V1 -lanceerplatform Kranenburgerlaan Bergen
De V-l lanceerbanen in Bergen
imrfU
magn. koers 253° (augustus 1993) richting Londen
I 18
Sommigen denken dat de Duitsers in
Bergen bezig waren met de aanleg van
lanceercomplexen voor V-2's. Dat was
echter een geheel ander wapen, en het
lanceren ervan kon vanaf bijna elke
willekeurige plaats gebeuren. De V-2
werd aangevoerd op een zogenaamde
'Meilerwagen' en verticaal opgesteld
om te worden afgevuurd.
Bij het lanceren van de V-1 werd
gebruik gemaakt van de reaktie van
twee chemische vloeistoffen die bij
elkaar gevoegd werden. Vanwege de
etsende werking van deze vloeistoffen
moest de baan na elke lancering ste
eds met water schoongespoeld wor
den. De afvoer geschiedde via een
putje.
zonder problemen. De aanvoer van de
andere materialen (staalconstructies
enz.) die uit Duitsland moesten komen,
liep echter grote vertraging op door de
inmiddels zeer slechte transportmo
gelijkheden.
In de derde week van maart zetten
de geallieerden voet aan wal aan de
oostzijde van de Rijn. Het midden van
Duitsland lag nu voor hun open. Al
spoedig daarna vielen de eerste
grote Duitse steden. Dit was de gena
deslag voor het V-l project in Noord-
Holland. Tegen het einde van de
maand maart werden vanuit het oosten
van Nederland de laatste V-l's afge
schoten en de werkzaamheden aan de
nieuwe lanceerbanen gestaakt.
Op 28 maart 1945 verklaarde Eisen-
hower dat Noord-Holland niet aange
vallen zou worden en dat door controle
vanuit de lucht over alle wegen de V-l
dreiging vanzelf zou stoppen.
Enkele opmerkingen
Vermeldenswaardig is dat de Duitse
luchtmacht ook V-l's lanceerde. Een
V-l werd bevestigd aan een daartoe
geschikt vliegtuig (meestal een Heinkel
111). Vervolgens werd koers gezet naar
een positie boven de Noordzee waar
de V-l werd gestart en losgekoppeld.
Op 7 oktober 1944 kwam zo'n Heinkel
met 'n V-l boven Groet (gemeente
Schoorl) in aanraking met een grote
mast en stortte neer in dit dorp. Het
gevaarte kwam terecht op de plaats
waar nu het garagebedrijf Hoexum is
gevestigd.
Nog tijdens de opgraving, verricht
door de heren Delachaux, Groene-
woud, Kemp, Klein, Mooij, Schuurman
en Verschure, gaf het gemeentebestuur
van Bergen toestemming om de kuil
open te laten üggen. Zij zorgde voor
een afrastering van het blootgelegde
fundament. Inmiddels staat er een in
formatiepaneel.
.27 ,31.,
Ié 20 20
afvoerput
50 h.o.h.
9.40 meter
afvoer 0 10 cm
-■ uv
SU NÜ-^vU
_"r^V f" -f-" -!'n'T■- --T--J T V-T."-'?'"
maten in centimeters tenzij anders aangegeven
1 meter
zf7^
M-M-M1