///J/Uk'
ya»
\7'. Ëarnjb/L^itCL~7ér ?>t
<£Tr^N
fmc-e ïsieo^a-iic Ju%0e/Zs> Zcf de &VeT^
s fi>*K£fC.-#-t- ycïw<ejuy-,j
'^èdlbcYM-y^ lift -y ófer-l 31* SI r*A Z.
y/^y^e<-//xa &T tc x£ryJePh e_
£o-*>yjA(y?,a2.J ifc./ztjo7)
h 7todf~%
r> i&y~ -
i/CSPfftSlxL
3\.l&J~<s£^,riy
l'\
heerlijkheid. Bergen uit het verbrijselde schip Overhout zijn
aengedreeven, aan Dhr. Jan Planteit te Egmond aen Zee als
UwelEdelheedens gequalijiceerde, zullen doen overhandigen,
't geen wij verzoeken dat UwelEdelheedens, zoowel,
als 't ontslag derselver gelieven te bevorderen.
Dat UwelEdelheedens gemeld: geeerde niet proynpter hebbe
beandwoord is veroccagioneerd(veroorzaakt), dat onsen
strandvonder in wiens handen wij dezelve hadden gedaen
stellen, alvorens met gemelde heer Planteit, welke tot Egmond
niet aanweezig was, over de inhoude van dien, gaarne wilde
aboucheeren(doen ontmoeten). Nae UwelEdelhedens in
Godes bescherminge te hebben aenbevoolen, hebben wij
de eer met agting te zijn, dat teekenen
Wel Edele Heeren Uw Wel Edelheedens zeer oodmoedige
Dienaer (was get.) W. L. van Nassau Bergen. Bergen den
28e October 1777.
Aan het eind van een verslag over de ondergang van
De Jonge Metjc (Bergense Kroniek, 1 lc jaargang nr. 1, april
2004, 9 t/m 11) is reeds een korte uiteenzetting gegeven over
de Overhout. Hierin kwam al naar voren dat, in tegenstelling
tot wat op de lijst van strandingen onder Bergen in het bock
Bergen aan Zee, badplaats sinds 1906 is gemeld, de Overhout
op haar tweede grote reis voor Egmond is vergaan.
De schepen van de kamers Amsterdam, Hoorn en
Enkhuizen verzamelden zich op de Tcxelredc voor Oude
Schild om bij gunstige windrichting in konvooi op reis te
gaan. De Overhout met als schipper Hendrik Willemse, was
aan haar eerste reis op 20 oktober 1772 begonnen vanaf Texel
naar Batavia. Na een kleine zes maanden werd in Kaap de
Goede EIoop een tussenstop van twee maanden gehouden
voor onderhoud, proviandering en herstel van zieken,
waarna het schip op 8 september 1773 in Batavia aankwam.
Het blijkt dat rond 1773 door negen schepen, 1224 zeelieden,
404 soldaten, 56 handswerklieden en 13 passagiers naar
Batavia zijn vervoerd.
Na een kleine twee maanden, op 25 november 1773, werd
weer zee gekozen voor de terugreis met een tussenstop van
slechts 3'A week op de Kaap. Dat vanaf de Kaap in konvooi
gevaren werd, blijkt uit de gegevens van het VOC schip de
Aschat, gebouwd in 1760 ook voor de kamer Amsterdam
met, net als de Overhout, 1150 bruto ton inhoud en de
Popkensburg (880 ton), gebouwd in 1763 in Zeeland
voor de kamer Middelburg.
Aantallen VOC-schepen van en naar Azië, 1602-1795.
naar Azië
van Azië
Batavia
Ceylon
Coromandel
China
elders
van de schepen naar
Azië voer een gedeelte
totaal
totaal
en Bengalen
rechtstreeks naar havens in
Ceylon. Bengalen en China,
omdat rechtstreekse uitreizen
minder voorkwamen dan
retouren, is terwille van de
1602-1610
1610-1620
76
117
44
50
niet van
toepassing
1620-1630
1630-1640
141
157
71
75
58
61
6
7
14
overzichtelijkheid hiervan
geen specificatie gegeven
1640-1650
1650-1660
1660-1670
164
206
238
93
103
127
93
103
112
9
5
1
namelijk Mauritius, Suratte.
Gamron, Kaap de Goede Hoop,
Malabar, Mokka; in 1780-1790
vertrokken 15 schepen van de
1670-1680
1680-1690
232
204
133
141
108
90
23
37
11
2
3
tol 1 januari 1795
1690-1700
235
156
112
37
2
5
1700-1710
280
193
142
47
4
1710-1720
311
245
177
66
2
1720-1730
382
319
260
57
1
1
1730-1740
375
311
231
49
15
16
1740-1750
314
234
140
38
32
21
3
1750-1760
291
244
133
38
40
33
Aantallen VOC schepen
1760-1770
292
233
128
38
32
35
van en naar Azië,
1770-1780
290
244
129
28
32
40
15
1602-1795.
1780-1790
297
228
138
11
33
15
Uit Algemene
1790-17953
118
123
77
13
2
10
11
Geschiedenis der
Nederlanden, deel 9.