Het Oranjehotel (1910) behoorde tot de eerste hotels die in Bergen aan het begin van de 20e eeuw werden gebouwd. Nu is hier Centre-Ville gevestigd (foto Regionaal Archief Alkmaar). plaats was er de aanleg van de Zeeweg, vanaf boerderij De Franschman naar een duinvallei ter hoogte van strandpaal 33. De aanleg, in maart 1905 begonnen, werd op 22 maart 1906 voltooid. In de tweede plaats was er de komst van de stoomtram, op 20 juli 1905, die voor het opkomend toerisme van grote betekenis was. Door de aanleg van de trambaan was het kleine Bergen opeens bereikbaar voor reizigers uit het hele land, ja zelfs uit heel Europa. Het later doortrekken van de tramlijn - in 1909 - naar de nog zeer prille badplaats Bergen aan Zee was doorslaggevend voor het succes van de nieuwe nederzetting en voor de groei van het toerisme in het moederdorp. Maar de tramverbinding (Egmond-) Alkmaar-Bergen-Bergen aan Zee v.v. kwam er niet vanzelf. De per soonlijke inzet en de financiële steun van de Van Reenens zorgden ervoor dat Bergen een plaats kreeg op de Neder landse spoorwegkaart. Die bleef erop tot en met 31 augustus 1955, toen Bello zijn laatste rit maakte. De WV opgericht Nog vóór de WV werd opgericht had, naast het dagtoerisme ('t Vrouwtje van 't Duin), het verblijfstoerisme hier wortel geschoten. Aan de Breelaan verrees het eerste hotel in 1901: Kennemeroord (nu staat hier Beau Séjour), later gevolgd door het Oranjehotel, de pensions De Haem- stede, Holland, Het Witte Huis en Boschlust, en Hotel Nassau-Bergen in Bergen aan Zee. Gelijk met de eerste echte 'vreemde lingen', welgestelde families uit de grote steden die hier weken achtereen logeer den, kwam de voorhoede van de kunste- naarsbent naar de door hen eveneens ont dekte heerlijkheid Bergen. Naast de dui nen, de bossen en het strand was het de kunst die Bergen tot een bijzonder vakan tieoord maakte. Gevoegd bij het unieke polderland zijn het nog steeds deze facto ren die bepalen dat Bergen een recreatie gemeente is. Het moment waarop hier de WV werd opgericht was goed gekozen; in 1907 waren de belangrijkste plannen gere aliseerd. Immers, de railverbinding met Alkmaar was tot stand gekomen (1905), de wegverbinding met het strand was In 1912 kreeg de VVV een informatiebureau. De eigenaar van de Bergense Kunsthan del, P.J. Brouwer, beheerde dit bureau in zijn zaak, die toen gevestigd was in het huis met de klokgevel aan de Raadhuisstraat. Maar in 1922 werd een eigen informatiekantoor gevestigd aan de Oude Prinsweg. Het houten gebouwtje was ontworpen door de Bergense architect J.C. Leijen. De foto toont een zestiental personen, bij de opening op 5 mei 1922 aanwezig. Van tien kon de naam worden achterhaald. Staande vlnr: twee onbe kenden; Maarten Baltus; C.F. Zeiler, voorzitter van de VVV; D.A.(Dirk) Klomp, vice-voorzit- ter; een onbekende; Jacob van Reenen, erevoorzitter; mevrouw Schoohoven-Vetter, die de leiding van het kantoortje kreeg; H.D.A. van Reenen en twee onbekenden. Zittend vlnr: J.C.(Jan) Leijen, penningmeester; mevr. E. Leijen-Winkel; mevr. Cornelissen-Boender- maker; mevr. T. (Trien) Klomp-Zult en een onbekende. Een van de onbekenden zal notaris F. Riet zijn, die de secretaris van de VVV was. Vanaf 1955 was de VVV tijdelijk gevestigd in het voormalige stationsgebouw, in 1960 verhuisde men naar het huidige kantoor op het Plein (fotoarchief Piet Mooij, Bergen NH).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1997 | | pagina 15