modder gezakt, zodat ze pas met veel moeite verplaatst konden worden. Uit die positie starten was dus onmogelijk. Toestemming om te starten kon alleen- gegeven worden door de commandant luchtverdediging, of bij zichtwaarne- ming van niet-Nederlandse vliegtuigen. Even vóór 04.00 uur meldde een uitkijkpost dat drie vliegtuigen het vliegveld naderden. Even later werd het bericht gevolgd door een melding uit Egmond aan Zee dat Engelse vliegtuigen naderden. Maar dit bleken ook Duitse machines te zijn. Om 04.00 werd het vliegveld met mitrailleurs beschoten. Hierdoor werden 11 machines geraakt. Vóór de beschieting begon had de piloot Lt. Thyssen niet gewacht op het startbevel en was naar de rand van het vliegveld getaxied. Toen kort daarop het bombardement begon startte hij en ging de lucht in. Een voltreffer vernielde een draai ende motor van een G-l, waardoor het toestel zwenkte en zo de weg voor andere machines blokkeerde. Een vlieg tuigmaker die net een tweede motor zou aanslingeren raakte gewond, zodat ook dit toestel niet weg kon. Van nog een andere G-l waren de banden lek geschoten, met als gevolg dat de toestel len die erachter stonden de weg werd versperd. Door het bombardement werden alle hangars getroffen, waardoor twee G-l 's en drie Fokker C-10 tweedekkers verloren gingen. Twee soldaten sneuvel den en er waren vier gewonden. Een volle tankauto werd tijdens de aanval door twee militairen uit de hangar gere den en in veiligheid gebracht. Na de aanval konden zes G-l's worden gerepareerd en bij de Hoeverweg geplaatst. De bomtrechters op het vliegveld werden gevuld - met zand en hoogovenslakken - zodat het vliegveld na enkele uren weer gebruikt kon worden. Tien C-10 vliegtuigen ble ven onbeschadigd doordat ze buiten het terrein waren opgesteld. De gehele aanval duurde 45 minu ten en werd uitgevoerd door Heinkel- 111 en Junkers-88 vliegtuigen. Diezelfde dag waren er nog kleine aanvallen op het vliegveld, evenals de volgende dagen. De hangars en de verkeerstoren van het Bergens vliegveld werden bij het bombardement zwaar beschadigd. Op de voorgrond de G-1 331. De G-1 331 ligt vernield op het platform. Op de capitulatiedag heeft men de onbeschadigde G-1 321 in een sloot aan de Hoeverweg geduwd. Hij kwam niet veel verder dan de oever! Bron De luchtverdediging in de meidagen 1940, F.J. Molenaar, Den Haag,1970. 21

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1995 | | pagina 21