Het Paddenpad
Aan de mobilisatie van 1939 dankt
Bergen nog een weg, thans een fietspad,
'Paddenpad' genaamd. Niemand minder
dan Willem den Toom, toen stafofficier
in het Nederlandse leger, later minister
van Defensie, bedacht de weg en liet
hem maken.
In die dagen was het vliegveld
Bergen in aanleg en Den Toom was aan
gewezen om o.a. de inkwartiering in die
omgeving te regelen. Met zijn lucht
vaartkennis constateerde hij dat er aan
de camouflage van het vliegveld - en van
de vliegtuigen - veel ontbrak.
Aan de zuid- en westzijden van het
'Gemeentelijk Bos' liet hij gecamou
fleerde hangars maken voor de Fokker
C-10 verkenningsvliegtuigen. Om deze
snel naar het vliegveld te kunnen over
brengen werd op zijn bevel een verharde
rolbaan gemaakt, die met een grote
bocht tot aan de Meerweg liep. In maart
1940 kwam deze baan klaar.
Om de vliegtuigen te kunnen ver
rollen moesten ook de brugleuningen
van de Hagemansbrug over de
Ringvaart worden verwijderd.
Tijdens de oorlog heeft de Duitse
bezetter de weg veel gebruikt als verbin
dingsweg tussen de barakken aan de
Sluislaan en het vliegveld.
Na 1945 was de weg jaren lang ver
geten. Ze was bijna in het weiland ver
dwenen, tot het fietspad er over werd
aangelegd. Een fietspad dat door de
Werkgroep 'Redt de pad' werd omge
doopt tot 'Paddenpad'.
Voor de gegevens en foto's van dit over
zicht is de redactie dank verschuldigd aan:
Eldert Groenewoud
mevr. A. van Berge
mevr. D. van den Akker-van Berge
Piet Mooij
J.H. Schuurman, Heiloo
Eddy Hopman
Aad Schouten
Jaap Kroon
De Fokker C-10, een eenmotorig verken
ningsvliegtuig.
E.G.
10 mei 1940
Al om 02.00 uur 's nachts vlogen er
die 10e mei veel Duitse vliegtuigen over
Bergen, maar omdat er rond die tijd
laaghangende bewolking was, konden de
zoeklichten niets uitrichten.
Toen het licht begon te worden zag
de bemanning van een zoeklicht bij het
Bio Vacantieoord een groot aantal vlieg
tuigen boven zee. Na enige tijd vlogen
ze richting kust. Het bericht hierover
heeft de commandant van het Bergense
vliegveld echter nooit bereikt. Toch was
al het personeel paraat en waren de
motoren van de G-l's warm gedraaid.
De 12 toestellen die inzetbaar waren,
stonden in drie rijen van vier op het
betonnen platform opgesteld. Hierover
is later veel kritiek geuit, maar het had
een reden. Het terrein rond het platform
was namelijk drassig. Toen de G-l's
enkele dagen eerder verspreid op het
veld hadden gestaan, waren ze in de
De dubbelstaart Fokker G-1 was een
jachtkruiser, duikbomvliegtuig en lange-
afstandsverkenner.
19