Het verschil tussen de zomertram (links) en wintertram (rechts) maakt duidelijk dat de lijn alleen nog in de zomermaanden rendeert, (foto: archief Piet Mooij) in Nederland waarop nog personenvervoer plaatsvindt. De andere lokaalspoorlijnen zijn wegens grote exploitatietekorten al opgeheven. Op drukke zomerdagen wordt er een halfuursdienst tussen Alkmaar en Bergen aan Zee gereden. Een tramstel bestaat dan uit negen personenrijtuigen (goed voor ongeveer 900 passagiers) en één bagagewagen. Gedurende het Pinksterweekeinde van 1933 worden er per spoor ruim 17.000 passagiers naar en van Bergen aan Zee vervoerd. Het verval Waar de winst op het traject naar Bergen aan Zee in de jaren 1924 tot en met 1933 nog jaarlijks tussen de 10.000,- en ruim 12.000,- schommelt, loopt deze in de jaren daarna sterk terug. In 1934, het jaar waarin de lijn Alkmaar - Egmond aan Zee wegens onvoldoende opbrengsten wordt opgeheven, komt de winst al niet meer boven de 10,000,- uit om vervolgens te dalen tot nog slechts 2.600,- in 1937. Op de lijn naar Bergen aan Zee wordt gedurende de winterdienst van 1933/1934 duidelijk merkbaar dat er stevig moet worden bezuinigd. De stoomlocomotieven worden dan vervangen door motorwagens van het type omC. Bij ouderen onder ons nog wel bekend onder de volksnaam 'Ome Ceesje', vernoemd naar de hoofdpersoon uit een destijds populair radiohoorspel. Zo'n 'Ome Ceesje' kon 70 passagiers vervoeren en reed vijf keer per dag naar Bergen aan Zee. Alleen 's morgens om half acht reed er die winter nog een stoomtram naar zee. In 1937 wordt er voor het eerst openlijk over opheffing van de lijn naar Bergen aan Zee gesproken. De Bergense journalist Dirk Klomp heeft uit betrouwbare bron vernomen dat de NS overweegt om de dienstregeling op Bergen aan Zee stop te zetten en hij licht burgemeester Van Reenen hierover in. Vanzelfsprekend komen gemeenteraad en VW tegen deze plannen in verzet. Men stelt in een brief aan de NS directie dat Bergen en Bergen aan Zee niet zonder de stoomtramverbinding kunnen. Sterker nog, een verbetering van het materieel op de lijn en een betere dienstregeling zou zelfs tot een intensiever gebruik van het spoor leiden. Bovendien is men van mening dat het alternatief - vervoer per autobus - onvoldoende capaciteit biedt. Vooral op hoogtijdagen als bijvoorbeeld het bloemencorso in 1934, een dag waarop 16.000 passagiers op de lijn werden geteld. In haar antwoord stelt de NS directie dat opheffing nog niet direct aan de orde is, maar bij een aanhoudend exploitatietekort op termijn onontkoombaar zal zijn. Over de zomermaanden heeft men geen klagen, dan brengt de lijn nog voldoende geld op, maar vooral de wintermaanden zijn een probleem. De eigen bevolking maakt nauwelijks gebruik van de spoorverbinding. De onrust over een eventuele ophef ebt wat weg, maar na de Tweede Wereldoorlog overweegt de NS serieus om het personenvervoer op Bergen aan Zee niet meer te hervatten. Desondanks is er op 3 juni 1946 toch weer een feestelijke 'eerste rit' met passagiers naar Bergen aan Zee. Op station Bergen wordt 'Bello' enthousiast door het publiek ontvangen. Het stationsplein en perron zijn overvol wanneer onder meer de journalist, schrijver en voorzitter van het VVV Dirk Klomp een toespraak houdt. De Bergense schoolkinderen krijgen een gratis retourtje Bergen aan Zee aangeboden. Het materieel waarmee na de oorlog op de lijn gereden wordt, is een allegaartje van elders overgebleven en teruggevonden rijtuigen. Berucht zijn vooral in de zomermaanden de zogenaamde 'kunstmoeders', rijtuigen waarvan de ramen niet open kunnen. In oktober wordt ook de winterdienst op Bergen aan Zee weer hervat, al is deze wel zeer beperkt. Op 3 juni 1946 gaat ervoor het eerst sinds de oorlog weer een passagierstram naar Bergen aan Zee. Dirk Klomp spreekt op station Bergen de menigte toe. (foto: archief Piet Mooij)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 12