toe te brengen. Zo was Frankrijk in oorlog met dc Britten
die daarom hun kapcrvloot voortdurend uitdijden. In 1792
trachtten de Fransen daarom, via Europese onderhandelingen,
een eind te maken aan de kaapvaart. Daar de Britten hieraan
hun medewerking weigerden, stimuleerden dc Fransen de
uitrusting van eigen kaperschepen door die financieel te
steunen. Ook garandeerde de overheid uitkeringen bij
verwondingen en pensioenen voor nabestaanden. Van 1793
tot 1815 hebben de Fransen, naar eigen telling, 10.871 Britse
koopvaarders groot en klein genomen. De beroemde Franse
kaperkapitein, Robert Surcouf (1773-1827) werd als beloning
voor zijn daden in de adelstand verheven.
Om tot het verslag terug te keren, staande is: zich
bevindende 10 Zi mijl noord van Yarmouth en vervolgens
van koers veranderende aanleggende oost ten noorden naar
Goeree (gezien de koers zal bedoeld zijn Tesselree), zoals het
verslag tot in details meldt. Na 3 Zi mijl in die koers gezeild te
hebben wordt het spannend, omdat aan lij van het prijsschip
een Engels fregat en een dito bark worden ontdekt, die bij
de noordnoordwesten wind om de west liggen. Omdat de
Engelse bark een noordoostelijke koers neemt, vrezen de
kapers tussen beide schepen te raken en zo het gevaar te
lopen in beslag genomen te worden. Daarom wordt dc
koers veranderd en tot 's avonds tien uur oostzuidoost
aangelegd. Vervolgens wordt de hele nacht bij dc wind over
en weer kruisend gezeild, om niet te dicht bij de Hollandse
kust te geraken, tot de morgen van dc 24e. De harde
westnoordwestenwind wakkerde soms aan tot storm,
met hagel en regenbuien.
Om vijf uur in de morgen lijkt het opnieuw spannend
te worden. Aan dc lijzijde werd namelijk een groot vuur
ontdekt, dat bij het aanbreken van de dag een brandend schip
bleek te zijn. Dc stormwind en de buien hielden aan en
wisselden soms van richting naar west en noordnoordwest.
Daar men de indruk had te ver om de noord te zijn gezeild,
werd vanaf 9 uur met ruime wind oost ten zuiden op Texel
aan gestuurd, zo dacht men. Als gevolg van het barre weer
begon het schip te lekken zodat pompen noodzakelijk was.
Reconstructie van de afgelegde weg
door de Jane of Teighmouth.
De windveer geeft windkracht 8 aan.
De legendarische kaperkapitein Surcouf zeilt met zijn buit de haven binnen.
(Histoire de la Marine, Paris 1959).
Illustratie uit
Shell-Journaal
van nederlandse
scheepvaart, 1972.