i
I
LE M N 1 SC AAI
H
1
5
1
INTERVIEW MET SIMEON TEN HOLT
Een nieuwe
compositie is
geboren.
(Foto:
Trees Staarink-
Bruinsma, 1984)
Holst. 'Wij maakten vaak een praatje over de heg. Ik
herinner mij hem als een bijzondere man wiens levenshouding
een zekere invloed op mijn werk heeft gehad.
In 1968 richtte Simeon samen met Jan Duyvis de
Werkgroep Bergen Hedendaagse Muziek op. In ditzelfde jaar
overleed zijn vader met wie hij een goede relatie had.
Interactie
De muziek van Simeon ten Holt is letterlijk en figuurlijk
tijdloos; in de letterlijke zin omdat de uitvoering van zijn
werken oneindig door kan gaan. In 1983 was ik 's nachts in de
grote zaal van de Rustende Jager één van de vele toehoorders
van zijn muziekstuk Lemniscaat. Op het podium stonden vier
vleugels, bespeeld door vier pianisten. Deze uitvoering
duurde twee etmalen; van dondermiddag tot zaterdagavond.
Tijdens dit pianoconcert kon je de zaal verlaten om een
consumptie te gebruiken en daarna weer plaats nemen om
verder te luisteren. Een bijzondere belevenis!
In de latere werken van Ten Holt staat de interactie
tussen de uitvoerenden centraal, waardoor de spelers een
grote vrijheid in interpretatie hebben. 'Vrijheid betekent wel
respect voor stijl en de geschreven noten. Ik ben op afstand de
regisseur en lever alleen de bouwstenen door een
basispartituur met veel varianten. De spelers bepalen zelf het
aantal herhalingen, de dynamiek en de articulatie. Hierdoor
wordt elke uitvoering anders en variërend in tijdsduur.
Lemniscaatis er een goed voorbeeld van.
YCJ
19 8 2i19 8 3
Lemniscaat. (CD geproduceerd door
Clarison. CLAR 53317-19)
«BK
K:
-
OS1-