Eén van de Bergense initiatieven om te tram te behouden: een kaartenactie. Stuur een kaart naar de NS directeur Den Hollander en maak duidelijk dat Bergen haar 'Bello' niet kan missen. (Regionaal Archief Alkmaar) voorzitter Jan Roggeveen en burgemeester Huygens bevestigt men aan de locomotief een bord met de tekst: NEEM DE TRAM Laat nu de stoom maar sissen Laat nu de bel weer slaan Wij kunnen je niet missen Wij laten je niet gaan 'Bello' heeft nog altijd een speciaal plekje in het hart van de Bergenaren. Tussen 1950 en 1955 worden er vele ambitieuze maar tevens kansloze plannen gelanceerd om de spoorverbinding te behouden. Het varieert van kaartenacties tot onderzoeken om de tramverbinding zelf te gaan exploiteren. Op 15 februari 1953 wordt de reguliere passagiersdienst op Bergen en Bergen aan Zee gestaakt. Uiteindelijk geeft de Minister van Verkeer en Waterstaat de NS nog wel opdracht om gedurende de maanden juni, juli en augustus in 1953, 1954 en 1955 een personentramdienst op Bergen en Bergen aan Zee te onderhouden. Op deze wijze geeft men de gemeente Bergen voldoende tijd om haar wegen aan te passen op het busvervoer. In maart 1954 verschaft de NS een overzicht van de ontvangsten uit het vervoer van passagiers aan de gemeente Bergen: 1947 175.000,- 1948 167.000,- 1949 150.000,- 1950 ƒ126.000,- 1951 ƒ115.000,- 1952 94.000,- 1953 52.000,- waarvan 49.000, in de drie zomermaanden. Dit overzicht toont overduidelijk aan dat opheffing van de lijn naar Bergen en Bergen aan Zee onontkoombaar is. Afscheid van 'Bello' Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de lijn Alkmaar - Bergen vindt er op 10 juli 1955 nog een herdenkingsrit met historische rijtuigen plaats. Conducteur Gerrit van Dok, beter bekend als 'ome Gerrit van het kleine spoortje' spreekt op station Bergen de menigte toe met de legendarische woorden: 'Bedankt voor de klandizie'. Speciale gast tijdens deze rit is de heer Kaptein, die al 20 jaar gepensioneerd is en als conducteur de eerste rit naar Bergen in 1905 en de eerste rit naar Bergen aan Zee in 1909 meemaakte. Op 31 augustus 1955 om 22:45 uur vertrekt locomotief nr. 7742 voor de laatste maal uit Alkmaar om daar pas tegen 01:00 uur weer terug te keren. De publieke belangstelling is overweldigend. Iedereen wil de laatste rit meemaken of daar in ieder geval een glimp van opvangen. De perrons in Bergen en Bergen aan Zee zijn overvol en gedurende de gehele rit gilt de stoomfluit. Bello zou in november 1960 als monument in Bergen terugkeren. Waar thans de bibliotheek staat, heeft de locomotief tot januari 1978 langzaam maar zeker staan wegroesten. Op 31 januari besluit de gemeenteraad, mede op advies van de NS, de locomotief in eigendom over te dragen aan de Stichting tot Behoud van Stoomtrammaterieel (de eigenaresse van het historisch materieel van de SHM) om de loc in dienstvaardige staat te herstellen. Het zou tot 1985 duren alvorens 'Bello' weer dienst zou gaan doen op de lijn tussen Hoorn en Medemblik. Locomotief nummer 7742 stond tussen 1960 en 1978 als monument in Bergen, (foto: archief Piet Mooij) STEUNT ACTIE BEHOUD BERGER TRAM PRIIS 20 CENT Steunt onze actie door het kopen van deze briefkaarten en door Uw bijdrage op giro 2162 van de Amsterdamse Bank te Alkmaar onder motto „Tram-actie". Wie ons trammatje doet sneven Die grijpt Bergen naar het leve Zou een HOLLANDER dat doen Slechts uit noodzaak»zooals spreekt, Maar die noodzaak hier ontbreekt Want men maakt een grooter kwaad Dan wat,naar men meent,bestaat Weledelg.Heer Mr. Frits Zeiler NachtegalenlaantJe 13-4-50 Bergenaar. (Origineel verzonden aan N.S.Utrecht) De opbrengst komt geheel ten goede aan de actie tot behoud van de tramlijn Alkmaar-Bergen a. Zee

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 14