Öcv fc ve$.
De aanbesteding van het werk vindt plaats op 7 december 1908.
Veel tijd krijgt de aannemer niet, want zowel het stationsgebouw
als de spoorlijn dienen binnen zes maanden te worden
opgeleverd. In de planning is dan al rekening gehouden met
vertraging door vorst of andere weersomstandigheden. Voor
iedere overschrijdingsdag wordt 15,- op de aannemingssom
in mindering gebracht. Goedkeuring van het Ministerie van
Verkeer en Waterstaat voor de aanleg krijgt men op 6 februari
1909.
Sporen naar Bergen aan Zee
En dan wordt het 24 juni, de dag waarop de droom van Jacob
van Reenen wordt verwezenlijkt. Machinist Meyboom rijdt met
de locomotief 'Neushoorn' voor de eerste maal Bergen aan Zee
binnen. Het is een rit uitsluitend voor genodigden en voor hen
is er een feestelijk diner in het eveneens op deze dag geopende
hotel Nassau Bergen.Bergen aan Zee is thans aangesloten op
het Europeesche Spoorwegnet!', stelt Jacob van Reenen trots vast
in zijn toespraak. De volgende dag wordt de lijn ook voor het
publiek geopend.
Uiteindelijk heeft het doortrekken van de lijn naar Bergen aan
Zee bijna 81.000,- gekost. Echt winstgevend wordt de lijn in
1911, wanneer de opbrengst voor het eerst boven de 1000,-
uitkomt. In 1920 is die winst vertienvoudigd. In 1914 heeft het
uitbreken van de Eerste Wereldoorlog een kortstondige terugval
in het aantal passagiers tot gevolg, maar al spoedig trekt dit weer
bij. Een absoluut topjaar is 1921 met een recordwinst van ruim
14.000,-.
Toch stagneert de groei in de jaren '20. Men gaat
meer en meer over eigen middelen van vervoer beschikken en
langzaam maar zeker gaat ook de bus een rol spelen. Elders in
het land worden dan ook al enkele lokaalspoorlijnen opgeheven.
De lijnen naar Bergen- en Egmond aan Zee treft dat lot
vooralsnog niet.
Inmiddels gaat de HIJSM, die op 1 januari 1918 de NV
Stoomtrammaatschappij EAB heeft overgenomen, in datzelfde
jaar een samenwerkingsverband aan met haar concurrent, de
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen. Zo werd de
belangenmaatschap Nederlandsche Spoorwegen opgericht. De
samenwerking was gebaseerd op economische noodzaak want
de EAB lijn was dan nog wel rendabel, maar dat gold zeker
niet voor alle lokaalspoorlijnen in het land. De samenwerking
tussen beide ondernemingen bracht enige verbetering en waar
het slecht ging, verschafte de overheid de nog altijd particuliere
ondernemingen kapitaal door haar aandelenbelang uit te
breiden.
Op deze wijze nam het particuliere belang in het
spoorbedrijf langzaam maar zeker af. Het zou nog tot 1 januari
1938 duren alvorens de HIJSM en de Staats Spoorwegen volledig
zouden fuseren tot de N.V. Nederlandsche Spoorwegen, met de
staat als enige aandeelhouder.
De Badtrein
Het is in maart 1925 dat er vanuit Alkmaar en Bergen
nadrukkelijk bezwaar wordt gemaakt tegen de ontwerp
zomerdienstregeling voor de lijn naar Bergen aan Zee. De
Kamer van Koophandel en VVV Alkmaar klagen over een
verminderd aantal sneltreinen tussen Alkmaar en Amsterdam,
ondanks een aanhoudende groei van het inwonertal van
Alkmaar en het toenemende aantal toeristen.
Vier maatschetseri van stationsgebouw Bergen aan Zee. (Utrechts Archief)