Het vredeskerkje Op weg naar het strand! Deze foto van vóór 1920 geeft het kerkje weer, nog omringd door de oorspronke lijke dennenaanplant, die in het begin van de jaren zestig werd verwijderd. In januari 1927 werd begonnen met de aan leg van een drie kilome ter lang fietspad van de Franschman naar zee. Voor veel toeristen bood de tram uitkomst. 1933 een vierde. Het kerkje van Bergen aan Zee, dat later de naam 'Vredeskerkje' zou krijgen, werd in opdracht van mevrouw Van Reenen - Völter ontworpen door de architecten H.L. baron Taets van Amerongen en P. Elders. Aannemer was W. Stroomer. De eerste steen werd op 9 februari 1918 gelegd. Op 28 juli 1918 werd het kerkje ingewijd. Ds. F.W.J. van den Kieboom en ds. H.W. Creutzberg, beiden links van het echtpaar Van Reenen, gingen voor in de inwijdingsdienst. Rechts: de heren Elders en baron Taets van Amerongen. Voor het vervoer van de badgasten werd aanvan kelijk gebruik gemaakt van een geïmproviseerde 'open tram', de zgn. 'lorrie', die haar beginpunt bij de Ronde Kom had. De 'echte' tramlijn Bergen - Bergen aan Zee werd op 24 juni 1909 geopend. De auto kon echter op den duur niet worden tegengehouden. Ten noorden van de Zee weg tussen villa Aurora en Pension Wilhelmina werd in 1925 een auto park aangelegd, dat parkeerruimte bood aan zestig auto's. Er werd ook een benzine pomp geplaatst! In 1927 kwam er een tweede autopark, in 1929 een derde en in De Zeeweg, waarvan de klinkerbestrating in maart 1906 was voltooid, was géén open bare weg. Particuliere automobilisten moes ten zoveel mogelijk uit de badplaats worden geweerd. De vaste bewoners hadden een vergunning nodig om de weg te gebruiken, evenals de toeleveringsbedrijven. Bij de Franschman kon de weg worden afgesloten.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1996 | | pagina 17