fNOODICINCi
mt
bij TRANS BUFFA&Z0NEN
aan Russenweg 9.
Overigens zou Jaap Veldheer niet lang op Russenweg 7
wonen. Hij scheidde in 1914 van zijn vrouw en trok naar
Het Gooi. Arnold Heystee (1879-1940) een Amsterdamse
tegelhandelaar en initiatiefnemer van de bouw van Park
Meerwijk in Bergen, het beroemde villawijkje in
Amsterdamse School stijl, koopt 'Oudtburg' en gebruikt
de villa tot 1935 als tweede huis voor de zomermaanden.
De huwelijksets
De geëtste huwelijkaankondiging die Graadt van Roggen
rondstuurt, wordt zeer gewaardeerd. Dat blijkt uit de vele
oprechte felicitaties die op de Russenweg arriveren. Amice,
ontvang mijn hartelijke gelukwensen. De mooie ets kregen
wij heden en wij danken je zeer voor de toezending ervan.
Veel geluk in je levenschrijft de Haagse kunstenaar Theo
van Hoijtema (1863-1917) twee dagen na de trouwpartij.
In 1907 komt de kunstcriticus C. A. J. van Bruggen in het
Bulletin van de Larensche Kunsthandel, dat de titel Het Land
van Mauve draagt, nog eens terug op de huwelijkscts. Hij
noemt het een fijn prentje van geringe afmeting, dat gediend
heeft om hel geluk van zijn huwelijk aan vrienden bekend te
maken. In een impressionistische stijl, typerend voor die tijd,
gaat Van Bruggen verder: Een landhuisje onder beschermende
zich strekkende takken van fijn-aderend geboomte,
de voorgrond ruig volgroeid. Als ware hier een oud
gebouwtje in verwilderd gelaten struikgewas: verblijf
van een wereld-onttrokken eenzelvige werker.
Ambachtsman
Er wonen nog niet veel kunstenaars in Bergen in het
eerste decennium van de nieuwe eeuw. Tjipkc Visser, Fries
van geboorte, vestigt zich in 1907 in Bergen. Hij ontwerpt
en bouwt zijn eigen huis aan de Breelaan 112. Het zal Graadt
van Roggen plezier gedaan hebben een gelijkgestemde ziel
op loopafstand te weten.Graadt van Roggen en Tjipke Visser
(1876-1955) vinden elkaar in hun ambachtelijke aanpak. Mia
Pot-Van Regteren Altena (geb. 1914), vanaf 1930 leerlinge van
de kunstenaar, vertelt er iets over in haar openingswoord bij
een overzichtstentoonstelling van de grafiek van Graadt van
Roggen in het Nijmeegse museum 'Commandcric van Sint
Jan' in 1981: Ambachtelijk werk van hoge kwaliteit stond bij
ons bedoeld wordt in haar familie- JL) in hoog aanzien en
ik heb dat vroeg leren herkennen, en zo sprak de echt
ambachtelijke aanpak van Graadt van Roggens werk en van
alle andere dingen die hij deed: timmeren, weven, metselen,
beeldhouwen, tuinieren, mij sterk aan; wij vonden elkaar
daarin. Ik zie zijn handen, breed en stevig, veel meer die
van een werkmandan van een nerveuze kunstenaar, nog
duidelijk voor me: hoe hij een fragment even voortekende,
arceringen, rondingen, een glimlicht. En op een ander moment
bezig was met planten verpotten of met het snoeien van de
vruchtbomen, maar alles even zorgvuldig en bekwaam.
Mevrouw Pot is waarschijnlijk de enige nog levende persoon
die Job Graadt van Roggen van dichtbij meegemaakt heeft.
Vanaf haar vijftiende verkeerde zij regelmatig in de omgeving
van haar leermeester. In 1948 publiceert zij: J.M. Graadt van
Roggen als Grafisch Kunstenaar(1948). Haar boekje is nog
steeds de beste publicatie over de grafiek van de kunstenaar.
Mia van Regteren Altena, Portret van J.M. Graadt van Roggen.
Deze potloodtekening werd afgebeeld op de uitnodiging van de
eretentoonstelling ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de
kunstenaar in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1937.
KALVERSTRAAT AMSTERDAM
jVAN 12 N0V TOT I0DEC I902.j
In november 1902 had Graadt van Roggen zijn eerste solotentoonstelling
in Amsterdam. Op de uitnodiging beeldt hij zijn tuin en woonhuis af.
..TEEN BEZOEK.AAN DE
TENTOONSTELLING VAN ETSEN etc
VAN J.M.CRAADT VAN R0CCEN