'Bello' 1905 - 1995 A.A. Veer In vrijwel elk jaar is wel iets te vieren of te herdenken. Met 1995 is dat niet anders; naast de bevrijding kan ook worden her dacht dat negentig jaar geleden de eerste stoomtram naar Bergen kwam, maar ook dat veertig jaar geleden de laatste stoom tram reed en dat tien jaar geleden Bello voor het eerst opnieuw onder stoom werd gebracht. Daarom even aandacht voor deze tramgeschiedenis in een notedop. Aan het eind van de vorige eeuw voltrok zich een groot aantal veranderingen op het gebied van het personen- en goede renvervoer. Met de komst van de stoom locomotief was de paardentractie defini tief op achterstand gezet. Om te kunnen inspelen op de toekomstige vraag naar 'modern' vervoer, bestonden er in 1897 twee(!) comite's die zich beijverden voor een lokaal-regionale tramlijn. Uiteindelijk werd in 1901 de N.V. Stoomtrammaat schappij Egmond-Alkmaar-Bergen opge richt voor het realiseren van een tramver binding tussen de aangegeven plaatsen. De aanleg van de trambaan met toebeho ren kostte ruim 400.000, welk bedrag bijeen werd gesprokkeld door de provin cie, de gemeenten Alkmaar en Bergen, burgemeester J. van Reenen en enkele andere particulieren. De stoomtrammaat schappij trad op als concessiehouder, ter wijl de feitelijke exploitatie werd uitge voerd door Hollandsch IJzeren Spoorweg Maatschappij (h.IJ.S.M.). Alkmaar - Bergen Op 20 juli 1905 was de feestelijke ope- ningsrit met drie wagons, getrokken door de locomotief 'Haas'. Na eerst van Alkmaar naar Egmond aan Zee te zijn gereden, arriveerde het gezelschap weer via Alk-maar 'te ruim kwart voor eenen' op het Bergens station. Daar werd in de kolfbaan van de heer Veenhuijsen (De Rustende Jager) de lunch gebruikt en werden de nodige speeches gewisseld. Maar ook voor de Bergenaren was het feest. Aan het begin van de Hoflaan waren triomfbogen opgericht en op het Maesdammerveld (tegenover Huize Kranenburgh) was een muziektent ge plaatst en een dansvloer aangelegd. Er waren kinderspelen, concerten, een balchampêtre (op z'n Bergens: balsampe- ter) en ter afsluiting een vuurwerk met Bengaals vuur rond de Ruïnekerk. Kortom, Bergen vierde feest! Naar Bergen aan Zee De stichting van Bergen aan Zee in 1906 zorgde binnen korte tijd voor een groot aantal 'badgasten', zodat de vraag naar personenvervoer steeds meer toenam. Daarom werd alvast in 1908 een lorriever binding (met paardentractie!) tot stand gebracht. Aanvankelijk vanaf 'de Fransch- man', waar zich een draaischijf bevond, maar al spoedig vanaf de 'Ronde Kom' (hoek Eeuwigelaan/Komlaan). In ca. 30 minuten reed men van laatstgenoemd punt naar zee. Meer dan 14.000 mensen bezochten dat jaar op die manier het strand, waarmee de noodzaak én levens vatbaarheid van een railverbinding was aangetoond. Ergo, voor de ontwikkeling van de jonge badplaats was de railver binding van levenbelang. Legendarisch is het bezoek dat me vrouw M. van Reenen-Völter aan de minister van Verkeer en Waterstaat bracht, om bij Zijne Excellentie de aan sluiting op het railnet van de h.ij.s.m. te bepleiten. Men liet er geen gras over groeien: al in februari 1909 startten ca. 100 werklieden met de aanleg van het baanvak Bergen-Bergen aan Zee, waar voor ongeveer 100.000 m3 duinzand moest worden verplaatst. De feestelijke opening van de tramlijn Bergen-Bergen aan Zee vond plaats op 24 juni 1909. Getrokken door de locomotief 'Neushoorn' arriveerde het officiële gezelschap in Bergen aan Zee, waar Bergens Harmonie ter verwelkoming stond opgesteld. Het gebruik van de lunch in Hotel 'Nassau Bergen' beteken de tevens de opening van dit zojuist gereed gekomen pand. 's Middags ver maakte het gezelschap zich met de 'rutschbaan' waarmee in een mum van tijd vanaf een duintop naar het strand werd gerutscht. Daags daarna werd de tramlijn ook voor het publiek openge steld. De 'lorrie' langs de Eeuwigelaan op weg naar Bergen aan Zee. Het voertuig was gebouwd op enkele assen met wielen van kipkarren. Deze kipkarren waren gebruikt bij de aanleg van de Zeeweg en reden op Frans smalspoor. Uiteraard werden ook de rails hergebruikt. Ze lagen op het tracé van het huidige fietspad. Vooraan de over kapping van de lorrie hing een handbei voor allerlei waarschuwingsdoeleinden. Maar deze bel heeft beslist niet de naam 'Bello' ingeluid. Dat deed later de stoom loc (foto-archief Piet Mooij, Bergen NH). 34

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1995 | | pagina 12