aan het College van B. en W. en eindigt zijn klaagzang aldus:
Daarom eindig ik met dezen wensch: Wil al Uw invloed bij
den Plaatselijken Commandant aanwenden, om de
schoolbevolking van de openbare lagere school terug te
brengen in het gebouw van die school aan het Spaansche
Pad - het gebouw waarin de leerlingen thuisbehooren.
Die pogingen - daer slae geluck toe!
Bects geeft wel toe dat de problemen niet alleen zijn
school betreffen en zo zien B. en W. dat ook volgens hun
commentaar op de brief van Beets gekrabbeld op 21 februari
1940: o.i. zal een geheel disponibel stellen van de O.L.S. alléén
voor de O.L. scholieren niet mogelijk zijn. Dit het Ploofd der
school mede te deelen. (potloodaantekening: medegedeeld 23-
2-1940).
Als enkele maanden later de oorlog ook hier uitbreekt is
terugkeer helemaal verkeken. Klagen helpt niet meer!
In 1943 vinden wc schoolklassen terug in het Dorpshuis, in
het Clubgebouw van de Berger IJssport Vereniging aan de
Kerkedijk en op Breelaan 9-11. Pas na de zomervakantie 1945
keren de leerlingen, zonder hun meester Beets die de pijp
aan Maarten geeft, terug in een niet al te erg uitgewoond
schoolgebouw aan het Spaansche Pad. Plet 'aapje' is wel
van zijn sokkel verdwenen en nooit teruggezien!
Een naam voor de school
In maart 1946 verschijnt De Bergense School, maandblad
voor de vrienden van de Openbare School; le jaargang no. 1,
met een redactie die geheel uit leerlingen bestaat. Zij feliciteren
meester Pascha met zijn 25-jarig jubileum aan de school. Al
snel verandert de naam van de schoolkrant in De Schoolbel,
afgedrukt op de verre voorvader van het kopieerapparaat:
de vloeistofduplicator. Deze krant die het vele jaren heeft
volgehouden is later opgevolgd door het Kraaienest, een blad
dat nog altijd bestaat en er inmiddels professioneel uitziet.
In datzelfde jaar 1946 wordt S. Nijdam hoofd van de
openbare lagere school. Hij is een echte onderwijsvernieuwer
die, ondanks de grote klassen, (zelden onder de 40 leerlingen)
en de gebrekkige en onvoldoende leermiddelen, furore maakt
met het takensysteem en het werken op verschillende niveaus.
Als het College van B. en W. in december 1948 de inspecteur
voor het lager onderwijs om advies vraagt bij de aanvraag van
Nijdam voor extra leermiddelen en handenarbeidmateriaal,
antwoordt deze o.m.: Daar ik in het bezit ben van een
gedetailleerd overzicht van de inventaris der openbare lagere
school in Uw gemeente heb ik precies kunnen nagaan, hoe het
met het leermateriaal staat. Zonder mij te verdiepen in de
oorzaken moet ik inderdaad constateren, dat hier een grote
achterstand bestaat, die een vooruitstrevende gemeente als de
Uwe onwaardig is. Bijzonder zijn in die eerste jaren na de
oorlog de schoolreizen die een uitwisseling inhielden met
andere scholen, zoals die met kinderen in Naarden,
Amsterdam en Leeuwarden.
In 1949 verhuizen de kleuters die tot die tijd hebben
'ingewoond', naar de andere zijde van het schoolplein. Daar is
een door de Duitsers gebouwde militaire garagcomgebouwd
tot kleuterschool, de Jan Hogervorstschool, genoemd naar
voorvechter en bestuurslid van 'Volksonderwijs'. Gedwongen
door de toevloed van kinderen wordt in 1953 een tweede
openbare lagere school geopend. Nu komt het tot naamgeving,
waarbij besloten wordt de Heren van Bergen te vernoemen;
de schepping van Roggeveen wordt: Van Reenenschool en de
nieuwe school aan de Bcatrixlaan: Van Brederodeschool. Later
zal in Saeneghecst ook nog de Van Nassauschool (nu
Lucebertschool) verrijzen.
In de jaren zestig, Nijdam is dan inmiddels wegens
gezondheidsredenen met vervroegd pensioen gegaan en
opgevolgd door J.Simons, worden de oudercommissies van
de Van Reenenschool en de Jan Hogervorstschool opgeschrikt
door het berucht geworden Structuurplan Centrum, waarbij
een uitvalsweg precies over het schoolplein tussen beide
scholen wordt gesitueerd. Er ontstaat een ongeruste
briefwisseling met de gemeente, maar de plannen worden
gelukkig nooit uitgevoerd.
Mobilisatie september 1939.
nfifir Leeuw**»
Omslag van schoolreisverslag van juni 1952.
MÉ ifiOititi simt*