LMiLn hi u ii l u in t it 1 "Fr ff t x m l o tvA A t VOLKSSTEMMING TRAM Vóór behoud van de iram Tegen behoud van de iram Een blik op station Bergen aan Zee in de jaren '50. (foto: archief Piet Mooij) Dreigende opheffing In 1948 maakt de NS bekend dat de lijn naar Bergen en Bergen aan Zee niet meer rendabel is en dient te worden opgeheven. De busdienstonderneming N.A.C.O. (eigendom van de NS) zou het personenvervoer kunnen overnemen. Er ontstaat grote onrust in het dorp. Gemeentebestuur, VW, pensionhouders en wie er verder ook maar belang heeft bij het toerisme in Bergen en Bergen aan Zee komt in het geweer. Talloze argumenten worden aangedragen en door de NS weer gepareerd. Er wordt zelfs overwogen een particuliere tramdienstonderneming op te starten en het spoor en de stationsgebouwen over te nemen van de NS. Allemaal vergeefse moeite. Uiteindelijk is dé spoorverbinding al lang niet meer rendabel en staat het NS besluit vast. Op 17 mei 1949 maakt burgemeester Huygens aan de gemeenteraad en de VVV bekend dat de NS besloten heeft de lijn binnen een termijn van ongeveer 5 jaar te zullen opheffen. De spoorverbinding zal dan definitief worden vervangen door een autobusdienst. Ook al zijn de wegen in het centrum van Bergen en de weg naar Bergen aan Zee bepaald nog niet berekend op intensief busverkeer. In schril contrast met de dreigende opheffing staat de toch nog feestelijke viering op 25 juni 1949 van het 40-jarig bestaan van de spoorverbinding naar Bergen aan Zee. VVV Secretaris Mr. Frits Zeiler nodigt zelfs NS directeur Den Hollander uit om de viering bij te wonen. Den Hollander, in Bergen toch gezien als kwade genius achter de opheffingsplannen, komt zelf echter niet en stuurt een vervanger. Om 15:30 uur rijden machinist Henk van den Berg en stoker/machinist - en Bergenaar - Jacques Burgering met locomotief nr. 7744 station Bergen binnen. Burgemeester Huygens hangt een krans aan de schoorsteen en zo gaat men verder naar Bergen aan Zee, waar de Bergense Harmonie een rondgang maakt. Ondanks de bloemen, toespraken en andere feestelijkheden is het toch vooral een dag met gemengde gevoelens. Comité van Actie Op 8 maart 1950 wordt in de radio nieuwsdienst van 13:00 uur bekend gemaakt dat de NS in grote financiële problemen verkeert. Minister Spitzen van Verkeer en Waterstaat heeft toestemming gegeven om het personenvervoer op onrendabele lijnen met onmiddellijke ingang te staken. De lijn naar Bergen aan Zee is zo'n onrendabele lijn en opnieuw komen de Bergenaren tegen dit besluit in opstand. 'AANGESLOTEN OP HET EUROPEESCHE SPOORWEGNET!' ZORGVULDIG BEWAREN NIET VERVANGBAAR fép BERGENAREN, Nu is het Uw tijd om te handelen Wat wij van U vragen is niet moeilijk en ook niet tijdrovend: 1. Neemt op Woensdag, 26 April a.s. deze kaart met de aangehechte kiesstrook in haar geheel mee naar het stembureau, waarheen gij zijt opgeroepen voor de verkiezing van de Provinciale Staten. 2. Daar zult U in een afzonderlijk vertrek vóór het stembureau voor de Provinciale Staten iemand van of namens ons Comité aantreffen, aan wie gij deze kaart overhandigt. Dit comité-lid scheurt de kiesstrook af en geeft haar aan U terug. 3. U brengt Uw stem uit door (liefst vooraf thuis) één der beide hokjes zwart te maken ZONDER ENIGE TOEVOEGING - en Uw kiesstrook in de bus te werpen. Ook wanneer U meent, dat de tram gemoderniseerd en de dienst verbeterd moet worden, stemt U vóór! Als de tram blijft kunnen de noodzakelijke verbeteringen niet uitblijven. Het Comité van Actie. f X j f\ «ijr.M n.r m im o t r m i o u k k i KIESSTROOK voor de Volksstemming te Bergen N.H., op 26 April 1950. 0p initiatief van het Comité van Actie wordt op 26 april 1950, gelijktijdig met de Provinciale Staten verkiezingen, een volksstemming gehouden. (Regionaal Archief Alkmaar) Op initiatief van onder meer professor Selleger wordt op 31 maart het Comité van Actie opgericht. Een comité dat zich ten doel stelt de tramverbinding te behouden. Onder de leden van het comité bevinden zich VW bestuursleden, horeca ondernemers, schrijvers en kunstschilders. Eén van de opmerkelijkste acties van het comité is het organiseren van een volksstemming. Op 26 april 1950, tegelijk met de Provinciale Staten verkiezingen, kan de Bergense bevolking zich uitspreken voor of tegen behoud van de spoorverbinding. Van de 4798 kiesgerechtigden die Bergen op dat moment telt brengen er 4346 hun stem uit. Ruim 96% van de bevolking stemt vóór. De Provinciale Staten verkiezingen kennen op die dag een absolute record opkomst. Uiteindelijk heeft de volksstemming weinig effect. Een periode van kolenschaarste heeft als gevolg dat op 22 januari 1951 het personenvervoer per stoomtram landelijk wordt gestaakt. In verband met de te verwachten grote Paas- en Pinksterdrukte verleent het Ministerie van Verkeer en Waterstaat wel ontheffing om de stoomtram gedurende die weekeinden beperkt in te zetten. Uiteindelijk wordt de zomerdienst op Bergen en Bergen aan Zee op 20 mei toch weer geheel hervat en opnieuw is er een 'eerste rit' met een 'feesttram'. De eerste aankomst in Bergen op die dag, om 07:30 uur, verloopt nog min of meer geruisloos. Maar de tram die om 14:37 uur Bergen binnen rolt, wordt met groot enthousiasme ontvangen. Na diverse emotionele toespraken van Comité voorzitter Selleger, VW

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 13