7' k, 'r -
m v v
TL-^iiP^'X V w'~ ■<*-
Vv
4
De lorrie staat klaar om richting Bergen te vertrekken, (foto: archief Piet Mooij)
V
De lorrie
Dat personenvervoer lucratief kon zijn, besefte Van Reenen
als geen ander. In de maand augustus van 1907 exploiteerde
hij een geïmproviseerde spoorverbinding naar Bergen aan Zee,
het dorp in opbouw, waarbij hij gebruik maakte van het reeds
bestaande werkspoor dat van de Ronde Kom aan het begin van
de Eeuwige Laan tot aan Pension Wilhelmina in Bergen aan
Zee liep, daar waar tegenwoordig appartementen staan op de
hoek van de van Hasseltweg en de Zeeweg.
Het werkspoor was aangelegd om stenen en
andere bouwmaterialen te vervoeren, maar leende zich ook
uitstekend voor het vervoer van betalende passagiers per
lorrie. Deze lorrie was een eenvoudig rijtuig dat bestond uit
twee kiepkaronderstellen en een planken vloer waarop in de
lengterichting een bank was geplaatst. Het geheel was voorzien
van een overkapping en een aangespannen paard zorgde
voor de benodigde trekkracht. Bij De Franschman lag een
draaischijf voor de knik naar rechts. Het draaien ging uiteraard
handmatig en werd uitgevoerd door de mannelijke passagiers.
Een rit naar Bergen aan Zee duurde zo'n 40 minuten.
De lorrie reed zes keer per dag en voor een ritje
rekende Van Reenen 0,10 (kinderen half geld). In de zomer
van 1908 vervoerde de lorrie meer dan 14.000 passagiers. Voor
de initiatiefnemer een bewijs dat een spoorverbinding naar de
nieuwe badplaats levensvatbaar zou zijn.
Spoorlijn
Al in oktober 1904 maakt Van Reenen aan zijn medebestuurs
leden van de EAB bekend plannen te hebben om de spoorlijn
van Bergen door te trekken naar Bergen aan Zee. Er is Van
Reenen veel aan gelegen om de lijn te realiseren en hij is als
eigenaar zelfs bereid de benodigde grond gratis aan de HIJSM
beschikbaar te stellen. De HIJSM is enthousiast en ook het
EAB bestuur ziet wel voordelen, al wil de maatschappij er geen
geld in steken. Het zou nog tot december 1907 duren alvorens
het onderwerp weer op de agenda van de bestuursvergadering
van de EAB verschijnt.
Op 26 juni 1908 is de BEM opgericht. De NV Bouw-
Exploitatie-Maatschappij Bergen aan Zee; een pure familie
onderneming van de Van Reenens die er op gericht is de
ontwikkeling van Bergen aan Zee te stimuleren. Deze BEM
is dan ook partij in het overleg met de HIJSM om tot een
spoorverbinding te komen. Voor de aanleg van de lijn, inclusief
stationsgebouw, is uiteindelijk een bedrag van 96.000,-
begroot. Van Reenen zelf steekt 30.000,- in de onderneming,
waarbij zijn panden Kranenburgh en Het Oude Hof als
onderpand dienen. De HIJSM neemt de overige
66.000,- voor haar rekening.
De BEM stelt de benodigde grond gratis ter
beschikking. De winst op het baanvak zal evenredig verdeeld
worden tussen de HIJSM en Van Reenen. De EAB investeert
niet in de lijn, maar profiteert wel mee vanwege de extra
passagiers die op het baanvak Alkmaar - Bergen zullen gaan
reizen. Bij het doortrekken van de lijn zal station Bergen de
nodige aanpassingen dienen te ondergaan. Vandaar dat de
EAB toestemming vraagt aan de aandeelhouders. Zij zien
wel wat in de plannen en gaan op 1 juni 1908 in een speciale
vergadering formeel akkoord met de uitvoering. De bestaande
sporen aan de noordkant van station Bergen kunnen vanwege
de bebouwing aan de Breelaan niet doorgetrokken worden.
Aan de zuidkant van het stationsgebouw is er wel ruimte
voor een doorsteek richting Bergen aan Zee. De ruimte die zo
ontstaat tussen stationsgebouw en spoor wordt opgevuld met
een plein.
jffankomst tram te ergert
Station Bergen met links de lijn naar
Bergen aan Zee. Op de achtergrond
het Oranje Hotel, waar tegenwoordig
het gebouw 'Centre Ville' staat met
café restaurant Nero.
(foto: archief Piet Mooij)