///J/Uk' ya» \7'. Ëarnjb/L^itCL~7ér ?>t <£Tr^N fmc-e ïsieo^a-iic Ju%0e/Zs> Zcf de &VeT^ s fi>*K£fC.-#-t- ycïw<ejuy-,j '^èdlbcYM-y^ lift -y ófer-l 31* SI r*A Z. y/^y^e<-//xa &T tc x£ryJePh e_ £o-*>yjA(y?,a2.J ifc./ztjo7) h 7todf~% r> i&y~ - i/CSPfftSlxL 3\.l&J~<s£^,riy l'\ heerlijkheid. Bergen uit het verbrijselde schip Overhout zijn aengedreeven, aan Dhr. Jan Planteit te Egmond aen Zee als UwelEdelheedens gequalijiceerde, zullen doen overhandigen, 't geen wij verzoeken dat UwelEdelheedens, zoowel, als 't ontslag derselver gelieven te bevorderen. Dat UwelEdelheedens gemeld: geeerde niet proynpter hebbe beandwoord is veroccagioneerd(veroorzaakt), dat onsen strandvonder in wiens handen wij dezelve hadden gedaen stellen, alvorens met gemelde heer Planteit, welke tot Egmond niet aanweezig was, over de inhoude van dien, gaarne wilde aboucheeren(doen ontmoeten). Nae UwelEdelhedens in Godes bescherminge te hebben aenbevoolen, hebben wij de eer met agting te zijn, dat teekenen Wel Edele Heeren Uw Wel Edelheedens zeer oodmoedige Dienaer (was get.) W. L. van Nassau Bergen. Bergen den 28e October 1777. Aan het eind van een verslag over de ondergang van De Jonge Metjc (Bergense Kroniek, 1 lc jaargang nr. 1, april 2004, 9 t/m 11) is reeds een korte uiteenzetting gegeven over de Overhout. Hierin kwam al naar voren dat, in tegenstelling tot wat op de lijst van strandingen onder Bergen in het bock Bergen aan Zee, badplaats sinds 1906 is gemeld, de Overhout op haar tweede grote reis voor Egmond is vergaan. De schepen van de kamers Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen verzamelden zich op de Tcxelredc voor Oude Schild om bij gunstige windrichting in konvooi op reis te gaan. De Overhout met als schipper Hendrik Willemse, was aan haar eerste reis op 20 oktober 1772 begonnen vanaf Texel naar Batavia. Na een kleine zes maanden werd in Kaap de Goede EIoop een tussenstop van twee maanden gehouden voor onderhoud, proviandering en herstel van zieken, waarna het schip op 8 september 1773 in Batavia aankwam. Het blijkt dat rond 1773 door negen schepen, 1224 zeelieden, 404 soldaten, 56 handswerklieden en 13 passagiers naar Batavia zijn vervoerd. Na een kleine twee maanden, op 25 november 1773, werd weer zee gekozen voor de terugreis met een tussenstop van slechts 3'A week op de Kaap. Dat vanaf de Kaap in konvooi gevaren werd, blijkt uit de gegevens van het VOC schip de Aschat, gebouwd in 1760 ook voor de kamer Amsterdam met, net als de Overhout, 1150 bruto ton inhoud en de Popkensburg (880 ton), gebouwd in 1763 in Zeeland voor de kamer Middelburg. Aantallen VOC-schepen van en naar Azië, 1602-1795. naar Azië van Azië Batavia Ceylon Coromandel China elders van de schepen naar Azië voer een gedeelte totaal totaal en Bengalen rechtstreeks naar havens in Ceylon. Bengalen en China, omdat rechtstreekse uitreizen minder voorkwamen dan retouren, is terwille van de 1602-1610 1610-1620 76 117 44 50 niet van toepassing 1620-1630 1630-1640 141 157 71 75 58 61 6 7 14 overzichtelijkheid hiervan geen specificatie gegeven 1640-1650 1650-1660 1660-1670 164 206 238 93 103 127 93 103 112 9 5 1 namelijk Mauritius, Suratte. Gamron, Kaap de Goede Hoop, Malabar, Mokka; in 1780-1790 vertrokken 15 schepen van de 1670-1680 1680-1690 232 204 133 141 108 90 23 37 11 2 3 tol 1 januari 1795 1690-1700 235 156 112 37 2 5 1700-1710 280 193 142 47 4 1710-1720 311 245 177 66 2 1720-1730 382 319 260 57 1 1 1730-1740 375 311 231 49 15 16 1740-1750 314 234 140 38 32 21 3 1750-1760 291 244 133 38 40 33 Aantallen VOC schepen 1760-1770 292 233 128 38 32 35 van en naar Azië, 1770-1780 290 244 129 28 32 40 15 1602-1795. 1780-1790 297 228 138 11 33 15 Uit Algemene 1790-17953 118 123 77 13 2 10 11 Geschiedenis der Nederlanden, deel 9.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2007 | | pagina 5