Herinneringen aan Dirk Klomp (1883 - 1947) maar één zetter van de krant kon ontcijfe ren. Maar Dirk schreef de verslagen van gemeenteraadsvergaderingen, zittingen van de rechtbank enz. in steno, dat hij zich al gauw had eigen gemaakt. Weer thuis dicteerde hij, aan de hand van zijn stenogram, aan zijn vrouw de inhoud daarvan, zodat zijn verslagen in het keuri ge handschrift van Trientje op de zetterij kwamen. Er waren in die tijd in de provincie tal van bijeenkomsten van organisaties op agrarisch en ander gebied, waarvan ook verslagen werden gemaakt. En zo trok Dirk Klomp in zijn auto (een Plymouth) dikwijls de provincie in, waarbij ik hem mocht vergezellen. Wij zaten tussen 1926 en 1936 ook samen aan de perstafel in de raadzaal van Bergen tijdens de gemeente raadsvergaderingen. Door zijn belangstel ling voor de gemeentepolitiek raakte hij daarbij betrokken. Hij was bij geen enke le landelijke politieke partij aangesloten, maar wel bij het zogenaamde Midden- blok, te vergelijken met het tegenwoordi ge Bergens Belang. In de fractie van het Middenblok zaten onder meer de heren C.F. Zeiler, C. Bogtman (zwarte Coen), J. Brugman en J. Willekes MacDonald. Ook zijn raadsverslagen noteerde Dirk Klomp in steno, waarna zijn vrouw deze persklaar overschreef. In de oorlogsjaren bleef de Alkmaar- sche Courant verschijnen tot mei 1942. De persautoriteiten in Den Haag waren in juli 1941 niet erg te spreken over de Alkmaarsche Courant, die toen als 'totaal onwillig' tegenover de nieuwe orde werd omschreven, omdat hoofdredacteur T.N. Adema en Klomp als redacteur-Binnen land met meewerkten. In mei 1942 ging de krant op last van de bezetter op in de fusiekrant 'Dagblad voor Noord-Hol land', met een NSB-er als hoofdredacteur. Ook aan dit blad bleef Klomp als redac teur meewerken. Na afloop van de oorlog werd hem aanvankelijk geen vergunning verleend om het beroep van journalist weer uit te oefenen. In augustus 1946 ech ter werd hem dit door de Commissie voor de Perszuivering weer toegestaan. Volgens de commissie had Klomp geen schuld gehad aan pro-Duitse artikelen en had hij zijn contacten met (foute) pers autoriteiten alleen gebruikt in het belang van de Alkmaarsche Courant. Voor de commissie had Klomp er voorts op gewe zen, dat hij in de oorlogsjaren 1300 bij een had gebracht ter ondersteuning van zeemansvrouwen en dat hij een jaar lang een joodse vrouw in huis had gehad. Op 23 september 1946 verscheen het eerste 50 nummer van de Alkmaarsche Courant na de oorlog. Dirk Klomp als promotor van Bergen Door het bijwonen van de raadsvergade ringen in zijn woonplaats groeide ook Klomps belangstelling voor het gebeuren in Bergen. Zo kwam hij al gauw in het bestuur van de VVV, waarvan de heer C.F. Zeiler voorzitter was. In de organi satie van de zomerse evenementen van de VVV had Klomp een groot aandeel. Zo wist hij de Bcrgenaren te enthousiasmeren voor de jaarlijkse verlichtingsavonden en voor het bloemencorso waaraan tal van plaatselijke verenigingen met een praalwa gen deelnamen. Wegens de hoge kosten werd het bloemencorso later helaas niet meer gehouden. In de zomermaanden redigeerde Klomp gedurende vele jaren de Bergensche Bad-, Duin- en Boschbode. De WV organiseerde ook toneelvoor stellingen in de open lucht. Zo herinner ik mij de toneelopvoering van Vondels drama 'Josef in Dothan', dat in de open lucht op het terrein van het Maesdammer- hof werd opgevoerd. Later kreeg Bergen een openluchttheater op het terrein van de Zandhoeve, waar beroepsgezelschap pen optraden. Ik zag er eens Ko van Dijk senior en junior samen op het toneel. Door het wisselvallige weer was het vaak riskant die openluchtvoorstellingen te organiseren, maar Dirk Klomp durfde wel een risico te nemen. Als de voorstel lingen wegens de regen niet konden door gaan in de open lucht, trokken spelers en bezoekers naar de grote zaal van Duin- vermaak, waar het spel op een geïmprovi seerd toneel wel kon doorgaan. In de wintermaanden organiseerde de Berger Kunstkring (zeg maar Dirk Klomp) abon- nementsvoorstcllingen in de Rustende Jager, waar de acteurs en actrices van de beroepsgezelschappen uit Amsterdam en Den Haag optraden. Zo zag ik er een voorstelling met Cees Laseur en Else Maus. De bezoekers staken zich voor deze gelegenheid nog in avondkostuum, de heren in smoking en de dames in het lang. Als journalist - Klomp was ook corre spondent van landelijke dagbladen - wist hij de belangen van Bergen ook op breder terrein te behartigen. Zoals in de strijd voor het behoud van 'Bello' en niet te vergeten zijn actie voor het behoud van het Bergerbos in 1930. Dirk Klomp for meerde toen een comité van prominente Bergenaren (ook schrijver dezes was er beroepshalve lid van). Hij schreef vlam mende artikelen in de Alkmaarsche Courant en in landelijke dagbladen en wendde zich ook schriftelijk tot de leden van Gedeputeerde en Provinciale Staten, om die voor het behoud van het bos te winnen. Hij organiseerde een druk bezochte protestvergadering in de Rustende Jager en wist vele relaties en andere instanties te bewegen een financiële bijdrage te schen ken. Het was namelijk de bedoeling, dat de Bergenaren 10.000 bijeen zouden brengen, waarna Gemeente en Provincie de rest van de nodige gelden zouden four neren voor de aankoop van het bos. In die tijd was 10.000 een fors bedrag. In dezelfde periode dreigde ook de mooie Schoorlse molen verloren te gaan en weer was het Dirk Klomp die een comité for meerde dat geld inzamelde om de molen aan te kopen en vervolgens voor één gul den aan de gemeente Schoorl over te dra gen. Dirk Klomp en de Bergense School Het lag voor de hand dat Dirk Klomp ook in aanraking kwam met de schilders van de Bergense school en met hun mae- cenas Piet Boendermaker, aan wie hij in 1917 zijn huis aan de Loudelswcg, De Klomp genaamd, verkocht. Met de meeste schilders raakte Klomp bevriend. Hij bezocht regelmatig hun tentoonstellingen, waarvan hij in de Alkmaarsche Courant verslag deed, op die manier ertoe bijdra gend dat de Bergense schilders ook buiten Bergen bekend raakten. Zijn belangstel ling beperkte zich overigens niet tot de Bergense schilders: ook de Alkmaarse schilder Koos Stikvoort bracht hij door zijn pennenvruchten in de publiciteit. De naam van Dirk Klomp is onverbre kelijk verbonden met de Bergense School door het bock met de gelijknamige titel, dat hij in de oorlog schreef. Dat schrijven beperkte zich tot het stenografisch note ren van de gesprekken die hij voerde met de circa 45 kunstenaars, die hij thuis ont ving of op hun atelier bezocht. Ook ver zamelde hij talrijke foto's ter illustratie van de tekst. Het reproduceren van het stenogram op de schrijfmachine vond hij een moeilijke klus. Daarom vroeg hij mij of ik hem daarbij wilde helpen. En zo zat ik enige weken van tien uur 's ochtends tot vier uur 's middags in zijn huiskamer achter de schrijfmachine, terwijl Dirk lig gend op de divan en genietend van een goede sigaar rustig de zinnen kon formu leren aan de hand van zijn stenogram. Het werk werd soms onderbroken door een korte discussie over een door mij voorgestelde stijlverbetering. En zo groei-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1999 | | pagina 24