere grafzerken vinden we symbolen als eikentak (onver
gankelijkheid), klimop (eeuwig leven en eeuwige vriend
schap), palmtak (overwinning op de dood), treurwilg (rouw
en verdriet) en lauwerkrans (onvergankelijkheid, eeuwig
leven, overwinning, roem, eerbetoon).