Het Oranjehotel (1910) behoorde tot de
eerste hotels die in Bergen aan het begin
van de 20e eeuw werden gebouwd. Nu is
hier Centre-Ville gevestigd (foto Regionaal
Archief Alkmaar).
plaats was er de aanleg van de Zeeweg,
vanaf boerderij De Franschman naar een
duinvallei ter hoogte van strandpaal 33.
De aanleg, in maart 1905 begonnen, werd
op 22 maart 1906 voltooid. In de tweede
plaats was er de komst van de stoomtram,
op 20 juli 1905, die voor het opkomend
toerisme van grote betekenis was. Door
de aanleg van de trambaan was het kleine
Bergen opeens bereikbaar voor reizigers
uit het hele land, ja zelfs uit heel Europa.
Het later doortrekken van de tramlijn - in
1909 - naar de nog zeer prille badplaats
Bergen aan Zee was doorslaggevend voor
het succes van de nieuwe nederzetting en
voor de groei van het toerisme in het
moederdorp. Maar de tramverbinding
(Egmond-) Alkmaar-Bergen-Bergen aan
Zee v.v. kwam er niet vanzelf. De per
soonlijke inzet en de financiële steun van
de Van Reenens zorgden ervoor dat
Bergen een plaats kreeg op de Neder
landse spoorwegkaart. Die bleef erop tot
en met 31 augustus 1955, toen Bello zijn
laatste rit maakte.
De WV opgericht
Nog vóór de WV werd opgericht had,
naast het dagtoerisme ('t Vrouwtje van 't
Duin), het verblijfstoerisme hier wortel
geschoten. Aan de Breelaan verrees het
eerste hotel in 1901: Kennemeroord (nu
staat hier Beau Séjour), later gevolgd door
het Oranjehotel, de pensions De Haem-
stede, Holland, Het Witte Huis en
Boschlust, en Hotel Nassau-Bergen in
Bergen aan Zee.
Gelijk met de eerste echte 'vreemde
lingen', welgestelde families uit de grote
steden die hier weken achtereen logeer
den, kwam de voorhoede van de kunste-
naarsbent naar de door hen eveneens ont
dekte heerlijkheid Bergen. Naast de dui
nen, de bossen en het strand was het de
kunst die Bergen tot een bijzonder vakan
tieoord maakte. Gevoegd bij het unieke
polderland zijn het nog steeds deze facto
ren die bepalen dat Bergen een recreatie
gemeente is.
Het moment waarop hier de WV
werd opgericht was goed gekozen; in
1907 waren de belangrijkste plannen gere
aliseerd. Immers, de railverbinding met
Alkmaar was tot stand gekomen (1905),
de wegverbinding met het strand was
In 1912 kreeg de VVV een informatiebureau. De eigenaar van de Bergense Kunsthan
del, P.J. Brouwer, beheerde dit bureau in zijn zaak, die toen gevestigd was in het huis
met de klokgevel aan de Raadhuisstraat. Maar in 1922 werd een eigen informatiekantoor
gevestigd aan de Oude Prinsweg. Het houten gebouwtje was ontworpen door de
Bergense architect J.C. Leijen. De foto toont een zestiental personen, bij de opening op 5
mei 1922 aanwezig. Van tien kon de naam worden achterhaald. Staande vlnr: twee onbe
kenden; Maarten Baltus; C.F. Zeiler, voorzitter van de VVV; D.A.(Dirk) Klomp, vice-voorzit-
ter; een onbekende; Jacob van Reenen, erevoorzitter; mevrouw Schoohoven-Vetter, die
de leiding van het kantoortje kreeg; H.D.A. van Reenen en twee onbekenden. Zittend vlnr:
J.C.(Jan) Leijen, penningmeester; mevr. E. Leijen-Winkel; mevr. Cornelissen-Boender-
maker; mevr. T. (Trien) Klomp-Zult en een onbekende. Een van de onbekenden zal notaris
F. Riet zijn, die de secretaris van de VVV was. Vanaf 1955 was de VVV tijdelijk gevestigd in
het voormalige stationsgebouw, in 1960 verhuisde men naar het huidige kantoor op het
Plein (fotoarchief Piet Mooij, Bergen NH).