7' k, 'r - m v v TL-^iiP^'X V w'~ ■<*- Vv 4 De lorrie staat klaar om richting Bergen te vertrekken, (foto: archief Piet Mooij) V De lorrie Dat personenvervoer lucratief kon zijn, besefte Van Reenen als geen ander. In de maand augustus van 1907 exploiteerde hij een geïmproviseerde spoorverbinding naar Bergen aan Zee, het dorp in opbouw, waarbij hij gebruik maakte van het reeds bestaande werkspoor dat van de Ronde Kom aan het begin van de Eeuwige Laan tot aan Pension Wilhelmina in Bergen aan Zee liep, daar waar tegenwoordig appartementen staan op de hoek van de van Hasseltweg en de Zeeweg. Het werkspoor was aangelegd om stenen en andere bouwmaterialen te vervoeren, maar leende zich ook uitstekend voor het vervoer van betalende passagiers per lorrie. Deze lorrie was een eenvoudig rijtuig dat bestond uit twee kiepkaronderstellen en een planken vloer waarop in de lengterichting een bank was geplaatst. Het geheel was voorzien van een overkapping en een aangespannen paard zorgde voor de benodigde trekkracht. Bij De Franschman lag een draaischijf voor de knik naar rechts. Het draaien ging uiteraard handmatig en werd uitgevoerd door de mannelijke passagiers. Een rit naar Bergen aan Zee duurde zo'n 40 minuten. De lorrie reed zes keer per dag en voor een ritje rekende Van Reenen 0,10 (kinderen half geld). In de zomer van 1908 vervoerde de lorrie meer dan 14.000 passagiers. Voor de initiatiefnemer een bewijs dat een spoorverbinding naar de nieuwe badplaats levensvatbaar zou zijn. Spoorlijn Al in oktober 1904 maakt Van Reenen aan zijn medebestuurs leden van de EAB bekend plannen te hebben om de spoorlijn van Bergen door te trekken naar Bergen aan Zee. Er is Van Reenen veel aan gelegen om de lijn te realiseren en hij is als eigenaar zelfs bereid de benodigde grond gratis aan de HIJSM beschikbaar te stellen. De HIJSM is enthousiast en ook het EAB bestuur ziet wel voordelen, al wil de maatschappij er geen geld in steken. Het zou nog tot december 1907 duren alvorens het onderwerp weer op de agenda van de bestuursvergadering van de EAB verschijnt. Op 26 juni 1908 is de BEM opgericht. De NV Bouw- Exploitatie-Maatschappij Bergen aan Zee; een pure familie onderneming van de Van Reenens die er op gericht is de ontwikkeling van Bergen aan Zee te stimuleren. Deze BEM is dan ook partij in het overleg met de HIJSM om tot een spoorverbinding te komen. Voor de aanleg van de lijn, inclusief stationsgebouw, is uiteindelijk een bedrag van 96.000,- begroot. Van Reenen zelf steekt 30.000,- in de onderneming, waarbij zijn panden Kranenburgh en Het Oude Hof als onderpand dienen. De HIJSM neemt de overige 66.000,- voor haar rekening. De BEM stelt de benodigde grond gratis ter beschikking. De winst op het baanvak zal evenredig verdeeld worden tussen de HIJSM en Van Reenen. De EAB investeert niet in de lijn, maar profiteert wel mee vanwege de extra passagiers die op het baanvak Alkmaar - Bergen zullen gaan reizen. Bij het doortrekken van de lijn zal station Bergen de nodige aanpassingen dienen te ondergaan. Vandaar dat de EAB toestemming vraagt aan de aandeelhouders. Zij zien wel wat in de plannen en gaan op 1 juni 1908 in een speciale vergadering formeel akkoord met de uitvoering. De bestaande sporen aan de noordkant van station Bergen kunnen vanwege de bebouwing aan de Breelaan niet doorgetrokken worden. Aan de zuidkant van het stationsgebouw is er wel ruimte voor een doorsteek richting Bergen aan Zee. De ruimte die zo ontstaat tussen stationsgebouw en spoor wordt opgevuld met een plein. jffankomst tram te ergert Station Bergen met links de lijn naar Bergen aan Zee. Op de achtergrond het Oranje Hotel, waar tegenwoordig het gebouw 'Centre Ville' staat met café restaurant Nero. (foto: archief Piet Mooij)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 9