Locaalspoorweg Alkmaar=Bergen aJZee.
ZOMERDIENSTREGELING 1911. Van I Juni—1 October.
Van ALKMAAR naar BERGEN en BERGEN AAN ZEE.
TRAMNUMMER
31
33
35
37
39
41
43
45
49
47
51
53
55
57
Aankomst van den Helder
-
f741 f
831
1011
1011
-
122
256
t2«t
513
-
942
Aankomst van Hoorn
-
t 7-7 f
8I9§
t900f
I0'28
-
1147
310
310
526
-
1002
933
Aankomst van Amsterdam
-
t 7-'1 f
8-9
1003
1050
-
1241
216
-
t 4-11
546
720
Alkmaar (Station) V.
(Abri)
Koedijk
Oostdorp (Stoppl.) r
BergenA.
De Franschman
Bergen a'Zee I\.
710
713
710
Stopt
7-7
7-0
Stopt
710
719
7 52
758
stopt
8''6
850
853
8-50
stopt
907
900
stopt
9-0
1016
1010
10-5
stopt
1033
103.6
stopt
1046
1100
1103
1109
stopt
1117
1110
stopt
1 130
1216
stopt
12-'7
100
103
100
stopt
117
110
stopt
|30
225
228
231
stopt
24-'
211
stopt
255
340
343
340
stopt
357
c
C.H
o-S
350
Stopt
410
4.W
433
430
Stopt
447
440
stopt
500
556
550
605
stopt
613
615
stopt
626
733
736
742
stopt
750
752
Stopt
803
1010
1013
1010
stopt
10'27
102K
stopt
1030
Do tramtreinen zullen voor het opnemen
dienstregeling aangegeven plaatsen
De tnssclien f f geplaatste treinen loopen niet op Zon- en Feestdagen.
Loopt op Zon- en Feestdagen.
Als Feestdag is te beschouwen: Pinkstermaandag.
tlatcn van reizigers alleen stilhouden aan de hierboven
Dienstregelingen uit die tijd laten o.a.
zien hoe laat je in Berlijn moest instappen
om tijdig in Bergen aan Zee te arriveren..!
Bijzonder waren de z.g. imperiaalrijtuigen
die vanaf 1916 werden ingezet. Bovenop
gezeten had men weliswaar een riant uit
zicht, maar ook met roet besmeurde kle
ding als de locomotief hijgend en puffend
het Vlagduin als 'hoog(s)tepunt' van het
traject had genomen.
De 'badtrein'
Een ander hoogtepunt voor de ontwikke
ling van Bergen aan Zee als badplaats was
het fenomeen van een doorgaande trein
(de 'badtrein') Amsterdam-Bergen aan
Zee. Ten gerieve van de zomerforensen,
zakenmensen waarvan het gezin een aan
tal weken of maanden in Bergen aan Zee
doorbracht, reed voortaan in de maanden
juli en augustus dagelijks een trein om
7.30 van Bergen aan Zee naar Amsterdam
en vandaar om 17.40 retour; reisduur 1
uur en 10 minuten. Geen wonder dat die
eerste badtrein op 1 juli 1925 feestelijk
werd verwelkomd. Helaas bleek deze
vreugde van korte duur; de elektrificatie
van het baanvak Amsterdam-Alkmaar in
1931 betekende het einde van de badtrein.
Er moest in Alkmaar worden overgestapt.
In 1932 werden op het traject Alkmaar -
Bergen aan Zee locomotieven uit de z.g.
7700-serie ingezet, die waren uitgerust
met een stoombel. Vanaf die tijd werden
deze (en andere) stoomlocs aangeduid
met 'Bello'.
Een overzicht van het jaarlijks reizi-
gersvervoer liet vanaf het begin in 1905
een constant stijgende lijn zien tot
164.448 passagiers in 1929. Daarna daalde
het aantal tot 86.568 passagiers in 1935.
Allengs werd duidelijk dat deze teruggang
in passagiers op termijn niet zonder ge
volgen kon blijven. Geruchten in 1937
over de mogelijke opheffing van de tram
lijn Alkmaar-Bergen-Bergen aan Zee
deden gemeentebesturen en WV's van
beide gemeenten en de Kamer van Koop
handel eensgezind in de pen klimmen.
Hun pleidooi tot handhaving van de
tramlijn leek voor het oog succesvol,
maar zou later slechts uitstel van executie
blijken. Door de Tweede Wereldoorlog
kwam uiteindelijk het gehele tramvervoer
tot voorlopige stilstand.
Toen op 3 juni 1946 de tramdienst
werd hervat, was dat voor alle Bergenaren
een glorieus moment. Dit werd onder
streept met (alweer) toespraken en bloe
menkransen, terwijl er voor alle school
kinderen een gratis tramrit naar Bergen
aan Zee (en terug) was.
Op 25 juni 1949 werd herdacht hoe
veertig jaar geleden de eerste tram naar
Bergen aan Zee reed. Met de gebruikelijke
rituelen van toespraken, bloemenkransen
én Bergens Harmonie werd het een feeste
lijke gebeurtenis, al deden de hernieuwde
geruchten over een mogelijke opheffing al
hun ronde.
Treurnis-
Het bericht op 8 maart 1950 dat de Mi
nister van Verkeer en Waterstaat goed
keuring had verleend aan de opheffing
van de tramlijn, bracht een golf van be
roering teweeg. Alom werden protesten
gehoord; VW, middenstand, Volkshoge
school en de vereniging 'Paal 33' roerden
zich heftig met hun bezwaren tegen op
heffing. Op 20 maart kwam de gemeente
raad in spoedzitting bijeen en op voorstel
van de VVV werd een Comité van Actie
opgericht. Het was duidelijk dat Bergen
zich op voorhand niet bij deze beslissing
wenste neer te leggen.
Het Comité van Actie deed zijn naam
alle eer aan en trof voorbereidingen voor
het houden van een referendum over het
voortbestaan van de tram. Alle stemge
rechtigde Bergenaren konden zich op 26
april tijdens de verkiezing van dc Provin
ciale Staten uitspreken over de tramkwes
tie. Ruim 96% liet blijken vóór handha
ving van de tram te zijn. Er verscheen
zelfs een blad: 'Bello in Bergen', waarin
men zijn ideeën kwijt kon.
Het ging niet altijd goed met onze tram!
Op 28 juni 1923 vond er een botsing
plaats bij de halte Koedijk. Maar gemeen
teveldwachter Johannes van der Kerk
(links) en rijksveldwachter B. Strooker
waren paraat (foto-archief Piet Mooij,
Bergen NH).
35