ABA Amro
sluisde kunst weg
Fortis vist achter het net
door Martijn Koolhoven
AMSTERDAM, vrijdag
Achter de schermen bij Fortis is
commotie ontstaan omdat ABN
Amro het eigendom van zijn ui
terst belangwekkende kunstcol
lectie, bestaande uit 16.000 kunst
stukken, aan de vooravond van de
overname via een juridische con
structie heeft weggesluisd.
Collectie van vele
miljoenen voor 1 euro
naar stichting
Ook koopt Plomper na een bezoek aan een expositie een
schilderij van Karei Appel bij een Parijse galerie. Het door
hem zo bewonderde en begeerdé doek 'Lente' was al aan
een Amerikaan verkocht. Het werd dus een ander schilderij:
Girl on bicycle. Het duurt een tijdje voor de firma Van
Deudekom tijd heeft om het schilderij op te halen in Parijs.
Hoewel de transportkosten al betaald zijn, biedt zoon Kees
aan het doek voor zijn ongeduldige vader op te halen. Zo
gezegd, zo gedaan.
Dit schilderij Girl on bicycle maakt nu deel uit van
de collectie van de ABN Amro die voor het symbolische
bedrag van 1.- is verkocht aan de Stichting ABN Amro
Kunstverzameling, een stichting opgezet en geleid door de
oud-directeur van de ABN Amro. Op deze manier werd
voorkomen dat de kunstcollectie mee zou gaan naar de
Fortis bank, die samen met twee andere banken de ABN
Amro in 2008 had overgenomen.
Moderne kunst uit de collectie Plomper in 'Museum'
Kranenburgh
In 1959 is er een zomertentoonstelling van moderne kunst
in Kranenburgh met 80 werken uit particuliere collecties uit
Bergen. Plomper heeft hiervoor enkele werken ingeleverd
van Ten Holt, Appel en Corneille. De kunstcriticus D.P.
van Wigcheren schrijft hierover in de Alkmaarsche Courant
onder de kop:Rijk particulier bezit aan moderne kunst
in Bergen. Kranenburgh goed museum: er moet in Bergen
een ongedacht rijk bezit aan hedendaagse kunst van vaak
voortreffelijk kwaliteit te vinden zijn'. En iets verderop in
zijn enthousiaste artikel schrijft hij: 'Weer zo'n verrassing:
twee expressieve doeken van Appel hier, in Kranenburgh, te
ontmoeten'. Ook complimenteert hij de 'hangcommissie',
die bestond uit Jaap Mooy en Kasper Niehaus: 'Zij heeft
boeiend materiaal op een overzichtelijke wijze opgehangen'.
Over de plaats van de expositie schrijft hij: 'Het oude huis
Kranenburgh moet met betrekkelijk weinig kosten en
moeite in te richten zijn tot een goed plaatselijk museum.
Het blijkt er nu al uitermate geschikt voor te zijn. Waarom
doet de gemeente Bergen dat eigenlijk niet
...in Amsterdam en Eindhoven
In 1960 organiseert de directeur van het Stedelijk Museum
in Amsterdam, Willem Sandberg, een kleine tentoonstelling
van het werk van Henri ten Holt in het kader van een
permanente expositie 'De vijf generaties'. Op verzoek van
Ten Holt en Sandberg levert Plomper zes tekeningen voor
deze tentoonstelling, die van 22 december tot 30 januari
1961 te zien is in het Stedelijk Museum in Amsterdam en
vervolgens in het Stedelijk van Abbemuseum in Eindhoven.
...in het Kunstenaarscentrum Bergen
Het Kunstenaarscentrum Bergen krijgt een eigen
tentoonstellingsruimte op het Plein nr. 7, waar voordien
een supermarkt van Albert Heyn was gevestigd. Deze zaal
wordt officieel geopend met een tentoonstelling met werken
van Henri ten Holt op 23 april 1966. Ook hiervoor had
Plomper enkele werken uit zijn bezit in bruikleen gegeven.
...in Rotterdam en Humlebaek
Op verzoek van Willemijn de Haas-Stokvis levert Plomper
in 1966 een keramisch bord van 43,5 cm doorsnee
van Constant uit 1948, ten behoeve van een Cobra
tentoonstelling in Museum Boymans-van Beuningen
in Rotterdam. Het bord gaat ook mee wanneer de
tentoonstelling verhuist naar museum Louisiana in
Humlebaek in Denemarken.
HERMAN PLOMPER - VERHUIZEN WAS ZIJN VAK, VERZAMELEN ZIJN PASSIE
Dit om te voorkomen dat de kunstcollectie,
die de afgelopen 25 jaar is opgebouwd en tot de
belangrijkste kunstverzamelingen van Neder
land behoort, in handen zou vallen van de
overnamepartners. Zo bestond bij ABN Amro
onder meer de vrees dat delen naar de nieuwe
eigenaar Royal Bank of Scotland zouden ver
dwijnen.
Vlak voor de overname is het eigendom van
de kunstcollectie in allerijl voor het symboli
sche bedrag van 1 euro overgedragen van ABN
Amro NV naar de Stichting ABN Amro Kunst
verzameling. De opgestapte ABN Amro-top-
man Rijkman Groenink is voorzitter gewor
den van deze stichting.
Kunstexperts schatten de waarde van de
kunstverzameling van ABN Amro op 'vele
tientallen miljoenen euro's', maar een offici
ële taxatie is nooit gemaakt.
De ABN Amro-
kunstverzameling telt
meer werken dan bij
voorbeeld het Van Ab-
bemuseum bezit. Ze
vertegènwoordigt een
dwarsdoorsnede van
de nationale heden-
kunst, met
der anderen Mariene
Dumas, Eylem Aladogan en
Heringa/Van Kalsbeek, maar
telt ook van internationale top
pers als Warhol en Judd.
Bronnen binnen Fortis be
vestigen dat de bank een on
derzoek is gestart, onder meer
naar de vraag of ABN Amro
'onrechtmatige handelingen'
heeft verricht. Maar ook bin
nen ABN Amro is er onrust.
„Wij spreken over de grootste
kunstroof van de eeuw", aldus
een direct betrokkene binnen
de bank. „De kunstwerken
zijn aangekocht met geld van
de bank en de aandeelhou
ders. Op het laatste moment is
het in een stichting onderge
bracht."
Girl on Bicycle, Karei Appel. Eens het trotse bezit van
Plomper, nu in de Stichting ABN Amro Kunstverzameling.
(De Telegraaf, 2007)