Het Paddenpad Aan de mobilisatie van 1939 dankt Bergen nog een weg, thans een fietspad, 'Paddenpad' genaamd. Niemand minder dan Willem den Toom, toen stafofficier in het Nederlandse leger, later minister van Defensie, bedacht de weg en liet hem maken. In die dagen was het vliegveld Bergen in aanleg en Den Toom was aan gewezen om o.a. de inkwartiering in die omgeving te regelen. Met zijn lucht vaartkennis constateerde hij dat er aan de camouflage van het vliegveld - en van de vliegtuigen - veel ontbrak. Aan de zuid- en westzijden van het 'Gemeentelijk Bos' liet hij gecamou fleerde hangars maken voor de Fokker C-10 verkenningsvliegtuigen. Om deze snel naar het vliegveld te kunnen over brengen werd op zijn bevel een verharde rolbaan gemaakt, die met een grote bocht tot aan de Meerweg liep. In maart 1940 kwam deze baan klaar. Om de vliegtuigen te kunnen ver rollen moesten ook de brugleuningen van de Hagemansbrug over de Ringvaart worden verwijderd. Tijdens de oorlog heeft de Duitse bezetter de weg veel gebruikt als verbin dingsweg tussen de barakken aan de Sluislaan en het vliegveld. Na 1945 was de weg jaren lang ver geten. Ze was bijna in het weiland ver dwenen, tot het fietspad er over werd aangelegd. Een fietspad dat door de Werkgroep 'Redt de pad' werd omge doopt tot 'Paddenpad'. Voor de gegevens en foto's van dit over zicht is de redactie dank verschuldigd aan: Eldert Groenewoud mevr. A. van Berge mevr. D. van den Akker-van Berge Piet Mooij J.H. Schuurman, Heiloo Eddy Hopman Aad Schouten Jaap Kroon De Fokker C-10, een eenmotorig verken ningsvliegtuig. E.G. 10 mei 1940 Al om 02.00 uur 's nachts vlogen er die 10e mei veel Duitse vliegtuigen over Bergen, maar omdat er rond die tijd laaghangende bewolking was, konden de zoeklichten niets uitrichten. Toen het licht begon te worden zag de bemanning van een zoeklicht bij het Bio Vacantieoord een groot aantal vlieg tuigen boven zee. Na enige tijd vlogen ze richting kust. Het bericht hierover heeft de commandant van het Bergense vliegveld echter nooit bereikt. Toch was al het personeel paraat en waren de motoren van de G-l's warm gedraaid. De 12 toestellen die inzetbaar waren, stonden in drie rijen van vier op het betonnen platform opgesteld. Hierover is later veel kritiek geuit, maar het had een reden. Het terrein rond het platform was namelijk drassig. Toen de G-l's enkele dagen eerder verspreid op het veld hadden gestaan, waren ze in de De dubbelstaart Fokker G-1 was een jachtkruiser, duikbomvliegtuig en lange- afstandsverkenner. 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1995 | | pagina 19