fNOODICINCi mt bij TRANS BUFFA&Z0NEN aan Russenweg 9. Overigens zou Jaap Veldheer niet lang op Russenweg 7 wonen. Hij scheidde in 1914 van zijn vrouw en trok naar Het Gooi. Arnold Heystee (1879-1940) een Amsterdamse tegelhandelaar en initiatiefnemer van de bouw van Park Meerwijk in Bergen, het beroemde villawijkje in Amsterdamse School stijl, koopt 'Oudtburg' en gebruikt de villa tot 1935 als tweede huis voor de zomermaanden. De huwelijksets De geëtste huwelijkaankondiging die Graadt van Roggen rondstuurt, wordt zeer gewaardeerd. Dat blijkt uit de vele oprechte felicitaties die op de Russenweg arriveren. Amice, ontvang mijn hartelijke gelukwensen. De mooie ets kregen wij heden en wij danken je zeer voor de toezending ervan. Veel geluk in je levenschrijft de Haagse kunstenaar Theo van Hoijtema (1863-1917) twee dagen na de trouwpartij. In 1907 komt de kunstcriticus C. A. J. van Bruggen in het Bulletin van de Larensche Kunsthandel, dat de titel Het Land van Mauve draagt, nog eens terug op de huwelijkscts. Hij noemt het een fijn prentje van geringe afmeting, dat gediend heeft om hel geluk van zijn huwelijk aan vrienden bekend te maken. In een impressionistische stijl, typerend voor die tijd, gaat Van Bruggen verder: Een landhuisje onder beschermende zich strekkende takken van fijn-aderend geboomte, de voorgrond ruig volgroeid. Als ware hier een oud gebouwtje in verwilderd gelaten struikgewas: verblijf van een wereld-onttrokken eenzelvige werker. Ambachtsman Er wonen nog niet veel kunstenaars in Bergen in het eerste decennium van de nieuwe eeuw. Tjipkc Visser, Fries van geboorte, vestigt zich in 1907 in Bergen. Hij ontwerpt en bouwt zijn eigen huis aan de Breelaan 112. Het zal Graadt van Roggen plezier gedaan hebben een gelijkgestemde ziel op loopafstand te weten.Graadt van Roggen en Tjipke Visser (1876-1955) vinden elkaar in hun ambachtelijke aanpak. Mia Pot-Van Regteren Altena (geb. 1914), vanaf 1930 leerlinge van de kunstenaar, vertelt er iets over in haar openingswoord bij een overzichtstentoonstelling van de grafiek van Graadt van Roggen in het Nijmeegse museum 'Commandcric van Sint Jan' in 1981: Ambachtelijk werk van hoge kwaliteit stond bij ons bedoeld wordt in haar familie- JL) in hoog aanzien en ik heb dat vroeg leren herkennen, en zo sprak de echt ambachtelijke aanpak van Graadt van Roggens werk en van alle andere dingen die hij deed: timmeren, weven, metselen, beeldhouwen, tuinieren, mij sterk aan; wij vonden elkaar daarin. Ik zie zijn handen, breed en stevig, veel meer die van een werkmandan van een nerveuze kunstenaar, nog duidelijk voor me: hoe hij een fragment even voortekende, arceringen, rondingen, een glimlicht. En op een ander moment bezig was met planten verpotten of met het snoeien van de vruchtbomen, maar alles even zorgvuldig en bekwaam. Mevrouw Pot is waarschijnlijk de enige nog levende persoon die Job Graadt van Roggen van dichtbij meegemaakt heeft. Vanaf haar vijftiende verkeerde zij regelmatig in de omgeving van haar leermeester. In 1948 publiceert zij: J.M. Graadt van Roggen als Grafisch Kunstenaar(1948). Haar boekje is nog steeds de beste publicatie over de grafiek van de kunstenaar. Mia van Regteren Altena, Portret van J.M. Graadt van Roggen. Deze potloodtekening werd afgebeeld op de uitnodiging van de eretentoonstelling ter gelegenheid van de 70e verjaardag van de kunstenaar in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1937. KALVERSTRAAT AMSTERDAM jVAN 12 N0V TOT I0DEC I902.j In november 1902 had Graadt van Roggen zijn eerste solotentoonstelling in Amsterdam. Op de uitnodiging beeldt hij zijn tuin en woonhuis af. ..TEEN BEZOEK.AAN DE TENTOONSTELLING VAN ETSEN etc VAN J.M.CRAADT VAN R0CCEN

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2007 | | pagina 13