Het vredeskerkje
Op weg naar het strand!
Deze foto van vóór
1920 geeft het kerkje
weer, nog omringd
door de oorspronke
lijke dennenaanplant,
die in het begin van
de jaren zestig werd
verwijderd.
In januari 1927 werd
begonnen met de aan
leg van een drie kilome
ter lang fietspad van de
Franschman naar zee.
Voor veel toeristen
bood de tram uitkomst.
1933 een vierde.
Het kerkje van Bergen aan Zee, dat later de naam 'Vredeskerkje' zou krijgen,
werd in opdracht van mevrouw Van Reenen - Völter ontworpen door de architecten
H.L. baron Taets van Amerongen en P. Elders. Aannemer was W. Stroomer.
De eerste steen werd op 9 februari 1918 gelegd.
Op 28 juli 1918 werd het kerkje ingewijd. Ds.
F.W.J. van den Kieboom en ds. H.W. Creutzberg,
beiden links van het echtpaar Van Reenen,
gingen voor in de inwijdingsdienst. Rechts: de
heren Elders en baron Taets van Amerongen.
Voor het vervoer van de badgasten werd aanvan
kelijk gebruik gemaakt van een geïmproviseerde
'open tram', de zgn. 'lorrie', die haar beginpunt
bij de Ronde Kom had. De 'echte' tramlijn Bergen
- Bergen aan Zee werd op 24 juni 1909 geopend.
De auto kon echter op
den duur niet worden
tegengehouden. Ten
noorden van de Zee
weg tussen villa Aurora
en Pension Wilhelmina
werd in 1925 een auto
park aangelegd, dat
parkeerruimte bood
aan zestig auto's. Er
werd ook een benzine
pomp geplaatst! In
1927 kwam er een
tweede autopark, in
1929 een derde en in
De Zeeweg, waarvan de klinkerbestrating in
maart 1906 was voltooid, was géén open
bare weg. Particuliere automobilisten moes
ten zoveel mogelijk uit de badplaats worden
geweerd. De vaste bewoners hadden een
vergunning nodig om de weg te gebruiken,
evenals de toeleveringsbedrijven. Bij de
Franschman kon de weg worden afgesloten.