ABA Amro sluisde kunst weg Fortis vist achter het net door Martijn Koolhoven AMSTERDAM, vrijdag Achter de schermen bij Fortis is commotie ontstaan omdat ABN Amro het eigendom van zijn ui terst belangwekkende kunstcol lectie, bestaande uit 16.000 kunst stukken, aan de vooravond van de overname via een juridische con structie heeft weggesluisd. Collectie van vele miljoenen voor 1 euro naar stichting Ook koopt Plomper na een bezoek aan een expositie een schilderij van Karei Appel bij een Parijse galerie. Het door hem zo bewonderde en begeerdé doek 'Lente' was al aan een Amerikaan verkocht. Het werd dus een ander schilderij: Girl on bicycle. Het duurt een tijdje voor de firma Van Deudekom tijd heeft om het schilderij op te halen in Parijs. Hoewel de transportkosten al betaald zijn, biedt zoon Kees aan het doek voor zijn ongeduldige vader op te halen. Zo gezegd, zo gedaan. Dit schilderij Girl on bicycle maakt nu deel uit van de collectie van de ABN Amro die voor het symbolische bedrag van 1.- is verkocht aan de Stichting ABN Amro Kunstverzameling, een stichting opgezet en geleid door de oud-directeur van de ABN Amro. Op deze manier werd voorkomen dat de kunstcollectie mee zou gaan naar de Fortis bank, die samen met twee andere banken de ABN Amro in 2008 had overgenomen. Moderne kunst uit de collectie Plomper in 'Museum' Kranenburgh In 1959 is er een zomertentoonstelling van moderne kunst in Kranenburgh met 80 werken uit particuliere collecties uit Bergen. Plomper heeft hiervoor enkele werken ingeleverd van Ten Holt, Appel en Corneille. De kunstcriticus D.P. van Wigcheren schrijft hierover in de Alkmaarsche Courant onder de kop:Rijk particulier bezit aan moderne kunst in Bergen. Kranenburgh goed museum: er moet in Bergen een ongedacht rijk bezit aan hedendaagse kunst van vaak voortreffelijk kwaliteit te vinden zijn'. En iets verderop in zijn enthousiaste artikel schrijft hij: 'Weer zo'n verrassing: twee expressieve doeken van Appel hier, in Kranenburgh, te ontmoeten'. Ook complimenteert hij de 'hangcommissie', die bestond uit Jaap Mooy en Kasper Niehaus: 'Zij heeft boeiend materiaal op een overzichtelijke wijze opgehangen'. Over de plaats van de expositie schrijft hij: 'Het oude huis Kranenburgh moet met betrekkelijk weinig kosten en moeite in te richten zijn tot een goed plaatselijk museum. Het blijkt er nu al uitermate geschikt voor te zijn. Waarom doet de gemeente Bergen dat eigenlijk niet ...in Amsterdam en Eindhoven In 1960 organiseert de directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Willem Sandberg, een kleine tentoonstelling van het werk van Henri ten Holt in het kader van een permanente expositie 'De vijf generaties'. Op verzoek van Ten Holt en Sandberg levert Plomper zes tekeningen voor deze tentoonstelling, die van 22 december tot 30 januari 1961 te zien is in het Stedelijk Museum in Amsterdam en vervolgens in het Stedelijk van Abbemuseum in Eindhoven. ...in het Kunstenaarscentrum Bergen Het Kunstenaarscentrum Bergen krijgt een eigen tentoonstellingsruimte op het Plein nr. 7, waar voordien een supermarkt van Albert Heyn was gevestigd. Deze zaal wordt officieel geopend met een tentoonstelling met werken van Henri ten Holt op 23 april 1966. Ook hiervoor had Plomper enkele werken uit zijn bezit in bruikleen gegeven. ...in Rotterdam en Humlebaek Op verzoek van Willemijn de Haas-Stokvis levert Plomper in 1966 een keramisch bord van 43,5 cm doorsnee van Constant uit 1948, ten behoeve van een Cobra tentoonstelling in Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam. Het bord gaat ook mee wanneer de tentoonstelling verhuist naar museum Louisiana in Humlebaek in Denemarken. HERMAN PLOMPER - VERHUIZEN WAS ZIJN VAK, VERZAMELEN ZIJN PASSIE Dit om te voorkomen dat de kunstcollectie, die de afgelopen 25 jaar is opgebouwd en tot de belangrijkste kunstverzamelingen van Neder land behoort, in handen zou vallen van de overnamepartners. Zo bestond bij ABN Amro onder meer de vrees dat delen naar de nieuwe eigenaar Royal Bank of Scotland zouden ver dwijnen. Vlak voor de overname is het eigendom van de kunstcollectie in allerijl voor het symboli sche bedrag van 1 euro overgedragen van ABN Amro NV naar de Stichting ABN Amro Kunst verzameling. De opgestapte ABN Amro-top- man Rijkman Groenink is voorzitter gewor den van deze stichting. Kunstexperts schatten de waarde van de kunstverzameling van ABN Amro op 'vele tientallen miljoenen euro's', maar een offici ële taxatie is nooit gemaakt. De ABN Amro- kunstverzameling telt meer werken dan bij voorbeeld het Van Ab- bemuseum bezit. Ze vertegènwoordigt een dwarsdoorsnede van de nationale heden- kunst, met der anderen Mariene Dumas, Eylem Aladogan en Heringa/Van Kalsbeek, maar telt ook van internationale top pers als Warhol en Judd. Bronnen binnen Fortis be vestigen dat de bank een on derzoek is gestart, onder meer naar de vraag of ABN Amro 'onrechtmatige handelingen' heeft verricht. Maar ook bin nen ABN Amro is er onrust. „Wij spreken over de grootste kunstroof van de eeuw", aldus een direct betrokkene binnen de bank. „De kunstwerken zijn aangekocht met geld van de bank en de aandeelhou ders. Op het laatste moment is het in een stichting onderge bracht." Girl on Bicycle, Karei Appel. Eens het trotse bezit van Plomper, nu in de Stichting ABN Amro Kunstverzameling. (De Telegraaf, 2007)

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2009 | | pagina 13