nu
den te noemen. Precies in deze periode
was het zeer in trek bij gegoede families
om veel verschillende soorten stoelen en
banken in huis te hebben staan. De stoe
len werden meestal tegen de wanden
opgesteld en in het algemeen waren het
sierstoelcn, niet bedoeld om op te zitten.
Het zitmeubilair bij de familie Studler van
Zurck was niet veel waard, vergeleken
met andere voorwerpen, maar de familie
zou zeker de aanwezige stoelen en ban
ken in openbare ruimtes hebben geplaatst.
De rustbanken of rustbedden waren meu
bels die meerdere functies hadden. Ten
eerste was het een combinatie van zitbank
en slaapbank. Een tweede functie was dat
men de rustbank als opbergplaats kon
gebruiken voor bijvoorbeeld beddengoed.
Daarnaast waren de rustbanken vaak rijk
versierd en werden ze geplaatst in kamers
waar ze gezien konden worden. De term
mansstoelen doelt waarschijnlijk op al
dan niet versierde stoelen, die hoger
waren dan vrouwenstoelen en waar man
nen op zaten. Omdat er in de boedel
sprake is van vier Engelsche Armstoelen
en daar onder vijff dito mansstoelenkan
men er van uit gaan dat de mansstoelen
grote, imposante stoelen met armleunin
gen waren. Ook dit soort armstoelen was
duidelijk een statussymbool in de zeven
tiende eeuw.
Ook worden er kabinetten genoemd,
bijvoorbeeld een swart ebben Cabinetje
met de voet ter waarde van 25 gulden, of
een swert Cabinetje met scbildpadde. Met
een kabinet wordt waarschijnlijk een
klein opbergkastje op hoge poten be
doeld, dat in deze periode zeer in trek
was bij welgestelde mensen. Er zijn in de
boedel ook twee eijeken girridons ter
waarde van 6 guldens en twee geslingerde
noteboome girridons te vinden. Ook al
zijn deze niet bijzonder veel waard, zeker
niet in vergelijking met veel andere objec
ten, toch is het een aanwijzing voor de
maatschappelijke positie waarin de familie
verkeerde. Een geridon is namelijk een
gebeeldhouwd tafeltje op één poot dat
zeer populair was bij de adel en andere
rijke families. Deze tafeltjes waren echte
statussymbolen.
Verder zijn er in de boedel veel eiken
kasten te zien die voor verschillende doel
einden gebruikt werden, onder meer als
klerenkast of linnenkast.
Wat ook duidelijk de rijkdom van de
familie Studler van Zurck laat zien is het
bezit van twee bibliotheken, één in het
Hof te Bergen en één in het huis in
Alkmaar. Deze twee bibliotheken met
boeken en bijbehorende kaarten en pren
ten werden getaxeerd op duizend gulden.
Boeken waren immers waardevolle objec
ten en een aparte kamer voor boeken was
een zeldzaamheid in die tijd.
In de boedel van het Hof is een aan
tal schilderijen en spiegels vermeld. Er
was in deze periode een explosieve stij
ging van het schilderij- en spiegelbezit bij
de gehele Hollandse bevolking. Men ziet
in de boedel maar een gering aantal, waar
schijnlijk omdat niet de gehele collectie
opgenomen was. Er worden maar zes
spiegels genoemd en zestien schilderijen.
Een waarschijnlijke reden dat er niet meer
schilderijen en spiegels tot de te verdelen
boedel behoren, kan zijn dat de rest bij
het huis hoorde. Bij een sterfgeval van de
Heer van Bergen werd de bij het huis
horende inboedel automatisch overgeno
men door de nieuwe Fleer en eigenaar van
het Hof.
Interieur van huis Rampenbosch
Wat als eerste opvalt aan de in 1713 opge
maakte boedelbeschrijving, is dat de boe
del van Rampenbosch per vertrek is
beschreven. Men moet zich dan voorstel
len dat de notaris rondliep in het huis en
alle voorwerpen in de verschillende
kamers opschreef in de volgorde waarin
hij die zag. Dit geeft ons een beeld van de
indeling van het huis. Behalve deze inde
ling kan men ook zien in welke vertrek
ken de verschillende objecten geplaatst
waren. Het is jammer dat er geen (zoals
in de boedel van Studler van Zurck) waar-
devermeldingen zijn opgenomen. Het
huis Rampenbosch bestond uit twintig
kamers. Hierbij zijn de gangen en overlo
pen tussen de kamers meegerekend. De
grootste kamer, waar zich veel waarde
volle objecten bevonden, was het groot
salet (gezelschapszaal) dat naast het voor
huis gelegen was op de begane grond.
(Een nauwkeurige opsomming met een
schets van de gedachte indeling van
Rampenbosch is bij het artikel over
't huijs te Bergen
bij Alkmaar'.
Anonieme penseel
tekening, 18e eeuw.
(Collectie Regionaal
archief, Alkmaar).