van Bergen aan Zee Bert Buizer Frits David Zeiler I Oude straten op oude kaarten n ons vorige artikel (Namen noemen zee. Bergense Kroniek november 1999, blz. 37 e.v.) over de herkomst van de straatnamen in Bergen aan Zee beperk ten we ons tot de tegenwoordige straten en hun namen. Bij het bestuderen van oude plattegronden van Bergen aan Zee valt echter een aantal andere straatnamen op. Deze namen staan soms vermeld bij nu nog bekende wegen, maar ook bij wegen die verdwenen zijn, een ander tracé volgen of zelfs nooit zijn aangelegd. Hoe zit dat nu? Het bronnenmateriaal Voor dit artikel bestudeerden we oude kaarten. Het zijn voornamelijk platte gronden in opdracht van de BEM (de naamloze vennootschap Bouw Exploitatie Maatschappij Bergen aan Zee) ontwor pen, toeristische uitgaven, soms in combi natie met een boekje, een brochure of een eenvoudig kaartblad met een tekst op de achterzijde. In de loop van de tijd zijn er verschillende van deze kaarten geprodu ceerd en in de handel gebracht. Daarnaast raadpleegden we de zogenaamde wegen legger, een openbaar register in beheer bij de gemeente, waarvan het oudere deel aanwezig is in het Regionaal Archief te Alkmaar. Het blijkt ook mogelijk te zijn de lig ging van de wegen met behulp van lucht foto's te toetsen aan de toenmalige werke lijkheid. We gebruikten zulke foto's van het bedrijf KLM Aerocarto, opgenomen in 1924, 1927 en 1938. De oude kaarten In min of meer chronologische volgorde noemen we hier de door ons gebruikte kaarten en plaatsen daarbij enkele kantte keningen. De oudst door ons gebruikte kaart van Bergen aan Zee is die van de hand van landschapsarchitect Leonard A. Springer uit 1907 (1). Deze kaart, in opdracht van de familie Van Reenen gemaakt, is het ontwerp voor het 'villapark Bergen aan Zee'. Dit ontwerp vormt de basis voor de ontwikkeling van het dorp tot 1940. Op deze kaart staan slechts aanduidingen als sportterrein, ontworpen stoomtram, sta tion, hotel, pension-café, villa, enz. Geen kaart maar wel passend om hier te noemen is een ontwerp van de architect en stedebouwkundige Hendrik P. Berlage. Deze wordt in 1908 gevraagd een nadere invulling te geven aan het gebied tussen de Zeeweg en de toekomstige trambaan. Een afgeleide van dit ontwerp is de inge kleurde tekening in vogelvluchtperspec tief van Berlage, het 'Panorama van Bergen aan Zee NH'. Springer nam de in 1907 bestaande gebouwen - pension-café Prins Maurits, villa Ulvsses en restaurant Nassau in zijn ontwerp op. Berlage daar entegen vulde het centrale deel van het dorp-in-wording helemaal in met een dichte, aaneengesloten bebouwing. Op 15 maart 1909 verscheen een 'Gids voor Bergen en Bergen aan Zee', inclusief twee kaarten, van de hand van P. Rus, geïllustreerd door Jaap Veldheer en uitgegeven door de VW-Bergen (2). Deze kaarten kennen we als 'spinneweb- kaarten'. De goedkeuring voor de aanleg van de tram naar Bergen aan Zee was op 6 februari van datzelfde jaar gegeven en het tracé van de spoorbaan staat dan ook op de kaart aangegeven, maar was ook al op de kaart van Springer uit 1907 ingetekend. De ligging van enkele beeldbepalende gebouwen is eveneens aangegeven; het stratenplan is nog eenvoudig. Op zijn laatst te dateren 1909 is de geannoteerde 'Wandelkaart van Bergen en Bergen aan Zee', schaal 1:10.000, uitge bracht door de firma P. Kluitman te Alkmaar (3). De kaart toont het straten plan van Bergen aan Zee zoals dat werd ontworpen door Springer, zonder de ver- kavelingsgrenzen en met drie straatna men. De wandelaar met deze kaart in de hand zal dus weinig van het getoonde hebben kunnen terugvinden: er waren nog maar enkele straten. Op de achterzij de van deze kaart wordt in kort bestek de 'Geschiedenis der Heerlijkheid Bergen' geschetst, met bijzondere aandacht voor Bergen aan Zee, het Hof, de kerkruïne, het raadhuis annex museum en tenslotte het Russisch monument. De tekst is ook in het Duits afgedrukt. Tenslotte staat aan de voorzijde een wervende tekst, die oproept om 'de jongste badplaats in Nederland' te bezoeken. Van deze kaart is omstreeks 1919 een bijgewerkte versie gemaakt (5), echter zonder toelichting op de achterzijde. Het Vredeskerkje en de villa Russenduin zijn inmiddels gebouwd. Het stratenplan van Bergen aan Zee is nage noeg hetzelfde als die op een anonieme schetskaart uit ca. 1910, waarop de ver schillende bouwkavels met letters zijn aangegeven (de 'letterkaart') (4). De kaart 'Plan voor den aanleg van Luchtfoto nr. 15722, KLM Aerocarto, 1938. (Collectie D.A.G. Buizer, Bergen aan Zee).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2003 | | pagina 16