Droevige gebeurtenis of ongelukkig voorval W A S S Ë'N AAR. Een gedrukte rijmprent op het verongelukken van de 'Wassenaar' in 1827 DROEVIGE GEBEURTENIS o f: ONGELUKKIG VOORVAL, NEERLANDS LINIESCHIP, F.D. Zeiler Bij een van de laatste winterstormen is pal voor de kust van Bergen aan Zee het wrak van de 'Ulysses' weer zicht baar geworden. Dit schip, dat onder meer met sinaasappels was geladen, liep in 1877 op een zandbank en vormt - met zijn lotgenoot de 'Katingo' in 1954 - de bekendste stranding uit de geschiedenis van de Heerlijkheid. De grootste ramp was het niet; die speelde zich exact een halve eeuw eerder af en betrof een militair transportschip, de 'Wassenaar'. Wat was er in 1827, toen Nederland voor het eerst weer een lange periode van vrede genoot, aan de hand? Het jonge koninkrijk, en zijn vorst Willem I in het bijzonder, wilde de traditie die de Verenigde Oostindische Compagnie IfotoF.D. Zeilerl. had achtergelaten vernieuwen en uit bouwen. De VOC was vooral een handelsonderneming geweest, maar nu streefde men tevens naar de opbouw van een koloniaal rijk. In de Indische archipel, waar de meeste eilanden bestonden uit een of meer onafhanke lijke staten, kwam die machtsuitbrei ding natuurlijk niet zonder slag of stoot tot stand. Vooral op Java was het verzet onder leiding van prins Dipo Negoro buitengewoon hardnekkig. In die vier jaar durende oorlog waren er dan ook voortdurend troepenverster kingen nodig. Deze bestonden uit vrijwilligers, die zich meldden in Har derwijk en vandaar naar Hellevoetsluis, Vüssingen of Nieuwediep werden gedi rigeerd om per 'linieschip', grote zeil WEGENS HET STRANDEN VAN V. n«i* :<M VirwiiHc*». B"*»' i» W JSSENA tv. c*vin ru, éct, Ma oor COX rra SPBSOLKb«W u B.iTAna drr, '1 1 t XI L M Zet celali, Am S'.omj.i tpM T 14 IVKv1- <w 00:rt.- (*-•ut .1 n<-o".V Pu ta»4v«wi hc: -U'.I- tin itjUm vt' n<n *c**vxsu«t hei Wu» en Mt«c»n t* ua «nJclj-t m Jen vroe- fr< >1 e(r' pif -Aii a.a IA tw! 5.-'--p. e-T r »«s- Vc.ih ik» ylrt (x.'tcai tt EOM'tNl) op lui Strand crf-iwcc» u. -xoi 1 op t(<>, «tin b .cc -Y f-o 1 Pern £tk-hi- »e!ke vVIj» 4,-wc de ftrclc in Vt'r NV- r W ,1' MAR, L Cu,u> w« hu» U OM m c .lf«-4 vTti «.rdiiai 4<.,a V..U j l>t S (m -oh» >4 lUw.b-x uó C. *.*»-. h b »ib. c«. mm M"> - 1. v AU b u* 'Ti Oibi dtJ. U a.t Sfcu- bcaaa* -« .ut iv.ktaib, L.?3? J-, JZ!- *W Mv «nW- f ii*l«.o, CU." at*, a» i—mm, ha» - W 9 -H-- A.S.. J, ♦J X'aj» Ka »'lf" M» :«.k«éi|i "i c«* S WV das aa.O U-r t-J •-tut rtebc o^ywAuc ViiNuii kb(. Ja W,IV»KVA OjJ óf t^alctiiUn, laai u>^ Ja «au<J .-3 l-^« Mca ut alt,4 .ira-^W.a. Ab t^ajau V.a.Mi. ■:U|> ^a-r Ra» ca <«ï^ta^£ Tc A.-rftcnfesi, by J WEN DEI. eti ZOON, BocLdrukvcn, op de Aogilicrsgraijt; schepen met een accommodatie voor zo'n tweehonderd man, naar 'de Oost' af te reizen. Men zeilde om Kaap de Goede Hoop en deed er al gauw drie, vier maanden over om Indie te bereiken. Toen er dan ook eind 1826 een noodkreet van het Nederlandse gezag op Java kwam, trachtte men zo snel mogelijk een voldoende hoeveelheid hulptroepen op de been te brengen. Die haast zou men duur moeten bekopen. Het op de rede van Vüssingen hggende schip de 'Sche lde' sloeg op 16 januari door een vlie gende westerstorm van zijn ankers; het üep voor Terneuzen op een bank en moest met zware averij naar Antwer pen worden gesleept. De juist van Texel vertrokken linieschepen 'Water- loo' en 'Wassenaar' raakten in nog groter moeilijkheden. De 'Waterloo' verloor masten en tuigage, en werd pardoes in de richting van Helgoland geblazen; bij Borkum slaagde de be manning er in het anker uit te werpen, waardoor het zwaar gehavende schip uiteindelijk behouden bleef. Het lot van de 'Wassenaar' was op dat moment al bezegeld; het schip was halverwege Bergen en Egmond op de derde zand bank gelopen en niemand kon tussen de hoge zeeen iets uitrichten. Hoe leden van de Berger strandvon derij, het Egmondse reddingstation en vooral de Derper vissers* in hun bom schuiten er uiteindelijk toch in slaag den het grootste deel van de opvaren den in veiligheid te brengen, is elders uitgebreid beschreven. Daar is ook verhaald, hoe men de kritiek op deze reddingsactie - ondanks alle inspanning verdronken 23 mensen - met succes heeft kunnen pareren. Dat de ramp een geweldige indruk heeft gemaakt, blijkt uit de uitgifte van een rijmprent waarvan onlangs een exemplaar werd aangetroffen in het Nederlands Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Zo'n rijmprent was een soort nieuwsbericht, dat aan de deur werd verkocht en op kermissen werd voorgedragen of gezongen. Vaak werd gebruik gemaakt van een bestaand stramien, zowel wat de verzen als wat de afbeeldingen betreft; het was im mers zaak zo snel mogeüjk op de actu aliteit in te spelen. De vissers van Egmond aan Zee.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 1994 | | pagina 8