Eén van de Bergense initiatieven om te tram te behouden: een kaartenactie. Stuur
een kaart naar de NS directeur Den Hollander en maak duidelijk dat Bergen haar
'Bello' niet kan missen. (Regionaal Archief Alkmaar)
voorzitter Jan Roggeveen en burgemeester Huygens bevestigt
men aan de locomotief een bord met de tekst:
NEEM DE TRAM
Laat nu de stoom maar sissen
Laat nu de bel weer slaan
Wij kunnen je niet missen
Wij laten je niet gaan
'Bello' heeft nog altijd een speciaal plekje in het hart van de
Bergenaren.
Tussen 1950 en 1955 worden er vele ambitieuze maar tevens
kansloze plannen gelanceerd om de spoorverbinding te
behouden. Het varieert van kaartenacties tot onderzoeken om
de tramverbinding zelf te gaan exploiteren. Op 15 februari
1953 wordt de reguliere passagiersdienst op Bergen en Bergen
aan Zee gestaakt.
Uiteindelijk geeft de Minister van Verkeer en
Waterstaat de NS nog wel opdracht om gedurende de
maanden juni, juli en augustus in 1953, 1954 en 1955
een personentramdienst op Bergen en Bergen aan Zee te
onderhouden. Op deze wijze geeft men de gemeente Bergen
voldoende tijd om haar wegen aan te passen op het busvervoer.
In maart 1954 verschaft de NS een overzicht van de
ontvangsten uit het vervoer van passagiers aan de gemeente
Bergen: 1947 175.000,-
1948 167.000,-
1949 150.000,-
1950 ƒ126.000,-
1951 ƒ115.000,-
1952 94.000,-
1953 52.000,- waarvan 49.000, in de drie
zomermaanden.
Dit overzicht toont overduidelijk aan dat opheffing van de lijn
naar Bergen en Bergen aan Zee onontkoombaar is.
Afscheid van 'Bello'
Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de lijn Alkmaar
- Bergen vindt er op 10 juli 1955 nog een herdenkingsrit met
historische rijtuigen plaats. Conducteur Gerrit van Dok, beter
bekend als 'ome Gerrit van het kleine spoortje' spreekt op
station Bergen de menigte toe met de legendarische woorden:
'Bedankt voor de klandizie'. Speciale gast tijdens deze rit is de
heer Kaptein, die al 20 jaar gepensioneerd is en als conducteur
de eerste rit naar Bergen in 1905 en de eerste rit naar Bergen
aan Zee in 1909 meemaakte.
Op 31 augustus 1955 om 22:45 uur vertrekt
locomotief nr. 7742 voor de laatste maal uit Alkmaar om
daar pas tegen 01:00 uur weer terug te keren. De publieke
belangstelling is overweldigend. Iedereen wil de laatste rit
meemaken of daar in ieder geval een glimp van opvangen. De
perrons in Bergen en Bergen aan Zee zijn overvol en gedurende
de gehele rit gilt de stoomfluit.
Bello zou in november 1960 als monument in Bergen
terugkeren. Waar thans de bibliotheek staat, heeft de
locomotief tot januari 1978 langzaam maar zeker staan
wegroesten. Op 31 januari besluit de gemeenteraad, mede op
advies van de NS, de locomotief in eigendom over te dragen
aan de Stichting tot Behoud van Stoomtrammaterieel (de
eigenaresse van het historisch materieel van de SHM) om de
loc in dienstvaardige staat te herstellen. Het zou tot 1985 duren
alvorens 'Bello' weer dienst zou gaan doen op de lijn tussen
Hoorn en Medemblik.
Locomotief nummer 7742 stond tussen 1960 en 1978
als monument in Bergen, (foto: archief Piet Mooij)
STEUNT ACTIE BEHOUD BERGER TRAM
PRIIS 20 CENT
Steunt onze actie door het kopen van deze
briefkaarten en door Uw bijdrage op giro 2162
van de Amsterdamse Bank te Alkmaar onder
motto „Tram-actie".
Wie ons trammatje doet sneven
Die grijpt Bergen naar het leve
Zou een HOLLANDER dat doen
Slechts uit noodzaak»zooals
spreekt,
Maar die noodzaak hier ontbreekt
Want men maakt een grooter kwaad
Dan wat,naar men meent,bestaat
Weledelg.Heer
Mr. Frits Zeiler
NachtegalenlaantJe
13-4-50 Bergenaar.
(Origineel verzonden aan
N.S.Utrecht)
De opbrengst komt geheel ten goede aan de actie
tot behoud van de tramlijn Alkmaar-Bergen a. Zee