Exposities in museum Kranenburgh Wij, van Museum Kranenburgh, zaten in januari met de handen in het haar. Door omstandigheden kon de voorgenomen zomertentoonstelling geen doorgang vinden en hoe kom je aan een tentoonstelling in een paar maanden tijd? Normaal is de voorbereidingstijd ongeveer twee jaar. Eerst wordt een onderwerp bedacht dat recht doet aan de doelstellingen van het museum, aan het tentoonstellingsbeleid, aan de boodschap van het museum en aan de zo belangrijke bezoekersaantallen. Na het kiezen van een onderwerp wordt iemand aangezocht of in eigen huis gevonden die begint met het formuleren van de storyline. Wat wil je precies vertellen? En dan vindt er onderzoek plaats. Gegevens over het onderwerp, achtergrondinformatie, waar bevinden de schilderijen zich? Daarna begint men met de uitvoering. Musea en andere bruikleengevers worden benaderd, liefst een jaar van te voren, de vormgever wordt gezocht en de tekst voor de catalogus wordt geschreven. Foto's worden gemaakt, transporten geregeld, verzekeringen afgesloten nadat al lang daarvoor subsidies waren aangevraagd bij fondsen, overheden of particulieren. Dan gaat de laatste fase in; persberichten gaan de deur uit, sprekers worden gevraagd, uitnodigingen verzonden. En dan is daar de opening met hapjes en drankjes, bloemen, kapstokken, enzovoorts. Leo Gestel, Dame in boudoir. Pastel op papier, 1910. Particuliere collectie. (Foto: Thijs Ouispel) In onze wanhoop vroegen we de Vrienden van Museum Kranenburgh of zij ons konden helpen niet schilderijen die thuis hingen en nog nooit gezien waren. Deze oproep plaatsten we ook in de Duinstreek en een waar wonder gebeur de. Na twee maanden had men 1000 schilderijen aangeboden. Een ongekende collectie van de Bergense School kwam boven water. Dierbare schilderijen die al lang in de familie waren, verzamelaars- stukken, toevallige vondsten op zolder, erfstukken van familie van de schilders. Wij bezochten bijna alle eigenaars en hier ontstond een bijzondere band tussen museum en omgeving. Niet alleen met de omgeving ontstond er wat maar sindsdien zijn wij door vele Nederlanders gebeld die hun collectie aan het museum aanbie den. Uit dit enorme aanbod groeiden vier tentoonstellingen. Op dit moment is de tentoonstelling 'Verborgen Schatten, Bergense School uit particulier bezit' te zien. Deze tentoon stelling geeft een evenwichtig beeld van de belangrijkste kunstenaars van de Bergense School en hen die flankerend waren. Mooie onverwachte werken, een grote afwisseling in behandeling van ver schillende onderwerpen. In het najaar zullen wij een tentoon stelling organiseren over 'Het Noord- Hollands Landschap als bron van Inspiratie'. Voor de kunstenaars was de natuur een zeer belangrijk onderwerp. Velen hebben het Oude Hof geschilderd en velen hebben jaar na jaar aan de Voert gezeten met hun schildersezel. De duinen, de bomen, de weilanden hebben keer op keer de kunstenaars aangezet tot het maken van prachtige impressies op een expressionistische wijze. Noord-Holland heeft met zijn prachtige landschap een rijkdom aan kunst opgeleverd die het bezoeken meer dan waard is. De derde tentoonstelling zal gewijd zijn aan de man die eigenlijk de veelzij- digste was van de Bergense School, Leo Gestel. Zoals D.A. Klomp schrijft in zijn De Bergensche School (1928): 'Gestel was een groot kunstenaar, beheerschte den vorm als weinigen, steeds rijker werd zijn coloriet en steeds dieper groef hij naar het levensmysterie. Hij was een vernieuwer van de schilderkunst, die jong bleef, zich steeds vernieuwde, en toch in alles zich zelf bleef.' Daarna zullen wij aandacht gaan schenken aan een onderwerp dat steeds belangrijker wordt. Nu de kunst van de Bergense School zich mag verheugen in een groeiende populariteit stijgen ook de prijzen. En hiermee wordt het een inte ressant gebied voor de vervalser. Tijdens het samenstellen van de Schatten stuitten wij op een aantal werken waarbij wij moesten twijfelen aan de echtheid. Tal loze sporen op het doek, rond de handte kening, aan de lijst en aan de achterzijde gaven aan dat er 'geknoeid' was. Het her kennen van zulke signalen, onderzoek dat gedaan wordt, technische mogelijkheden tot het traceren van echt en vals, en vei lingwezen zullen samen het onderwerp vormen van de vierde tentoonstelling die wi) dank zij Vrienden cn inwoners van Bergen en omstreken kunnen maken. Margriet Lestraden directeur I 53

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2001 | | pagina 59