Locaalspoorweg Alkmaar=Bergen aJZee. ZOMERDIENSTREGELING 1911. Van I Juni—1 October. Van ALKMAAR naar BERGEN en BERGEN AAN ZEE. TRAMNUMMER 31 33 35 37 39 41 43 45 49 47 51 53 55 57 Aankomst van den Helder - f741 f 831 1011 1011 - 122 256 t2«t 513 - 942 Aankomst van Hoorn - t 7-7 f 8I9§ t900f I0'28 - 1147 310 310 526 - 1002 933 Aankomst van Amsterdam - t 7-'1 f 8-9 1003 1050 - 1241 216 - t 4-11 546 720 Alkmaar (Station) V. (Abri) Koedijk Oostdorp (Stoppl.) r BergenA. De Franschman Bergen a'Zee I\. 710 713 710 Stopt 7-7 7-0 Stopt 710 719 7 52 758 stopt 8''6 850 853 8-50 stopt 907 900 stopt 9-0 1016 1010 10-5 stopt 1033 103.6 stopt 1046 1100 1103 1109 stopt 1117 1110 stopt 1 130 1216 stopt 12-'7 100 103 100 stopt 117 110 stopt |30 225 228 231 stopt 24-' 211 stopt 255 340 343 340 stopt 357 c C.H o-S 350 Stopt 410 4.W 433 430 Stopt 447 440 stopt 500 556 550 605 stopt 613 615 stopt 626 733 736 742 stopt 750 752 Stopt 803 1010 1013 1010 stopt 10'27 102K stopt 1030 Do tramtreinen zullen voor het opnemen dienstregeling aangegeven plaatsen De tnssclien f f geplaatste treinen loopen niet op Zon- en Feestdagen. Loopt op Zon- en Feestdagen. Als Feestdag is te beschouwen: Pinkstermaandag. tlatcn van reizigers alleen stilhouden aan de hierboven Dienstregelingen uit die tijd laten o.a. zien hoe laat je in Berlijn moest instappen om tijdig in Bergen aan Zee te arriveren..! Bijzonder waren de z.g. imperiaalrijtuigen die vanaf 1916 werden ingezet. Bovenop gezeten had men weliswaar een riant uit zicht, maar ook met roet besmeurde kle ding als de locomotief hijgend en puffend het Vlagduin als 'hoog(s)tepunt' van het traject had genomen. De 'badtrein' Een ander hoogtepunt voor de ontwikke ling van Bergen aan Zee als badplaats was het fenomeen van een doorgaande trein (de 'badtrein') Amsterdam-Bergen aan Zee. Ten gerieve van de zomerforensen, zakenmensen waarvan het gezin een aan tal weken of maanden in Bergen aan Zee doorbracht, reed voortaan in de maanden juli en augustus dagelijks een trein om 7.30 van Bergen aan Zee naar Amsterdam en vandaar om 17.40 retour; reisduur 1 uur en 10 minuten. Geen wonder dat die eerste badtrein op 1 juli 1925 feestelijk werd verwelkomd. Helaas bleek deze vreugde van korte duur; de elektrificatie van het baanvak Amsterdam-Alkmaar in 1931 betekende het einde van de badtrein. Er moest in Alkmaar worden overgestapt. In 1932 werden op het traject Alkmaar - Bergen aan Zee locomotieven uit de z.g. 7700-serie ingezet, die waren uitgerust met een stoombel. Vanaf die tijd werden deze (en andere) stoomlocs aangeduid met 'Bello'. Een overzicht van het jaarlijks reizi- gersvervoer liet vanaf het begin in 1905 een constant stijgende lijn zien tot 164.448 passagiers in 1929. Daarna daalde het aantal tot 86.568 passagiers in 1935. Allengs werd duidelijk dat deze teruggang in passagiers op termijn niet zonder ge volgen kon blijven. Geruchten in 1937 over de mogelijke opheffing van de tram lijn Alkmaar-Bergen-Bergen aan Zee deden gemeentebesturen en WV's van beide gemeenten en de Kamer van Koop handel eensgezind in de pen klimmen. Hun pleidooi tot handhaving van de tramlijn leek voor het oog succesvol, maar zou later slechts uitstel van executie blijken. Door de Tweede Wereldoorlog kwam uiteindelijk het gehele tramvervoer tot voorlopige stilstand. Toen op 3 juni 1946 de tramdienst werd hervat, was dat voor alle Bergenaren een glorieus moment. Dit werd onder streept met (alweer) toespraken en bloe menkransen, terwijl er voor alle school kinderen een gratis tramrit naar Bergen aan Zee (en terug) was. Op 25 juni 1949 werd herdacht hoe veertig jaar geleden de eerste tram naar Bergen aan Zee reed. Met de gebruikelijke rituelen van toespraken, bloemenkransen én Bergens Harmonie werd het een feeste lijke gebeurtenis, al deden de hernieuwde geruchten over een mogelijke opheffing al hun ronde. Treurnis- Het bericht op 8 maart 1950 dat de Mi nister van Verkeer en Waterstaat goed keuring had verleend aan de opheffing van de tramlijn, bracht een golf van be roering teweeg. Alom werden protesten gehoord; VW, middenstand, Volkshoge school en de vereniging 'Paal 33' roerden zich heftig met hun bezwaren tegen op heffing. Op 20 maart kwam de gemeente raad in spoedzitting bijeen en op voorstel van de VVV werd een Comité van Actie opgericht. Het was duidelijk dat Bergen zich op voorhand niet bij deze beslissing wenste neer te leggen. Het Comité van Actie deed zijn naam alle eer aan en trof voorbereidingen voor het houden van een referendum over het voortbestaan van de tram. Alle stemge rechtigde Bergenaren konden zich op 26 april tijdens de verkiezing van dc Provin ciale Staten uitspreken over de tramkwes tie. Ruim 96% liet blijken vóór handha ving van de tram te zijn. Er verscheen zelfs een blad: 'Bello in Bergen', waarin men zijn ideeën kwijt kon. Het ging niet altijd goed met onze tram! Op 28 juni 1923 vond er een botsing plaats bij de halte Koedijk. Maar gemeen teveldwachter Johannes van der Kerk (links) en rijksveldwachter B. Strooker waren paraat (foto-archief Piet Mooij, Bergen NH). 35

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1995 | | pagina 13