MUSEUMNIEUWS P. JONGEJANS Museumnieuws uit Het Sterkenhuis De Ruïnekerk in tijd verbeeld, tentoonstelling 30 april t/m 30 oktober 2005 Kerk te Bergen, 1730. De ruïne en het behouden deel van de kerk vanaf de west kant gezien. (Ets, collectie Het Sterkenhuis). 'De Grote Kerk' van Bergen vóór de verwoesting in 1574. (Gravure, collectie Het Sterkenhuis.) ^2 en zegt wel: 'de tijd spreekt' of 'ik zie het voor me'. Dit pro ces zal zich afspelen bij alle bezoekers aan de zomertentoonstei- ling 2005 in gemeentemuseum Het Sterkenhuis. Daarbij gaat het om een tijdperk van ruim negen eeuwen, waarin een kerk centraal staat in een dorp. Is Bergen denkbaar zonder Ruïnekerk? Neen! De geschiedenis van deze kerk werd in het verleden reeds vele malen beschreven. De 'Stichting De Ruïnekerk Spreekt' nam nu het initiatief om de kerk in 2005 te laten 'spreken'. Samen met de Bergense musea, het Kunstenaars Centrum Bergen, de Eerste Bergensche Boekhandel en een aantal basisscholen worden in de komende zomerperiode activiteiten georganiseerd. De expositie in Het Sterkenhuis vormt één van deze activiteiten, waarbij de bezoeker de geschiedenis van de Ruïnekerk, verdeeld over een aantal perioden, kan 'zien'. Het begint in 1094. Uit een schenkingsakte blijkt dat in die tijd in Berga (Bergen) een kapel staat, die valt onder de hoofdkerk van Schoorl. Een eeuw later is deze kapel vervangen door een zaal kerkje, opgetrokken uit tufsteen. Enkele van die stenen worden zorgvuldig bewaard in het depot van het museum en worden in de tentoonstelling getoond. De geschiedenis van 'De Grote Kerk' van Bergen (destijds de Petrus en Pauluskerk) begint in de 13' eeuw. In de expositie bevindt zich veel beeldmateriaal over de bijzondere betekenis van de kerk als bedevaartsoord, een gevolg van een wonder dat zich afspeelde in 1421 na de St. Elizabethsvloed: Het Mirakel van Bergen'. En minstens zo miraculeus is het dat een gebaar tot barm hartigheid, waarbij sinds 1468 jaarlijks tarwe (later brood) wordt uitgedeeld aan de armen en dat, ondanks een bittere godsdienst strijd en een kerkverwoesting, in Bergen tot 1912 in stand wordt gehouden. Zij het dan dat in de tweede helft van de 19e eeuw deze uitdeling meer en meer folklore wordt: 'Het Deelbrood' Dan volgt in 1574 de verwoesting van de kerk. Diederick van Sonoy en Don Frederik de Toledo, respectievelijk aanvoerders van de Geuzen en de Spanjolen, zijn verantwoordelijk voor de verwoesting van bijna alle kerken in Kennemcrland. Sonoy ver brandt de kerk in Bergen en de Abdij van Egmond. Bijzonder is dat van de vele ruïnes alleen 'die van Bergen' nog overeind staat. In de 17c en 1SC eeuw behoort de kerk tot de 'gereformeerde gemeente', vanaf 1816 bekend als Nederlands Hervormde Kerk. Van kerk en predikanten in die periode kan veel worden getoond. Een belangrijke predikant in die tijd is Ds. Andreas Kok. Van groot historisch belang is zijn gedenkrede uit 1774 'Het tweede eeuwgetij van Bergens kerkverwoestingdat naderhand in druk werd uitgegeven.. In de 19' en 20' eeuw zijn twee jaartallen belangrijk. In 1867 wordt de Ruïne, dank zij bemoeienis van de Akademie van Wetenschappen, behoed voor de sloop. In 1955 begint de grote restauratie door architect C.W. Royaards. Van de vele predikan ten in de 20e eeuw was Ds. F.W.J. van den Kieboom bekend en geliefd bij de gehele Bergense bevolking. De Ruïnekerk is ook heden het centrale punt in Bergen. Hervormden en Gereformeerden zijn in dit eeuwenoude gebouw sinds 1987 'Samen-Op-Weg'. De eredienst was en is nog steeds de hoofdfunctie van de kerk. Maar het is ook een plek van samen komst voor openingen, muziekuitvoeringen en andere culturele evenementen. En hoe zou het gebruik van de kerk mogelijk zijn zonder de belangrijke rol van de koster? De Ruïnekerk is vanaf het eind van de 19' eeuw ook het beeldmerk van Bergen, veel voorkomend bij V.V.V., hotels, en souvenirwinkels. De expositie in Het Sterkenhuis toont prenten, tekeningen, schil derijen, documenten en voorwerpen die 'de tijd van de Ruïnekerk doen spreken'. Daarbij laat een kleine collectie curiosa zien dat elke toerist een mogelijkheid heeft om met een tastbare herinnering aan de Ruïnekerk naar huis te gaan: een ansichtkaart, een koektrommel, een dasspeld of een glas-in-loodraam.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2005 | | pagina 32