Stremming Scheepvaart.
VAREN NAAR BERGEN
Van Rccnen haalde H.G.T. Mann, de
hoofdopzichter van de Hondsbossche
Zeewering, erbij voor advies. Om de kade in
orde te krijgen, moest deze aan de
achterzijde worden verstevigd met een
zandtalud bekleed met graszoden. Van
Reenen stelde hiervoor gratis kipkarren en
spoorrails beschikbaar, die te Bergen aan Zee
aanwezig waren. Hij raamde desondanks de
extra kosten op 1300 gulden. Men vergete
niet dat bet waterwerk is, en dat valt nooit
medezo gaf hij in een bestuursvergadering
van de Vereeniging te kennen. Op enkele
scherpe hoeken in de vaart moesten tenslotte
steenbestortingen ter bescherming van de
oever aangebracht worden.
De ter verantwoording geroepen Min
erkende dat de kade niet goed gemaakt was.
Ter verontschuldiging voerde hij het
aanhoudend regenachtig weer en de
ondermaatse prestaties van de arbeiders aan.
Na langdurige discussie kreeg Min toch nog
het vertrouwen van het bestuur. Wel werd er
een uit drie bestuursleden bestaande
Commissie van toezicht ingesteld. Min moest
de bevelen van deze commissie stipt opvolgen.
In december 1913 was de kade nog steeds niet helemaal in
orde. Van gevaar was echter geen sprake meer omdat men een
schut had laten maken waarmee de Schermersloot bij hoog
water op de Schermerboezem tijdelijk afgesloten kon worden.
In juni 1914 stelde Van Reenen tenslotte een verdere
dijkverzwaring voor. De kade was poreus, bij aanhoudende
droogte kwamen er snel scheuren in en hier en daar was het
talud te steil. Gerekend moest worden op een uitgave van
circa S00 gulden. Eén bestuurslid stelde hierop voor de
Schermersloot maar weer af te dammen, maar de meerderheid
besloot de kade verder te verbeteren.
In 1916 ging de Schermersloot echter toch geruime tijd
dicht. Dit naar aanleiding van de doorbraak van de
Watcrlandse dijk langs de Zuiderzee op 16 januari van dat jaar
tijdens een zware storm. Het peil op onder andere het
Noord-Hollands Kanaal liep door het naar binnen stromende
zeewater gevaarlijk hoog op en direct werd daarom een grote
noodwaterkering ingericht om alle polders langs de duinkant
boven water te houden. Pas in de zomer van 1916 werd het
keerschot en de gelegde dam weer uit de Schermersloot
verwijderd. Zes jaar later, in 1922, werd de Schermersloot
gesloten wegens hoge waterstanden op de Schermerboezem.
De Vereeniging informeerde de schippers door middel van
een advertentie in de Alkinaarsche Courant en het Noord-
Hollandscb Dagblad.Ook in latere jaren bleek het nog wel
eens noodzakelijk de Schermersloot af te sluiten.
De kaden langs de Schermersloot bleven jaar in jaar uit
om aandacht vragen. Begin 1919 eisten Gedeputeerde Staten
op advies van de ingenieur van Provinciale Waterstaat een
kostbare verbetering van de afrastering langs de kade. Losge
broken vee had namelijk de kade afgetrapt en beschadigd. Er
gingen daarop in het bestuur van de Vereeniging stemmen op
om de hele Schermersloot aan de gemeente Bergen over te
dragen. Uiteindelijk werd echter de gemeente verzocht om de
helft van de jaarlijkse onderhoudskosten met uitzondering
van de afrastering op zich te nemen tot een maximum van 400
gulden. De gemeenteraad van Bergen stemde hiermee in. De
kade werd tenslotte in 1930 nog eens ingrijpend verzwaard. In
de kruin van de dijk werd toen bovendien een bekisting
gevuld met klei ingegraven. De hiervoor benodigde specie
kwam vrij uit de herinrichting van de waterlopen in de
Oudburgerpolder, de Mangelpolder, de Noorder-, de Midden-
en de Zuider-Rekerpolder en de Zuurvcnspolder, die in 1930
op een gezamenlijk elektrisch gemaal overstapten. Op deze
manier vond men een nuttige bestemming voor de
uitgegraven specie en kon de kade van de Schermersloot tegen
geringe kosten aanmerkelijk worden verbeterd.
Het verkeer door de Schermersloot
Op 25 juni 1912 ging het verzoekschrift van de Vereeniging
Wegens boegen waterstand is
de SCHERMERSLOOT
voorlooplg gesloten.
Polderbestuur van Bergen,
J. v. REENEN, Voorxitter.
Tarieven doorvaart- en liggeld (in guldens) in de Schermersloot, 1912.
doorvaartgeld liggeld jaarabonnement
vaartuigen t/m 3 ton 0,10 0,03 2,50
vaartuigen boven de 3 ton 0,30 0,10 10,00