ELECTRISCH HULPKRACHTWERKTU1G IN HOLLANOSCHE MOLENS.
HOOG NOTTIGIFFÏCT - GERINGE PLAATSRUIMTE - EENVOUDIGE BEDIENING.
naar het octrooi van de ingenieur H. Overmars. Bestuur en
ingelanden hoopten op deze manier het waterverzet flink te
verhogen en dat tegen een fractie van de kosten die met
vervijzeling gemoeid waren. De plaatsing van het pomprad
betekende toch nog een uitgave van ruim 1.000 gulden en 50
gulden aan Overmars wegens verschuldigd octrooirecht. Het
pomprad was echter geen succes en vijf jaar later, in 1875,
werd alsnog besloten de molen met een vijzel uit te rusten.
Het werk werd gegund aan molenmaker C. Koger en kwam
de Oudburgerpolder op 4.266 gulden te staan.
IJzeren molenonderdclen vormden een andere
nieuwigheid uit de tweede helft van de 19c eeuw. De nieuwe
gietijzeren bovenassen bleken praktisch onverslijtbaar. IJzeren
molenroeden hadden ook alleen maar voordelen: lichter,
stijver en veel duurzamer. Alle polders stapten dan ook op
ijzeren onderdelen over wanneer het houten materiaal aan
vervanging toe was. Toen het scheprad in de Sluismolen in
1892 versleten bleek, overwoog het bestuur bijvoorbeeld de
aankoop van een ijzeren exemplaar. De voorzitter ging
hiervoor met de molenmaker op bezoek bij de Ijzergieterij
Prins van Oranje in Den Haag. Daar had de polder eerder, in
1892, al een molenas gekocht. Men besloot inderdaad een
ijzeren scheprad te monteren. De kosten hiervan beliepen 524
gulden, waar nog 450 gulden aan metsel- en timmerwerk
bijkwam. De Sluismolen kreeg verder in 1908 een ijzeren
roede.
Heen en weer tussen stroom en wind
De Sluispolder was ook de eerste polder waar stemmen
opgingen om van de windbemaling af te stappen. In 1917
stelde het bestuurslid Jn. Swaag voor de molen te verkopen cn
een elektrisch gemaal te bouwen. Voorzitter J. Duin reageerde
met een pleidooi voor de montage van een elektromotor op
het scheprad in de molen, die bij gebrek aan wind
ingeschakeld kon worden. Vanwege de hoge kosten werd dit
plan echter niet doorgezet.
In 1925 kwam de kwestie van elektrische bemaling
opnieuw ter sprake. Het twee jaar eerder tot burgemeester
van Bergen benoemde bestuurslid mr. H.D.A. van Reenen
had in Amsterdam een demonstratie van elektrische
hulpaandrijving van windmolens bijgewoond georganiseerd
door de Vereniging De Hollandschc Molen. Deze Vereniging
hield zich bezig met mogelijke moderniseringen van
windmolens met als doel er zoveel mogelijk in stand te
houden. De inmiddels voorzitter geworden Swaag speelde
Sluismolen. (Ansicht collectie Piet Mooij)
Voor Graanmolens speciale uitvoering.
DIRECTF. AANDRIJVING VAN DEN
BONKELAAR OP ELK GEWENSCHT AAN-
TAL OMWENTELINGEN PER MINUUT.
Bekroond bij de prijsvraag van de „Hollandsche Molen" in Juli 1925,
o.a. in opdrachtSluispolder. Bergen (1 Schepradmolen)Bcnthuizerpoldcr, Benthuizen (4 Scheprad
molens)Bent- en Delftpolder, Hazerswoude (1 Schepradmolen): Oude Hofpolder, Oegstgccst
(1 Schepradmolen): Vecnder en Lijkerpolder. Alkemadc (1 Vijzelmolen): Rietvelderpolder,
Hazerswoude (1 Schepradmolen): Neede. Korenmolen.
ING. BUR. FR. ERIKSSON - ROTTERDAM.