Stremming Scheepvaart. VAREN NAAR BERGEN Van Rccnen haalde H.G.T. Mann, de hoofdopzichter van de Hondsbossche Zeewering, erbij voor advies. Om de kade in orde te krijgen, moest deze aan de achterzijde worden verstevigd met een zandtalud bekleed met graszoden. Van Reenen stelde hiervoor gratis kipkarren en spoorrails beschikbaar, die te Bergen aan Zee aanwezig waren. Hij raamde desondanks de extra kosten op 1300 gulden. Men vergete niet dat bet waterwerk is, en dat valt nooit medezo gaf hij in een bestuursvergadering van de Vereeniging te kennen. Op enkele scherpe hoeken in de vaart moesten tenslotte steenbestortingen ter bescherming van de oever aangebracht worden. De ter verantwoording geroepen Min erkende dat de kade niet goed gemaakt was. Ter verontschuldiging voerde hij het aanhoudend regenachtig weer en de ondermaatse prestaties van de arbeiders aan. Na langdurige discussie kreeg Min toch nog het vertrouwen van het bestuur. Wel werd er een uit drie bestuursleden bestaande Commissie van toezicht ingesteld. Min moest de bevelen van deze commissie stipt opvolgen. In december 1913 was de kade nog steeds niet helemaal in orde. Van gevaar was echter geen sprake meer omdat men een schut had laten maken waarmee de Schermersloot bij hoog water op de Schermerboezem tijdelijk afgesloten kon worden. In juni 1914 stelde Van Reenen tenslotte een verdere dijkverzwaring voor. De kade was poreus, bij aanhoudende droogte kwamen er snel scheuren in en hier en daar was het talud te steil. Gerekend moest worden op een uitgave van circa S00 gulden. Eén bestuurslid stelde hierop voor de Schermersloot maar weer af te dammen, maar de meerderheid besloot de kade verder te verbeteren. In 1916 ging de Schermersloot echter toch geruime tijd dicht. Dit naar aanleiding van de doorbraak van de Watcrlandse dijk langs de Zuiderzee op 16 januari van dat jaar tijdens een zware storm. Het peil op onder andere het Noord-Hollands Kanaal liep door het naar binnen stromende zeewater gevaarlijk hoog op en direct werd daarom een grote noodwaterkering ingericht om alle polders langs de duinkant boven water te houden. Pas in de zomer van 1916 werd het keerschot en de gelegde dam weer uit de Schermersloot verwijderd. Zes jaar later, in 1922, werd de Schermersloot gesloten wegens hoge waterstanden op de Schermerboezem. De Vereeniging informeerde de schippers door middel van een advertentie in de Alkinaarsche Courant en het Noord- Hollandscb Dagblad.Ook in latere jaren bleek het nog wel eens noodzakelijk de Schermersloot af te sluiten. De kaden langs de Schermersloot bleven jaar in jaar uit om aandacht vragen. Begin 1919 eisten Gedeputeerde Staten op advies van de ingenieur van Provinciale Waterstaat een kostbare verbetering van de afrastering langs de kade. Losge broken vee had namelijk de kade afgetrapt en beschadigd. Er gingen daarop in het bestuur van de Vereeniging stemmen op om de hele Schermersloot aan de gemeente Bergen over te dragen. Uiteindelijk werd echter de gemeente verzocht om de helft van de jaarlijkse onderhoudskosten met uitzondering van de afrastering op zich te nemen tot een maximum van 400 gulden. De gemeenteraad van Bergen stemde hiermee in. De kade werd tenslotte in 1930 nog eens ingrijpend verzwaard. In de kruin van de dijk werd toen bovendien een bekisting gevuld met klei ingegraven. De hiervoor benodigde specie kwam vrij uit de herinrichting van de waterlopen in de Oudburgerpolder, de Mangelpolder, de Noorder-, de Midden- en de Zuider-Rekerpolder en de Zuurvcnspolder, die in 1930 op een gezamenlijk elektrisch gemaal overstapten. Op deze manier vond men een nuttige bestemming voor de uitgegraven specie en kon de kade van de Schermersloot tegen geringe kosten aanmerkelijk worden verbeterd. Het verkeer door de Schermersloot Op 25 juni 1912 ging het verzoekschrift van de Vereeniging Wegens boegen waterstand is de SCHERMERSLOOT voorlooplg gesloten. Polderbestuur van Bergen, J. v. REENEN, Voorxitter. Tarieven doorvaart- en liggeld (in guldens) in de Schermersloot, 1912. doorvaartgeld liggeld jaarabonnement vaartuigen t/m 3 ton 0,10 0,03 2,50 vaartuigen boven de 3 ton 0,30 0,10 10,00

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2006 | | pagina 31