Van de boekenplank -tIIiIIIIHHI1-HIIIIIIIIIIIIIIIH-)HHiIII1iiI- 104 k 1 m toestel over tijd -1- 's-gravenhage 23/8 radio scheveningen heeft vamnidag om 13.15 uur nederlandse tijd de scheepvaart gevraagd uit te zien naar een klm-toestel p h - d f o. dit toestel is over tijd. de laatst opgegeven positie (12.32 uur) was 20 mijl ten noord-westen van amsterdam. er zijn 21 personen aan boord. (5303/5013/an/cx) 13.52 -t-HIIIIIiI1IIIIIII1tIIIIIII1~ Telex aan de krantenredacties gedeelte af naar mogelijke overleven den. Maar de kans hierop wordt met het uur kleiner. Hulp van kustbevolking Ook de politie van de kustgemeenten, badgasten en plaatselijke jutters heb ben vele uren het strand afgezocht. Soms vond men iets wat met de ramp verband hield. In Egmond hebben jut ters de eerste avond in de stromende regen twee kussentjes gevonden langs het strand. Ook een afgebroken rugleu ning werd bij de politie bezorgd. Langs de Noordhollandse kust vanaf Wijk aan Zee tot voorbij Camperduin werd gezocht. Bevolking uit de omlig gende dorpen, die niet vaak of nog nooit aan het strand kwamen, sjouw den, vaak op klompen, door het zand. In de duisternis zagen ze niets anders dan zoekende lichten van de marine schepen. Vermoedelijk oorzaak Wat zich de laatste seconden aan boord van de 'Willem Bontekoe' heeft afgespeeld en wat precies de aanleiding tot deze ramp was, zal altijd wel een raadsel blijven. Vermoedelijk is een explosie aan boord van het toestel de oorzaak van het neerstorten in de Noordzee. De voormalige strandexploitant van Schoorl aan Zee, de heer B.M.C. Spor- re, meende, evenals zijn familieleden, tegen half één in de middag van de 23e augustus een explosie-achtige dreun te hebben gehoord. Ook de voormalige beheerder van het Troelstra-oord in Egmond aan Zee bevestigde dit: "het was tegen half één, etenstijd. Er was niemand buiten want het goot van de regen, toen ook wij een enorme knal hoorden..." Egmonders verklaarden op Schiphol aan de onderzoekcommissie dat ze om 12.40 uur van de rampdag de 'Willem Bontekoe' boven de 'Bleek' in Egmond aan de Hoef hadden waargenomen. Wellicht heeft het toestel een noodlan ding op het strand willen maken, heeft de bemanning door de regen verblind het strand niet kunnen ontwaren, en is naar zee teruggekeerd. Wrakstukken Later bleek dat de wrakstukken die men vond, dekens, tassen, kussens en dergelijke, alle afkomstig waren van het middenstuk van het verongelukte vliegtuig. Wel viste de Groningse kust vaarder 'Medusa' bij Camperduin een stuk vleugel met een gedeelte van een tank op. Zo kwam men tot de conclu sie dat de 'Willem Bontekoe' met een ontzettende klap op de zee terecht was gekomen, waardoor het toestel uit elkaar werd gerukt en de brokstukken, over kilometers verspreid, op de Noordzeebodem zijn terechtgekomen. Begin september 1954 vond men één van de vier motoren, een fragment van het landingsgestel alsmede het stoffe lijk overschot van één van de negen bemanningsleden. Daarna werden nog vele brokstukken opgevist, o.a. door de nog steeds aan wezige kotters. Over deze grote hulp van de vissers sprak de KLM zich na derhand lovend uit. Stoomzuivelfabriek Wilhelmina Bergen (NH) 1906-1950 Zoals werd aangekondigd in de eerste Bergense Kroniek, heeft Jaap Veldt een boekwerk samengesteld over de stoomzuivelfabriek Wilhelmina. Daarin wordt uitgebreid verslag gedaan van het wel en wee van de melkfabriek over de periode 1906-1950. Naspeu ringen in archieven en bij particulieren hebben de nodige informatie opgele verd. Aangevuld met herinneringen van de auteur zelf (hij werd bij de fa briek geboren en bracht er zijn jeugd door), ontstond een bonte collectie van archief-, documentatie- en fotoma teriaal. Met dit geheel kan een goed beeld worden gevormd van alle bedrij vigheid die zo'n fabriek met zich mee bracht. Het is daarom meer een 'kijk'boek, voorzien van de nodige informatie bij het beeldmateriaal. Een aanwinst voor Bergenaren, zowel voor het ophalen van herinneringen als voor een kennis making. Exemplaren zijn te verkrijgen bij de auteur, Johan Frisoplantsoen 19. A.A. Veer Bronnen Albnaarsche Courant, 23 augustus t/m 9 september 1954. Het Vrije Volk, 23 augustus t/m 26 au gustus 1954. KNZHRM, strandingsrapporten van de motoneddingboten 'Neeltje Jacoba' uil IJmuiden en 'President Steyn' uil Eg mond aan Zee; beide rapporten geda teerd 23 augustus 1954. KNZHRM, brief van de directeur van de maatschappij aan de directie van de KLM en de directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst, beide te 's-Graven- hage, gedateerd 2 september 1954. KNZHRM, tijdschrift 'De reddingboot' van mei 1955. 43

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1994 | | pagina 25