I f fpk, W jpU. cU
(ykbWy
yÈ^^Pf
tw rit
y^u
-v«~vvJ-y^
W l^Cy^&b
fyit+yAAf9- Wlf'/U''^K<j[ «CtJ<- O-o
1/^11* f-^U. (yLtffU^ lrt> a-v,
De volgende toespraak werd door Herman Plomper
gehouden bij de opening op 12 september van deze KCB
jubileumtentoonstelling.
//et /ee& ons een aardig idee, dames en heren, en dat
idee kwam van de tentoonstellingscommissie van het
KCB: veertig jaar Kunstenaarscentrum, veertig jaar
Cobra. U ziet hier werk uit de COBRA groep, met als
voorlopers daarvan één Picasso en één Miró. Deze twee
zijn ongetwijfeld voor hen van betekenis geweest.
In 1947 maakte ik kennis met enkele leden uit
de Nederlandse experimentele groep. Dat waren: Appel,
Constant en Corneille. De oorlog was voorbij en zij
gingen direct daarna, uit onbegrip hier, contact zoeken in
het buitenland, naar Denemarken, België en Frankrijk.
In Denemarken ontmoetten zij vele jonge schilders,
o.a. Asger Jorn. In België: Alechinsky en de dichter
Dotremont.
In 1948 vormden zij in Parijs met nog enkele
andere kunstenaars een revolutionaire groep, waarbij
Dotremont op het idee kwam, deze COBRA te noemen
naar de beginletters van de hoofdsteden, Copenhagen,
Brussel en Amsterdam.
Ik maakte kennis met dit avontuur. Het ging om een
nieuwe vormgeving. Vormgeven aan het midden
HERMAN PLOMPER - VERHUIZEN WAS ZIJN VAK, VERZAMELEN ZIJN PASSIE
O J A 1
en^_ iJ-UL yv^ertx (rCjtt^
trjeov
Ia/aryi/^v, »w-z^" "2^o VS/^-«-v^ C,
yi *f<?<ri- Ht~w^Av. /^CJTvo^tv
H^-*-UO «-Ï.-
C^ \jr v U- Tl ^r^r^r> f
vs rjyyy-o. h-A-*-«—3 erv*-~ bb
fluids) T* (hr^b eL*~ L-l/ix*^ d^y-^a
Ot-b ir/tff- isc^h^u&r^
w>. J-A-2_jl.
^,b) ^t- ^r^uAAT^ «-■ *-2^
(2 <?Bf^n /^e*-«A- e^, usa^sK*
pjas^ tyJ-*o^c^ c^ -W-? V**/-
-)
*^-Vv
fJU^U- tAAASl
De erepenning werd gemaakt door de kunstenaar Theo Mulder (1928).
Brief van Corneille die niet bij de opening kon zijn.
Herman Plomper thuis tussen zijn schilderijen. (Foto: Nico Koster)