Öcv fc ve$. De aanbesteding van het werk vindt plaats op 7 december 1908. Veel tijd krijgt de aannemer niet, want zowel het stationsgebouw als de spoorlijn dienen binnen zes maanden te worden opgeleverd. In de planning is dan al rekening gehouden met vertraging door vorst of andere weersomstandigheden. Voor iedere overschrijdingsdag wordt 15,- op de aannemingssom in mindering gebracht. Goedkeuring van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de aanleg krijgt men op 6 februari 1909. Sporen naar Bergen aan Zee En dan wordt het 24 juni, de dag waarop de droom van Jacob van Reenen wordt verwezenlijkt. Machinist Meyboom rijdt met de locomotief 'Neushoorn' voor de eerste maal Bergen aan Zee binnen. Het is een rit uitsluitend voor genodigden en voor hen is er een feestelijk diner in het eveneens op deze dag geopende hotel Nassau Bergen.Bergen aan Zee is thans aangesloten op het Europeesche Spoorwegnet!', stelt Jacob van Reenen trots vast in zijn toespraak. De volgende dag wordt de lijn ook voor het publiek geopend. Uiteindelijk heeft het doortrekken van de lijn naar Bergen aan Zee bijna 81.000,- gekost. Echt winstgevend wordt de lijn in 1911, wanneer de opbrengst voor het eerst boven de 1000,- uitkomt. In 1920 is die winst vertienvoudigd. In 1914 heeft het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog een kortstondige terugval in het aantal passagiers tot gevolg, maar al spoedig trekt dit weer bij. Een absoluut topjaar is 1921 met een recordwinst van ruim 14.000,-. Toch stagneert de groei in de jaren '20. Men gaat meer en meer over eigen middelen van vervoer beschikken en langzaam maar zeker gaat ook de bus een rol spelen. Elders in het land worden dan ook al enkele lokaalspoorlijnen opgeheven. De lijnen naar Bergen- en Egmond aan Zee treft dat lot vooralsnog niet. Inmiddels gaat de HIJSM, die op 1 januari 1918 de NV Stoomtrammaatschappij EAB heeft overgenomen, in datzelfde jaar een samenwerkingsverband aan met haar concurrent, de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Zo werd de belangenmaatschap Nederlandsche Spoorwegen opgericht. De samenwerking was gebaseerd op economische noodzaak want de EAB lijn was dan nog wel rendabel, maar dat gold zeker niet voor alle lokaalspoorlijnen in het land. De samenwerking tussen beide ondernemingen bracht enige verbetering en waar het slecht ging, verschafte de overheid de nog altijd particuliere ondernemingen kapitaal door haar aandelenbelang uit te breiden. Op deze wijze nam het particuliere belang in het spoorbedrijf langzaam maar zeker af. Het zou nog tot 1 januari 1938 duren alvorens de HIJSM en de Staats Spoorwegen volledig zouden fuseren tot de N.V. Nederlandsche Spoorwegen, met de staat als enige aandeelhouder. De Badtrein Het is in maart 1925 dat er vanuit Alkmaar en Bergen nadrukkelijk bezwaar wordt gemaakt tegen de ontwerp zomerdienstregeling voor de lijn naar Bergen aan Zee. De Kamer van Koophandel en VVV Alkmaar klagen over een verminderd aantal sneltreinen tussen Alkmaar en Amsterdam, ondanks een aanhoudende groei van het inwonertal van Alkmaar en het toenemende aantal toeristen. Vier maatschetseri van stationsgebouw Bergen aan Zee. (Utrechts Archief)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 10