modder gezakt, zodat ze pas met veel
moeite verplaatst konden worden. Uit
die positie starten was dus onmogelijk.
Toestemming om te starten kon alleen-
gegeven worden door de commandant
luchtverdediging, of bij zichtwaarne-
ming van niet-Nederlandse vliegtuigen.
Even vóór 04.00 uur meldde een
uitkijkpost dat drie vliegtuigen het
vliegveld naderden. Even later werd het
bericht gevolgd door een melding uit
Egmond aan Zee dat Engelse vliegtuigen
naderden. Maar dit bleken ook Duitse
machines te zijn. Om 04.00 werd het
vliegveld met mitrailleurs beschoten.
Hierdoor werden 11 machines geraakt.
Vóór de beschieting begon had de
piloot Lt. Thyssen niet gewacht op het
startbevel en was naar de rand van het
vliegveld getaxied. Toen kort daarop het
bombardement begon startte hij en ging
de lucht in.
Een voltreffer vernielde een draai
ende motor van een G-l, waardoor het
toestel zwenkte en zo de weg voor
andere machines blokkeerde. Een vlieg
tuigmaker die net een tweede motor zou
aanslingeren raakte gewond, zodat ook
dit toestel niet weg kon. Van nog een
andere G-l waren de banden lek
geschoten, met als gevolg dat de toestel
len die erachter stonden de weg werd
versperd.
Door het bombardement werden
alle hangars getroffen, waardoor twee
G-l 's en drie Fokker C-10 tweedekkers
verloren gingen. Twee soldaten sneuvel
den en er waren vier gewonden. Een
volle tankauto werd tijdens de aanval
door twee militairen uit de hangar gere
den en in veiligheid gebracht.
Na de aanval konden zes G-l's
worden gerepareerd en bij de
Hoeverweg geplaatst. De bomtrechters
op het vliegveld werden gevuld - met
zand en hoogovenslakken - zodat het
vliegveld na enkele uren weer gebruikt
kon worden. Tien C-10 vliegtuigen ble
ven onbeschadigd doordat ze buiten het
terrein waren opgesteld.
De gehele aanval duurde 45 minu
ten en werd uitgevoerd door Heinkel-
111 en Junkers-88 vliegtuigen. Diezelfde
dag waren er nog kleine aanvallen op
het vliegveld, evenals de volgende dagen.
De hangars en de verkeerstoren van het Bergens vliegveld werden bij het bombardement
zwaar beschadigd. Op de voorgrond de G-1 331.
De G-1 331 ligt vernield op het platform.
Op de capitulatiedag heeft men de onbeschadigde G-1 321 in een sloot aan de Hoeverweg
geduwd. Hij kwam niet veel verder dan de oever!
Bron
De luchtverdediging in de meidagen 1940,
F.J. Molenaar, Den Haag,1970.
21