ELECTRISCH HULPKRACHTWERKTU1G IN HOLLANOSCHE MOLENS. HOOG NOTTIGIFFÏCT - GERINGE PLAATSRUIMTE - EENVOUDIGE BEDIENING. naar het octrooi van de ingenieur H. Overmars. Bestuur en ingelanden hoopten op deze manier het waterverzet flink te verhogen en dat tegen een fractie van de kosten die met vervijzeling gemoeid waren. De plaatsing van het pomprad betekende toch nog een uitgave van ruim 1.000 gulden en 50 gulden aan Overmars wegens verschuldigd octrooirecht. Het pomprad was echter geen succes en vijf jaar later, in 1875, werd alsnog besloten de molen met een vijzel uit te rusten. Het werk werd gegund aan molenmaker C. Koger en kwam de Oudburgerpolder op 4.266 gulden te staan. IJzeren molenonderdclen vormden een andere nieuwigheid uit de tweede helft van de 19c eeuw. De nieuwe gietijzeren bovenassen bleken praktisch onverslijtbaar. IJzeren molenroeden hadden ook alleen maar voordelen: lichter, stijver en veel duurzamer. Alle polders stapten dan ook op ijzeren onderdelen over wanneer het houten materiaal aan vervanging toe was. Toen het scheprad in de Sluismolen in 1892 versleten bleek, overwoog het bestuur bijvoorbeeld de aankoop van een ijzeren exemplaar. De voorzitter ging hiervoor met de molenmaker op bezoek bij de Ijzergieterij Prins van Oranje in Den Haag. Daar had de polder eerder, in 1892, al een molenas gekocht. Men besloot inderdaad een ijzeren scheprad te monteren. De kosten hiervan beliepen 524 gulden, waar nog 450 gulden aan metsel- en timmerwerk bijkwam. De Sluismolen kreeg verder in 1908 een ijzeren roede. Heen en weer tussen stroom en wind De Sluispolder was ook de eerste polder waar stemmen opgingen om van de windbemaling af te stappen. In 1917 stelde het bestuurslid Jn. Swaag voor de molen te verkopen cn een elektrisch gemaal te bouwen. Voorzitter J. Duin reageerde met een pleidooi voor de montage van een elektromotor op het scheprad in de molen, die bij gebrek aan wind ingeschakeld kon worden. Vanwege de hoge kosten werd dit plan echter niet doorgezet. In 1925 kwam de kwestie van elektrische bemaling opnieuw ter sprake. Het twee jaar eerder tot burgemeester van Bergen benoemde bestuurslid mr. H.D.A. van Reenen had in Amsterdam een demonstratie van elektrische hulpaandrijving van windmolens bijgewoond georganiseerd door de Vereniging De Hollandschc Molen. Deze Vereniging hield zich bezig met mogelijke moderniseringen van windmolens met als doel er zoveel mogelijk in stand te houden. De inmiddels voorzitter geworden Swaag speelde Sluismolen. (Ansicht collectie Piet Mooij) Voor Graanmolens speciale uitvoering. DIRECTF. AANDRIJVING VAN DEN BONKELAAR OP ELK GEWENSCHT AAN- TAL OMWENTELINGEN PER MINUUT. Bekroond bij de prijsvraag van de „Hollandsche Molen" in Juli 1925, o.a. in opdrachtSluispolder. Bergen (1 Schepradmolen)Bcnthuizerpoldcr, Benthuizen (4 Scheprad molens)Bent- en Delftpolder, Hazerswoude (1 Schepradmolen): Oude Hofpolder, Oegstgccst (1 Schepradmolen): Vecnder en Lijkerpolder. Alkemadc (1 Vijzelmolen): Rietvelderpolder, Hazerswoude (1 Schepradmolen): Neede. Korenmolen. ING. BUR. FR. ERIKSSON - ROTTERDAM.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2006 | | pagina 18